• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Philipsson
    Quintus Zebra skrev 2014-03-21 08:23:21 följande:
    Att kultureliten idag skulle hata nationalism håller jag inte med om, den är väldigt splittrad i frågan skulle jag säga.

Den politiska eliten hatar ju i alla fall inte ensidigt nationalism. De göder den och gör storsatsningar på sport och på nationaldagen och ger pengar till en viss familj mest på grund av att kungafailjen är släkt med vår senaste diktator (kung), för att skapa så kallad nationell samhörighet . Makthavarna vet nog rätt väl att ett lojalt och lagom nationalistiskt folk ofta är enklare att styra.
    Det har du ju rätt i. Man kan konstatera att pekåismen inte oväntat är hycklande i sammanhanget. Det ska liksom hållas på dem som representerar Sverige när det gäller fotboll, hockey och schlagerfestivaler. Varför det?

Och sen tar man en idrottare från nåt land och hänger på vederbörande en svensk tröja, och då förväntas man som svensk hålla på vederbörande. Vad är det om inte falskt?
  • Philipsson
    themia skrev 2014-03-21 08:54:39 följande:
    Mycket intressant!
    Artikeln smular sönder SD:s hela partiprogram.

Bra att sanningen kommer fram i god tid till valen.
    När "sanningen" om samhället beskrivs i dessa termer av "fakta", som denna lobbygrupp hävdar, så är det inget annat än en doktrin.
  • Dorian Ertymexx
    Cal XVI Gustf skrev 2014-03-20 23:57:52 följande:
    De har väl gått på propagandan om att svenskar som folkslag inte finns, svensk kultur är bara en massa töntigt, ekonomin i kris, välfärden raserad osv. Om de tror på allt det här och lite till är det inte så konstigt att de känner sig hotade.
    Fast det ena har inget med det andra att göra. Huruvida man tror att svenskar är ett folk, flera folk, eller delar av en större folkgrupp är liksom inte politiskt stoff. Det är irrelevant för hur man bedriver vettig politik. Samma sak med kultur, det är liksom skit samma om vi har en pan-nordisk kultur, en svensk kultur eller en hel drös svenska kulturer, det är inte en fråga för politiken. Politik ska inte handla om vad enskilda ska lyssna på för musik eller vilken tro de har.

Och visst har vi raserad välfärd, men SD protesterar ju inte mot det, utan röstar för mer av samma när de hakar på Alliansen. Och ekonomin i kris... well, det går tokbra för Sverige. Det bara kommer inte alla till del. DÄR har du en relevant politisk fråga!
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Errol Flynn skrev 2014-03-21 06:26:33 följande:
    Fast att somalier är klanfolk är ju fastslaget. Och med det kommer vissa beteenden.
    Svenskar kan också vara klanfolk. Märks på klaniska grupper som vissa småortsfolk som gästade "Grannfejden", vissa sportsupportrar, och inte minst SD.
  • Philipsson
    Quintus Zebra skrev 2014-03-21 08:23:21 följande:
    Eller är de något så ovanligt som en positiv nationalism?
    Vad skulle det vara för "ovanligt" med "positiv nationalism"?

Nationalist-separatisterna i Skottland har lyckats få till en folkomröstning om att skilja sig från England. Vad skulle det vara för fel med det?
  • Dorian Ertymexx
    Errol Flynn skrev 2014-03-21 06:27:45 följande:
    Ja det har jag också hört från bla etiopier. De kallade somalierna för afrikas zigenare och sa att de var hatade. Ingen rök utan eld eller vad kan det bero på?
    Ingen rök utan eld? Så när man i amerikansk TV ser parodier på svenskar så är det "ingen rök utan eld" där också? Please!
  • Dorian Ertymexx
    Philipsson skrev 2014-03-21 07:30:45 följande:
    Men Sverige hade ju en "restriktiv invandringspolitik" ända fram till i slutet av 1980-talet, då det exploderade.

Inte tusan har SAP beskrivits som ett "främlingsfientligt parti" för att man bedrev en restriktiv invandringspolitik under mer än 40 år i regeringsställlning, 1932-76, då välfärdssamhället byggdes upp.

Höga invandringstal hänger ihop med välfärdssstatens fall.
    Nej det gör det inte. Xenofobi, stängda gränser och bakåtsträvande lallande hänger ihop med staters fall. Nordkorea gör ju såsom SD tänkt, hur bra går det där?
  • Dorian Ertymexx
    Philipsson skrev 2014-03-21 08:24:58 följande:
    Intressant!?

"Oss alla" företräds ju bl.a. av Jan Scherman, som stöder Israelernas rasistiska politik och ockupation av palestinskt territorium.

Hur vore det med lite självkritik?

Vad han stöder i övrigt är rätt irrelevant faktiskt.

Litet som om jag skulle börja racka ned på, säg, Cancerfonden för att någon SD-are visat stöd för dem. Cancerfonden blir inte dålig för att en dålig person ger sitt stöd till det. Samma här - apellen är bra. Att någon med ofina åsikter om annat hänger med är sådant som alltid händer. Dessutom handlar inte "Oss alla" om Israel, så du kan vara lugn.

• Dorian Ertymexx
    Philipsson skrev 2014-03-21 09:16:02 följande:
    Det har du ju rätt i. Man kan konstatera att pekåismen inte oväntat är hycklande i sammanhanget. Det ska liksom hållas på dem som representerar Sverige när det gäller fotboll, hockey och schlagerfestivaler. Varför det?

Och sen tar man en idrottare från nåt land och hänger på vederbörande en svensk tröja, och då förväntas man som svensk hålla på vederbörande. Vad är det om inte falskt?
    Smart?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?