• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Dorian Ertymexx
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-03-19 08:23:11 följande:
    Åh herreminjävlajesus vilket skitsnack. Men du skulle passa på Expo eller dylikt.
    Nej, det är sant och relevant. Är själv exlärare och vet mycket om kraven på en lärares oberoende och objektivitet.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-03-19 08:40:26 följande:
    Det jag vet är att när man nekas arbeten för sina politiska sympatiers skull är det något som är galet.

Det är en sak om man i sin yrkesroll propagerar för sitt parti, eller försöker ragga röster eller värva medlemmar - men att sparka någon bara för att vederbörande inte röstar på det "värdegrunden" föreskriver är fan inte okej.
    Det handlar inte om vad snubben röstade på, utan om vad han yttrat i klassrummet, och vad han twittrat om öppet på nätet. Det är lika lämpligt att vara politiskt högaktiv som lärare som att vara, säg, porrstjärna på nätet på fritiden. Värre, rentav.
  • Dorian Ertymexx
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-03-19 08:53:00 följande:
    Det hade varit intressant om någon som på förhand inte bestämt sig för att mångkultur är ett absolut måste och SD således är ren ondska utredde hur det låg till med det där med kompatibilitet med den s.k. värdegrunden.
    Mångkultur kommer du inte ifrån, till den dag det är du och dina två kloner kvar i landet. Så ja, mångkultur är ett måste.
  • Dorian Ertymexx
    chrissandra skrev 2014-03-19 10:38:12 följande:

Helt galet att förbjuda abort.
    Vad gäller utländsk adoption så har väl länder börjat försöka ha inhemska adoptioner för barnens skull?

Bebisluckor kan man fundera över, är det enbart negativt?
    Det skulle inte behövas "för barnens skull" om det inte fanns folk som envisades med att djävlas med folk som har fel färg på huden.
  • Dorian Ertymexx
    nihka skrev 2014-03-19 10:39:42 följande:

Järnrörs-Erik med sina uttalanden om "Och du har ingenting här att göra... Men det är mitt land" .

Han kan ju använda de ca 4 miljoner han fick från SD och som han inväntade på att få utbetada innan han frivilligt valde att avgå till att bygga babyluckor runtom i Sverige. Undrar om han godkänner alla modeller på barn i dem eller om han vill införa diverse förbud där också.

Nu fortsätter han precis som han har lovat att verka för "sverige demokratiska intressen".
    ...fast i Ungern. Som, i hans ögon, inte är "hans land" utan "MITT land". Och i "mitt land" är man ungrare, inte svensk eller Sverigedemokrat. Han får börja jobba för Jobbik, eller åka tillbaka hit, om han vill jobba för SD. Enligt hans egen moral och logik.

Han kallar sig politisk flykting, undrar om han varit på besök i Sverige...
  • Dorian Ertymexx
    Thomas66 skrev 2014-03-19 14:01:36 följande:

Vi ökade befolkningen med drygt 80000 förra året, så det kan gå fort. Och givetvis är det ju inte Amerikaner och Danskar eller Norrmän som har fyllt på våra ytterområden.
    Jo, de har också varit med och fyllt på. Eller tror du att alla danska, norrmän och jänkare automagiskt får bostad i innerstan?
  • Dorian Ertymexx
    Quintus Zebra skrev 2014-03-19 14:12:08 följande:
    Sverige har varit segregerat i alla tider. Eller har du något specifik tidsperiod i minnet där alla oavsett social klass, utbildningsnivå, politisk härkomst, "etnisk" härkomst, arbete bodde och umgicks tillsammans?

Eller har du exempel på något annat land, utan så stor invandring, där det samhället ej är segregerat?

Problemen med segregering i städerna började (Roger Andersson, professor i kulturgeografi vid Uppsala universitet) diskuteras redan på 1960-talet (www.bra.se/bra/nytt-fran-bra/arkiv/nyheter/20...).

