• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • effemgea
    Enter Sandman skrev 2014-03-19 08:21:57 följande:

Alltså vad vet du om IES egentligen?
    Det är en skola som är väldigt proffessionellt skött, en skola där man bryr sig om eleverna, alla från mattanterna till ledningen. En skola som uppvisar ett mkt högt kunskap och trivselvärde i en tid då dom flesta andra skolor rasar i undersökningarna.
    Den här skolan är mångkulturell, jag skulle tippa på att åtminstone 50% av eleverna har en eller båda föräldrarna som är från ett annat land.
    Även personalen som är handplockad från världens alla hörn är i lika hög grad dom från andra länder.
    Det här är en internationell skola, vi pratar om.

Att låta eleverna vara beroende av en som tycker illa om dom, som ser dom som andrahandsmänniskor och som vill kasta ut dom ur det här landet, och som har samma känslor för deras familjer.
    Att låta eleverna vara tvungna att konfronteras med ett sånt hat varje dag och dessutom i beroendeställning för kunskap och för betyg, Och du ska veta att nu pratar vi om mycket ambitiösa elever.
    Det vore rakt av olämpligt och elakt mot eleverna.

Skulle jag som ateist vara lämplig som präst.
    Skulle en körkortslös vara lämplig som taxichaufför.
    Skulle en pedofil vara lämplig som förskolelärare.
    Skulle en aktiv alkoholist vara lämplig som vårdare på ett hbthem för ungdomar med drogproblem.
    Skulle en Hells Angelsmedlem vara lämplig som hovrättsdomare.

Om du svarar ja på dom frågorna anser jag att du saknar omdöme.
    Om du svarar nej, anser jag att du är en hycklare.

Det här handlar inte om en sd.s rätt att få sprida sitt hat och propaganda fritt till elever.
    Det handlar om elevers rätt att få vistas i en skolmiljö som är fritt från sånt och där all personal delar dom värderingar vi har satt upp för vårt skolväsen.
    Precis!

Och dessutom handlar det om en inhyrd lärarvik från ett personaluthyrningsföretag.

Så typiskt att okunniga sd-kramare och sd-aktivister börjar jämra sig om att hen fått sparken, jag tror nog att han har kvar sin anställning på det företag som hade det dåliga omdömet att anställa honom.

Det vore en annan sak om det rörde sig om en tillsvidareanställd lärare i en kommunal skola. tanken är intressant - skulle man som förälder acceptera att ens barn undervisas av en rasist. kanske, åtminstone så länge hen nöjer sig med att rassa utanför skolan, men jag tror att jag skulle låta mina barn få byta skola.

Annars är ju detta ytterligare ett exempel på att lärarutbildningen måste hålla låg kvalitet, sverigedemokrater utmärks ju inte precis av tankeskärpa. Undrar om han fick fösas genom utbildningen för att få godkänt.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • chrissandra
    sjuttiofemman skrev 2014-03-19 11:35:43 följande:

Med barnets bästa i första rummet, ja.
    Med föräldrarnas bästa i första rummet, nej.

Ibland kan barns bästa vara även föräldrars bästa.
  • chrissandra

Hörde precis NU på radion att två miljoner personer i Sverige har utländsk bakgrund.

20% sa de också.

• Quintus Zebra
    chrissandra skrev 2014-03-19 12:04:07 följande:
    Hörde precis NU på radion att två miljoner personer i Sverige har utländsk bakgrund.

20% sa de också.

Ok. Intressant.

Nu handlar ju den här tråden om SD. Och de hävdar väl i sitt partiprogram att svenskheten inte sitter i hudfärg eller ursprung?

Så för SD-väljare borde denna siffra vara rätt ointressant?

Undrar lite försiktigt hur många utländska vi har i Sverige om man ser på svenskhet som SD gör, där så kallade "invandrare" är svenska om de tänker "rätt" och där en så kallad "etnisk svensk" är osvensk om "hen" tänker "fel"? Hur mäter man det?
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Hummelnr12

20% sa de också.

Tja det låter väl inte direkt orimligt med tanke på att folk från hela världen invandrat hit. Vissa kommer från Danmark Norge Finland forna Jugoslavien England Usa osv osv eller du trodde kanske att det var två miljoner från syrien ???
    Sällan studsar en termos
  • Quintus Zebra
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-03-19 08:40:26 följande:
    Det jag vet är att när man nekas arbeten för sina politiska sympatiers skull är det något som är galet.
    Nja. Både och. Självklart ska alla ha rätt till sin åsikt. Men en arbetsgivare ska väl även få ta hänsyn till en persons åsikter när de väljer anställda?

Det finns mängder av människor i olika yrken, som artister, journalister, musiker, skådespelare, som jobbar politiskt i en specifik fråga (miljö eller funktionshinderpolitik eller mänskliga rättigheter) o,s,x, som väljer att inte gå ut offentligt med sin politiska åsikt och som inte engagerar sig politiskt. För de vet att det kan påverka tillgången till jobb och möjligheten att framstå som objektiv. Det finns många kända fall där människor har blivit åsidosatta på grund av politisk åsikt.

