• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Enter Sandman
    Quintus Zebra skrev 2014-03-15 10:21:42 följande:
    Tack! Men buga dig behöver du inte göra, sådant blir jag bara nervös av! ;)

Å, kej rå,
    *boxar lite vänskapligt på axeln istället* Glad
  • Enter Sandman
    Velouria skrev 2014-03-15 10:27:08 följande:
    När en svensk blir misshandlad av en invandrare, är det då inte just det som SD fokuserar på? På första plats kommer ju alltid ursprunget och på andra plats kommer misshandeln. Enligt det vanliga så kopplar SD ihop ursprunget på gärningsmannen med våldet h*n utfört och kommer alltid fram till svaret att det är ursprunget som bestämmer folks våldsbenägenhet.

Men när det gällde kvinnan som blev misshandlad så gjorde SD inte så. Istället fokuserade man på något heeeeeeeeeeeeeeelt annat - som att hon behövde tolk efter 26 år i Sverige. Här nämnde man inget om gärningsmannens ursprung och våldsbenägenheten. Man ville inte att det skulle diskuteras. Därför att man hatar vissa oönskade invandrare och flyktingar så himla mycket att man faktiskt skiter i vad de utsätts för. Och hittar man någon liten punkt som går att hacka på så gör man det istället.

*nickar instämmande*

Det är min tolkning och syn också  du sammanfattar det bra.
  • effemgea
    Enter Sandman skrev 2014-03-15 07:56:53 följande:

Exakt, en mardröm.
    Och med tanke på vilka föredömen och vilka som dom frotterar sig med, så kan bara nån som är helt blind av sina skygglappar fortfarande kalla dom här för ett mittenparti, det är ju skrattretande.
    Dom är fascister och det samhälle vi skulle få med dom vid makten vore inget mindre än en mardröm.
    Det som är skrämmande är att dom lyckats lura i så många människor vilka hyvens gossar och tjejer dom är.
    Häromdagen hörde jag en äldre kvinna som trodde dom värnade om pensionärerna, hon hade inte läst partiprogrammet, men det hade Åkesson ju sagt och ingen brydde sig om dom tyckte hon, så då måste det vara sant då.
    Ridå.

Ditt citat  är sååå skruvat så det är helt sanslöst, undrar om personen själv är så verklighetsfrånvänd att hen tror på det själv.

Deras sk. jämställdhetssatsning är ett skämt, deras syn på kvinnor och män skiljer sig även den från alla andra partier.
    Här kan man höra en interjuv med deras talesman för jämställdhet där han berättar hur kvinnor och män är, okunnighet skall vara ditt namn typ.
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...
    Märkligt. Så det var partiets talesperson i jämställdhetsfrågor. Det han sa skulle ha kunnat vara ett inlägg skrivet på FL av till exempel Fagerlund.

Tekniken är exakt densamma - först målar men upp en bild av hur andra resonerar och därefter förklarar man att så tycker inte SD.

De andra partierna driver frågor som könsneutrala toaletter och att alla ska göra allt på exakt samma sätt.

Ja herregud. Skulle gossorkestern SD få bestämma skulle väl vi här hemma behöva installera en toalett till - inte för att jag någonsin tänkt på den som könsneutral - men de facto är den ju just detta: Hela vår familj, inklusive katten, uträttar sina behov där.

Hmm, SD tycks allt mer fastna i en svensk variant av kvinnoskräck. Rör inte vår toa, vill jag säga till Åkessons gossorkester - vi har inget behov av könsseparerade toaletter här hemma - inte ens plats för fler än en toalett..
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Quintus Zebra
    nihka skrev 2014-03-15 10:12:37 följande:
    I de fall man har varit bosatt i Sverige i 25 år och inte kan svenska är det under all kritik men de fallen är lätta att räkna jämfört med alla de som lär sig svenska. De fall som ändå finns är vad jag har märkt själv påfallande ofta kvinnor.

Här har man dock inte bara fokuserat på hennes språkkunskaper utan man verkar helt bortse från att hon blev misshandlad. Sedan har ingen som kritiserat ens tagit reda på hur det faktiskt ligger till med hennes språkkunskaper. Man kan behöva tolk på sitt hemspråk utan att det innebär att man inte kan svenska alls. Exempelvis kan tolk användas för att det mer finstilta ska få komma fram och för att man i efterhand inte ska kunna hävda att det blivit missförstånd pga av språksvårigheter och också när människor är under chock, eller så stor press att de går i tillfällig regress.
    Visst är det så.

Har en god vän som var anklagad för misshandel för massa år sedan. Han var på den tiden rätt oinsatt i hur rättegångar fungerade, och förstod långt ifrån allt som sades. Han visste inte att han behövde efterfråga juridisk assistans, utan det slutade med att han fick försvara sig utan advokat.

