• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • TheNarrator

Jag funderar inte längre på att motståndet gentemot SD bygger på hat. Jag blir mer övertygad om att det bygger på oförstånd än konstruktiva lösningar...

Så sant som det var sagt.
  • Errol Flynn
    Velouria skrev 2014-03-20 21:55:52 följande:
    Vad är problemet med Sverige som gör att folk från MENA inte lyckas lika bra här som i andra länder? För jag ser inte att problemet till största del ligger hos de människor som kommer hit...

USA och Kanada har också problem med somalier.
    Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • Errol Flynn
    nihka skrev 2014-03-20 22:42:15 följande:
    Jag kan visa dig statistik på att fattiga människor har mindre pengar också.

Jag har inte sett EN ENDA RAD om vad SD föreslår att vi ska göra åt de problem vi har med vår växande underklass, alltså hur vi ska kunna hjälpa dem, utan SD är ett rent gnällparti med en skuggbudget byggd på fantasier. 

"Invandring är utan jämförelse Sveriges idag viktigaste samhällsfenomen." Du har verkligen hittat rätt eftersom SD delar din inställning. SD är ju inte alls ett enfrågeparti utan de driver många frågor bl a:

sysselsättning och invandring, utbildning och invandring, bostadspolitik och invandring, EU och invandring, energipolitik och invandring, ekonomi och invandring, invandrare och invandring...

Tino Sanandaji är inte Sverigedemokrat.
    Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • Philipsson
    Quintus Zebra skrev 2014-03-20 12:45:19 följande:

Nja. Nationalism har funnits i Sverige och har haft klorna i Svenskarna, men sen har den gradvis avtagit.
    Nej. Den nationalism som fanns under oscarianismen var perifer, inskränkte sig till etablissemanget (det etablissemang som nu avskyr nationalism), den kulturella "eliten".

Den nationalism som nu växer fram, är ju folklig på ett helt annat sätt.
  • Philipsson
    Flash Gordon skrev 2014-03-20 11:14:02 följande:

Det finns en hönan och ägget-relation där.

Gör en restriktiv invandringspolitik att ”främlingsfientliga” partier blir stora eller kommer en restriktiv invandringspolitik som ett svar på att dessa partier växer?

Men Sverige hade ju en "restriktiv invandringspolitik" ända fram till i slutet av 1980-talet, då det exploderade.

Inte tusan har SAP beskrivits som ett "främlingsfientligt parti" för att man bedrev en restriktiv invandringspolitik under mer än 40 år i regeringsställlning, 1932-76, då välfärdssamhället byggdes upp.

Höga invandringstal hänger ihop med välfärdssstatens fall.
  • Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2014-03-21 07:05:29 följande:
    Nej. Den nationalism som fanns under oscarianismen var perifer, inskränkte sig till etablissemanget (det etablissemang som nu avskyr nationalism), den kulturella "eliten".

Den nationalism som nu växer fram, är ju folklig på ett helt annat sätt.

Nja. Som i se flesta andra diktaturer så var nationalismen i "fornstora dagar" lagstadgad och obligatorisk.

Att kultureliten idag skulle hata nationalism håller jag inte med om, den är väldigt splittrad i frågan skulle jag säga.

Den politiska eliten hatar ju i alla fall inte ensidigt nationalism. De göder den och gör storsatsningar på sport och på nationaldagen och ger pengar till en viss familj mest på grund av att kungafailjen är släkt med vår senaste diktator (kung), för att skapa så kallad nationell samhörighet . Makthavarna vet nog rätt väl att ett lojalt och lagom nationalistiskt folk ofta är enklare att styra.

Den politiska, ideologiska nationalismen, som du talar om. Den är man av naturliga skäl inte lika positiv till.

Och dessa nya nationalister du talar om? Vad tror de på? Vad enas de kring? Vad vill de skydda?

Är de som du, som verkar ogilla Sveriges särart och så snabbt som möjligt vill att Sverige blir mer som Norge?

Eller är de något så ovanligt som en positiv nationalism? Som enas kring en enad stark kärlek till Sverige och svenskarna och kring en stark idé om hur Sverige ska vara? Som jobbar för att ena folket och skapa en stark samhörighet bland alla som bor här?

Eller är de som så gott som alla andra nationalistiska rörelser? Som har rätt lite gemensamma idéer, som inte verkar drivas av kärlek till och vilja att bevara landet, utan som oftast får sin näring av gemensamt hat och gemensamma fiender? Som inte enar utan splittrar länder, i sin jakt på nya fiender och hot hela tiden, och som utmålar alla som inte "passar in" i deras snäva bild av "svenskhet" som "osvenska" och förrädare och de farligaste av alla hot mot Sverige?
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Philipsson
    Hummelnr12 skrev 2014-03-21 07:10:47 följande:
    Rätt intressant artikel i DN

www.dn.se/debatt/vi-punkterar-de-vanligaste-m.../
    Intressant!?

"Oss alla" företräds ju bl.a. av Jan Scherman, som stöder Israelernas rasistiska politik och ockupation av palestinskt territorium.

Hur vore det med lite självkritik?

• Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2014-03-21 07:30:45 följande:
    Men Sverige hade ju en "restriktiv invandringspolitik" ända fram till i slutet av 1980-talet, då det exploderade.

Inte tusan har SAP beskrivits som ett "främlingsfientligt parti" för att man bedrev en restriktiv invandringspolitik under mer än 40 år i regeringsställlning, 1932-76, då välfärdssamhället byggdes upp.

Höga invandringstal hänger ihop med välfärdssstatens fall.

Nej, för det är nog inte främst den restriktiva invandringen folk vänder sig mot. Utan sättet som man talar och generaliserar om invandrare.
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • themia
    Hummelnr12 skrev 2014-03-21 07:10:47 följande:
    Rätt intressant artikel i DN

www.dn.se/debatt/vi-punkterar-de-vanligaste-m.../
    Mycket intressant!
    Artikeln smular sönder SD:s hela partiprogram.

Bra att sanningen kommer fram i god tid till valen.
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?