• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Errol Flynn
    Dorian Ertymexx skrev 2014-03-20 21:22:15 följande:
    Samma underklass. Och vi har fortfarande inga ghetton, även om du och andra älskar att använda det ordet.

Rapporten, som presenteras av partiledaren Lars Leijonborg och integrationstalesmannen Mauricio Rojas, definierar utanförskapet utifrån följande kriterier:

Att sysselsättningen ligger under 60 procent för personer mellan 20 och 64 år.

Och att antingen skolresultatet eller valdeltagandet ligger under 70 procent. Med skolresultat avses andelen niondeklassare som går ut grundskolan utan fullständiga betyg.

www.aftonbladet.se/nyheter/article10508580.ab

www.ur.se/Produkter/164350-Bildningsbyran-integration-Segregerat-ghetto-eller-avfolkningsbygd

folket.se/nyheter/eskilstuna/1.213895

Det är inte du allena som sätter benämningar på orter. Alla håller inte med dig.
    Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • Errol Flynn
    Enter Sandman skrev 2014-03-20 21:27:55 följande:

Exakt och jag kommer osökt att tänka på något som Bamse brukar säga, (ja, jag har läst mycket Bamse för mina barn).
    Han brukar säga att den som är mycket stark måste vara mycket snäll.
    Det ligger något i det även för nationer, en trygg nation har säkerhet nog att våga vara öppna och generösa mot andra människor, i synnerhet människor i nöd.
    Det gäller både på individnivå och för nationer.
    Dom räddaste är dom som sluter sig och bygger pansarväggar mellan sig och sin omvärld.
    Då är väl jag som Alfons Åberg, snäll ibland och dum ibland.....
  • Errol Flynn
    TheNarrator skrev 2014-03-20 21:34:29 följande:
    "Tråden började hetta til för 70-elfte gången.... Kvar fanns enbart de mest inbitna fanatikerna som fortfarande krävde sin rätt till upprättståndelse...

Vissa borde verkligen lära av historien"
    Ja du har rätt. Måste sova nu. Ska upp 4:45. Sov gott.
  • Errol Flynn
    nihka skrev 2014-03-20 21:36:00 följande:
    Jepp vi har alltid haft en underklass. "Säg vilken behållning Sverige har av dessa människor?". Det har varit krig i Somalia i över 20 år. De är inte här för att vi i första hand ska ha behållning av dem utan de gillar liksom de flesta av oss inte att skjutas.

Sedan väljer du ut det värsta av det värsta och försöker få det till att detta är normen. Lite som att man tar upp Hells Angels och säger här har du den typiske MC och mopedföraren. Somalier som bryter mot svensk lag får stå tillsvars för sina gärningar enligt svensk lag oavsett vad eventuella själutnämnda poliser föreskriver. Enligt din bild så fungerar inte somalier någonstans, inte i Somalia och inte utanför Somalia. Trots det känner jag somalier som fungerar finfint i Sverige. Jag känner även de som inte fungerar så bra också.
    Det är taget direkt från migrationsverkets informationsmöte. Låter migrationsverket hoppfulla?
  • Dorian Ertymexx
    Errol Flynn skrev 2014-03-20 20:59:14 följande:
    Det resonemanget håller inte.
    Du vet väl vad Reinfeldt sa? Det är inte svenskar mitt i livet som är arbetslösa.
    Nej, det är gamla och unga. Även svenskar, vet du. Arbetslösheten är inte stor enkom bland invandrare.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Errol Flynn skrev 2014-03-20 21:05:50 följande:
    Det är ALLTID du som rackar ner på svenskfödda barn och kallar dem diverse tillmälen. Hoppas du aldrig skaffar barn.

Skillnaderna mellan svenskfödda och invandrares användning av socialbidrag är enorma. Socialstyrelsen har årlig statistik. År 2012 gick 57% av samtligt utbetalt socialbidrag i Sverige till invandrare, en häpnadsväckande överrepresentation i relation till befolkningsandelen. Då räknar Socialstyrelsen andra generationens invandrarhushåll som svenskfödda.

www.tino.us/2013/08/media-vilseleder-igen-om-.../
    Nej, jag rackar inte ned på någon. Jag drar SDs argument till sin spets bara. Såvida inte de hycklar, förstås, och bara är rasistiska.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Velouria

Detta har man vetat väldigt länge, varför somalier inte lyckas så bra i Sverige. Jag har upptäckt något på egen hand i mitt jobb med flyktingar, och det är att de självklart ju har haft ett helt annat liv än innan de kom till Sverige. När man sätter sin fot här så hamnar man plötsligt lääängst ner i samhällets botten, och kanske till och med i ett litet hål som finns i botten. Man blir som ett nyfött barn som måste växa upp och lära sig precis allting på nytt. Allt från språk till kultur till värderingar och annat. Och då talar jag om vuxna och ungdomar som redan har språk och livserfarenhet i olika nivåer. Men när man faller i längst-ner-i-samhället-kategorin så blir man bemött därefter. I alla fall här i Sverige. Det är SKITSVÅRT att lyckas snabbt i Sverige. De som lyckas snabbt är de som redan är födda här och har en högre grund att stå på så att säga.

Jag har väldigt länge ansett att Sverige är kasst på att ta vara på människor som kommer hit. Mycket för att det är så tydligt att Sverige är sist i så mycket. När alla andra länder redan hade etablerade civilisationer så var Sverige bara nyfödd. Typ alltid sist i kön om man säger så.

www.corren.se/ostergotland/linkoping/driftiga-somalier-hyllas-i-usa-6821982-artikel.aspx

Bajsbrygga
  • Velouria
    Errol Flynn skrev 2014-03-20 21:20:28 följande:
    Invandringen skulle däremot på sikt kunna vara ett hot mot den bild av Sverige jag kan identifiera mig med,  i och med att invandrare ofta är präglade av omständigheter där såväl konflikter som religion tillhör vardagen - men min utgångspunkt är att invandrare i betydligt större utsträckning måste anpassa sig till oss än vi till dem.

Och så är det ju. Särskilt som politikerna har börjat förstå att den unika svenska självbelåtenheten som inte brydde sig om att ställa krav på invandrare eftersom de inte var som vi - en självbelåtenhet som präglade invandringspolitiken under några årtionden - inte var så lyckad.

Det här är nog det smartaste jag någonsin sett dig skriva.
    Okej, anpassning är bra, men till vad, tycker du? Gör en punktlista så blir det mer intressant att diskutera allt det som du tycker att invandrare måste anpassa sig till. 
    Bajsbrygga
  • Velouria

Vad är problemet med Sverige som gör att folk från MENA inte lyckas lika bra här som i andra länder? För jag ser inte att problemet till största del ligger hos de människor som kommer hit...

Bajsbrygga
  • nihka
    Philipsson skrev 2014-03-20 12:31:57 följande:
    Just! Det är viktigt att fastslå detta, att den nationalism Sd driver, ju är nåt som här i Sverige inte har funnits tidigare. Intressant är då att fråga sig varför denna nationalism har dykt upp, vilka orsakerna är. Kanske att den nationella identiteten inte längre är lika självklar, och därför kräver bekräftelse. Sen är det väl så att den markerar avståndstagande från hedonistiska värderingar också. Vad Sd står för är lika mycket vad partiet INTE står för.

Nationalism är bara en gammal, dålig, konservativ repris.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?