Han hade garanterat gärna haft en tolk som hjälpte honom förstå vad som hände.
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Velouria
    Enter Sandman skrev 2014-03-15 10:28:58 följande:

*nickar instämmande*

Det är min tolkning och syn också  du sammanfattar det bra.
    Cool
    Mother cake
  • Quintus Zebra
    Enter Sandman skrev 2014-03-15 10:27:21 följande:

Å, kej rå,
    *boxar lite vänskapligt på axeln istället* Glad
    Haha! Tack!
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Errol Flynn
    nihka skrev 2014-03-15 10:12:37 följande:
    I de fall man har varit bosatt i Sverige i 25 år och inte kan svenska är det under all kritik men de fallen är lätta att räkna jämfört med alla de som lär sig svenska. De fall som ändå finns är vad jag har märkt själv påfallande ofta kvinnor.

Här har man dock inte bara fokuserat på hennes språkkunskaper utan man verkar helt bortse från att hon blev misshandlad. Sedan har ingen som kritiserat ens tagit reda på hur det faktiskt ligger till med hennes språkkunskaper. Man kan behöva tolk på sitt hemspråk utan att det innebär att man inte kan svenska alls. Exempelvis kan tolk användas för att det mer finstilta ska få komma fram och för att man i efterhand inte ska kunna hävda att det blivit missförstånd pga av språksvårigheter och också när människor är under chock, eller så stor press att de går i tillfällig regress.
    Jag har en kompis från Irak som själv är egen företagare och pratar perfekt svenska. De flydde till Sverige pga de är kristna. Han har vänner som bott här i 10-20 år och inte kan många ord svenska, en del kan ingen alls. En del har aldrig varit utanför Rosengård. De tycker att HAN är en idiot som jobbar för det behöver man inte i Sverige. Då talar vi om män i sina bästa år. De vill hellre röka vattenpipa och kolla på irakisk tv. De har 0 ambitioner. Min irakiske vän skulle ni förmodligen ge stämpeln "vit kränkt man" om han bara uttryckte sig i skrift och ni inte såg honom. Han säger själv att majoriteten av de irakier som Sverige släpper in är de med lägst status i Irak. De ses som smuts i sitt hemland (av de andra irakierna).
    Pratar man med invandrare så har de en nyktrare syn på detta än svenskar. De berättar öppet om bidragsfusk/asylfusk osv och undrar om svenskar är blinda och döva. Då är frågan, vad ska man göra åt detta? Integrationen fungerar inte och Sverige ställer inte tillräckligt höga krav. Att det ens är kontroversiellt att kräva att man lär sig språket är pinsamt. Och ja, det är fjantigt med svenskar som flyttar till Mallis och inte lär sig spanska men de är i alla fall självförsörjande och är inga kostnader för nya hemlandet. Och jag skulle gissa på att kriminaliteten är närmare 0.
    Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • Errol Flynn
    Enter Sandman skrev 2014-03-15 10:19:46 följande:

Bra poäng, för visst kan det vara så att det krävs en tolk just för att få fram det nyanserade och kanske behövs det ord som man inte använder till vardags.
    Jag har bott och levt i England flera år bitvis och anser mig nog kunna det språket bra i vardagen, men skulle jag bli inblandad i juridiska omständigheter, behöva avancerad läkarvård, befinna mig i chocktillstånd, så är det inte alls omöjligt att jag skulle behöva en tolk.
    Ja det kan jag förstå om det gällde affärsjuridik. De frågar ut henne hur hennes liv förändrats efter attacken och om hur misshandeln gick till. Hon behöver inte använda juridiska termer alls. I just detta fallet tror jag att hon har inte lärt sig svenska.
  • nihka
    Errol Flynn skrev 2014-03-15 09:33:38 följande:
    Jag noterade och tyckte det var löjligt. Som sagt, Dorian har inte en aning om vilken hudfärg min väns man har så att slänga sig med ordet rasist är patetiskt.

Jag noterar att du tycker det är löjligt att man inte får säga: "Fast han är MENSA-smart och det är väl inte vanligtvis de vi får från Kabul."

Bara för att du inte tycker det är rasistiskt att uttrycka "faktumet" att vi vanligtvis inte får några MENSA-smarta från vissa huvudstäder/länder gör ju inte det uttalandet mindre rasistiskt.
  • Errol Flynn
    Enter Sandman skrev 2014-03-15 10:25:28 följande:
    Nu är du där igen.
    Och förminskar och blandar in ovidkommande saker som inte har med misshandeln av den här kvinnan att göra.
    Vi kan diskutera språkkunskaper och vi kan diskutera integration och vi kan diskutera svenskar som blir misshandlade.
    Men inte i det här sammanhanget, hur kan det ens vara så svårt att förstå.
    Sen pratar inte jag om den här tråden i sig, jag pratar främst om hur folk beter sig på avpixlat och jag vet inte om du var med där, men dom som var det.
    Dom borde skämmas.
    Jag har inte läst om detta på Avpixlat.
    Jag förminskar inget. Rättegången har sin gilla gång och straff kommer utmätas. Det påverkas inte av mig.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?