Är man politiskt aktiv så påverkar det hur andra ser på en. Det är inget konstigt. Och det drabbar självklart även Sverigedemokrater.
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Thomas66
    Hörde precis NU på radion att två miljoner personer i Sverige har utländsk bakgrund. 20% sa de också.

Vi ökade befolkningen med drygt 80000 förra året, så det kan gå fort. Och givetvis är det ju inte Amerikaner och Danskar eller Norrmän som har fyllt på våra ytterområden.
  • Quintus Zebra
    Errol Flynn skrev 2014-03-18 13:15:20 följande:

Beror segregation inte på invandring?
    Sverige har varit segregerat i alla tider. Eller har du något specifik tidsperiod i minnet där alla oavsett social klass, utbildningsnivå, politisk härkomst, "etnisk" härkomst, arbete bodde och umgicks tillsammans?

Eller har du exempel på något annat land, utan så stor invandring, där det samhället ej är segregerat?

Problemen med segregering i städerna började (Roger Andersson, professor i kulturgeografi vid Uppsala universitet) diskuteras redan på 1960-talet (www.bra.se/bra/nytt-fran-bra/arkiv/nyheter/2011-11-03-foljder-av-segregation-och-dess-dynamik.html).

Det är inget nytt.

Däremot är det ju självklart så att situationen förvärras och att något måste göras. Problemet är ju att samtidigt som politiker pratar fint om integration och mångfald, samtidigt för en politik som hastigt förvärrar segregationen. Om man på allvar vill minska segregationen så går det att göra, och det har väldigt lite med invandring att göra.
  • Quintus Zebra
    Errol Flynn skrev 2014-03-18 07:00:12 följande:
    www.aftonbladet.se/debatt/article18559224.ab
    Från artikeln:

"Vänsterns sätt att se på rasism kastar människor i famnen på sverigedemokraterna, sa han" Han är då Robert Hannah (FP).

Det är ju en rätt vanlig åsikt som även återkommer även här i tråden.

Vissa hävdar ju att t.ex. Dorian lockar röstar till SD genom att kritisera dem?

Är inte citatet ovan och liknande kommentarer ett exempel på "väljarförakt", d.v.s. att se väljare som trotsiga och oinsatta som inte röstar på grund av sina åsikter, utan för att vara trotsiga och tvärtemot?

Jag förstår inte alls de som hävdar att väljarna ska daltas med. Att man inte ska kritisera ett av riksdagspartierna för att väljarna känner sig som offer då och röstar på det partiet?

Jag tycker det är märkligt att samma människor som hävdar att det är förkastligt att media påstås mörka "sanningen" om invandringen, samtidigt verkar vilja att media börjar mörklägga det SD håller på med och det våra politiker och debattörer tycker om SD?

Det är jättekonstigt att å ena sidan hävda att man i demokratins namn måste få tala om allt t.e.x. "invandringsproblemen", men samtidigt hävda att media INTE ska rapportera om vad Sverigedemokraterna gör?

Är det bara jag som tycker det är märkligt att först hävda att  journalister, politiker,  krönikörier, debattörer och ledare som kritiserar vänstern och som lyfter "invandringsproblem" måste få göra detta, men samtidigt hävda att journalister, politiker, krönikörier, ledare, debattörer INTE bör uttala kritik mot SD?

Att invandringskritiska måste få säga sin åsikt, men att de som gillar mångfald och som är orolig för SD ska INTE uttrycka sina åsikter, för då riskerar SD växa? Som sagt, mycket märkligt.

Jag tror inte "väljarförakt" eller daltande med väljare är rätt väg, jag tror det är bättre och mer respektfullt att se på väljare som kompetenta nog att tänka själva. Och jag tror inte media eller politiker bör hålla på och tänka strategiskt och anpassa sina uttalande efter hur man TROR att väljare reagerar. Jag vill att politiker och media ska beskriva verkligheten så som de ser den, och vara ärliga utifrån sina åsikter.

• Hummelnr12
    Thomas66 skrev 2014-03-19 14:01:36 följande:

Vi ökade befolkningen med drygt 80000 förra året, så det kan gå fort. Och givetvis är det ju inte Amerikaner och Danskar eller Norrmän som har fyllt på våra ytterområden.
    Vem är det då? och är det bara i ytterområden som befolkningen vuxit? att vi har 2 miljoner med invandrarbakgrund i Sverige är väl inget underligt? med tanke på den inflyttning som varit under alla tider, sen beror det ju på vad man menar med invandrarbakgrund eller hur? och det sker en befolknings ökning är väl inget som är konstigt det hade väl varit underligare om vi minskat.
    Sällan studsar en termos
Svar på tråden Varför hatar folk SD?