Det är inget nytt.

Däremot är det ju självklart så att situationen förvärras och att något måste göras. Problemet är ju att samtidigt som politiker pratar fint om integration och mångfald, samtidigt för en politik som hastigt förvärrar segregationen. Om man på allvar vill minska segregationen så går det att göra, och det har väldigt lite med invandring att göra.
    Segregationen ökas av Alliansens (och moderat-light-sossarnas) politik. En politik som, sagt det förr och upprepar det igen, får stöd av SD. Så SD bidrar till den ökade segregationen. Inte så konstigt det, de anser ju att det stödjer deras sak...
  • Dorian Ertymexx
    Quintus Zebra skrev 2014-03-19 14:50:29 följande:
    Från artikeln:

"Vänsterns sätt att se på rasism kastar människor i famnen på sverigedemokraterna, sa han" Han är då Robert Hannah (FP).

Det är ju en rätt vanlig åsikt som även återkommer även här i tråden.

Vissa hävdar ju att t.ex. Dorian lockar röstar till SD genom att kritisera dem?

Är inte citatet ovan och liknande kommentarer ett exempel på "väljarförakt", d.v.s. att se väljare som trotsiga och oinsatta som inte röstar på grund av sina åsikter, utan för att vara trotsiga och tvärtemot?

Jag förstår inte alls de som hävdar att väljarna ska daltas med. Att man inte ska kritisera ett av riksdagspartierna för att väljarna känner sig som offer då och röstar på det partiet?

Jag tycker det är märkligt att samma människor som hävdar att det är förkastligt att media påstås mörka "sanningen" om invandringen, samtidigt verkar vilja att media börjar mörklägga det SD håller på med och det våra politiker och debattörer tycker om SD?

Det är jättekonstigt att å ena sidan hävda att man i demokratins namn måste få tala om allt t.e.x. "invandringsproblemen", men samtidigt hävda att media INTE ska rapportera om vad Sverigedemokraterna gör?

Är det bara jag som tycker det är märkligt att först hävda att  journalister, politiker,  krönikörier, debattörer och ledare som kritiserar vänstern och som lyfter "invandringsproblem" måste få göra detta, men samtidigt hävda att journalister, politiker, krönikörier, ledare, debattörer INTE bör uttala kritik mot SD?

Att invandringskritiska måste få säga sin åsikt, men att de som gillar mångfald och som är orolig för SD ska INTE uttrycka sina åsikter, för då riskerar SD växa? Som sagt, mycket märkligt.

Jag tror inte "väljarförakt" eller daltande med väljare är rätt väg, jag tror det är bättre och mer respektfullt att se på väljare som kompetenta nog att tänka själva. Och jag tror inte media eller politiker bör hålla på och tänka strategiskt och anpassa sina uttalande efter hur man TROR att väljare reagerar. Jag vill att politiker och media ska beskriva verkligheten så som de ser den, och vara ärliga utifrån sina åsikter.

SDs måtto är "Quad licet Iovi, non licet bovi" - eller på svenska, "det som är tillåtet Jupiter är inte tillåtet tjuren".

"Vi får men inte ni!" är liksom genomgående i argumentationen här - de får smutskasta vänstern, men SD-kritikerna ska vara tysta och respektfulla. Medierna får skriva vad de vill om invandringen, men ve dem om de skriver om SDs fadäser. Andra får inte hota, hata och kritisera SD, men SD-fans som hatar, hotar och beter sig illa mot meningsmotståndare får klapp på axeln.
  • Dorian Ertymexx
    Philipsson skrev 2014-03-19 16:17:14 följande:
    Varför betraktas det i media som rasistisk misshandel när blattar får stryk av svennar, men inte när svennar får stryk av blattar?

För att pressen gör skillnad på "vi" och "dom"?
    Hur vet du att det inte gör det, om det är pixlat på förövarna?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?