• kommerintepånåt

Varför hatar folk SD?

Vet att jag nyss startade en annan tråd om ett helt annat ämne, men har många tankar susandes omkring i mitt huvud ikväll.
    Som rubriken lyder, varför hatar folk Sverigedemokraterna? Eller jag kanske ska fråga; varför hatar folk Sverigedemokrater?

Jag är inte gammal nog att rösta då jag endast hunnit fylla sjutton år, men när jag väl får rösta så kommer jag lägga min röst på SD.

Är jag rasist? Nej, det är jag inte! Finns det medlemmar i SD som är rasister? Absolut! 
    Har SD överdrivit saker de sagt? Ja! Precis som alla andra partier.
    Jag har en fråga till dig som blir röd om öronen av ilska när någon nämner SD, tycker inte du, helt ärligt talat, att Sveriges invandringspolitik har gått snett?
    Jag ser inget negativt med en del invandrare, och jag ser inget negativt med att stöta på andra kulturer och smaka rätter ifrån andra delar av världen. Men, jag vill inte att det skall ses som rasistiskt att älska Sverige, och att älska svensk kultur. Thomas Di Leva (är inte säker på om hans efternamn är två separata ord?) kom ut med sin egna lilla nationalsång, som handlade om hur Sverige ska ta emot alla, och att alla får plats.

"Neeej", skrek mitt lilla hjärta. Och ge fan i att skriva att jag är rasist nu, för jag anser att alla människor, svart som vit som gul, är lika värda. (Vad har det egentligen med invandring och göra?) Jag är bara trött på hur många invandrare vi tar in. Jävligt trött.

• Svar på tråden Varför hatar folk SD?
  • Cal XVI Gustf
    Hummelnr12 skrev 2014-03-20 07:06:08 följande:
    Som jag skrev så beror det på hur du räknar.

Can har sin uträkning folkhälsoinstitutet har sin, sen kom Gerhard Larsson med sin i missbruksutredningen 2013 så som sagt beroende på hur man räknar så blir det olika siffror.
    Har sökt men inte hittat.

Du får länka till uträkningarna.
  • effemgea
    Philipsson skrev 2014-03-20 11:00:47 följande:
    Alla områden har ju SIN verklighet och historia. T.ex. har det faktum att Sverige inte har varit i krig på 200 år, och inte i krig på det egna territoriet sedan 1600-talet, inneburit att nationalismen/patriotismen här inte har vuxit sig speciellt stor. Jämför med Norge bara...

Historien visar ju att när länder är i krig, så sluter den stora majoriteten upp bakom det inhemska, mot det främmande.

I slutet av 1980-talet kom Ny demokrati, med sin kritik av den höga invandringen, och det var i det sammanhanget som Sd och andra på den tiden oborstade anti-invandringspartier/-grupper skapades. De flesta gick under, men så inte Sd, som istället har förvandlats till ett regelrätt politiskt parti i den svenska Riksdagen.

Självklart är det så att invandringsfrågan som en politisk fråga aldrig har diskuterats i offentligheten stor roll för att partier som Ny demokrati och nu Sd har kunnat bli så stora. I folklagren finns olika uppfattningar om sakfrågorna som har med detta att göra, men hos etablissemanget har fullständigt konsensus rått.

Tabun och "locket på"-taktik, är definitivt en grogrund för protestpartier. Och det är väl så det ska vara i en fungerande demokrati.
    Visst, mänskliga grupper sluter sig samman inför vad de betraktar som yttre hot och att Sverige inte har varit i krig på över 200 år har naturligtvis påverkat vår syn på oss själva och vårt land.

Något som ofta har förvånat mig i diskussionerna såväl här på FL som rikspolitiskt är hur sverigedemokrater förtvivlat söker efter vad de kallar svenskhet, ängsligt studerar hur andra länder förhåller sig till sig själva för att liksom lokalisera svenskheten i osvenskheten, samtidigt som de spottar på det som verkligen gör oss till en särpräglad nation och kallar det unikt svenskt självförakt.

Vad de varken kan eller vill förstå är att den som verkligen har självkänsla inte nödvändigtvis behöver pråla med en massa yttre attribut och till och med kan kosta på sig att skämta om sig själv.

Men i stället för att exempelvis förstå att ett folk som haft fred i mer än tvåhundra år inte präglas av att sluta sig samman inför yttre hot -  utan hittar annat som förenar - försöker partiet måla upp invandringen som ett yttre hot mot en egenkonstruerad  svensk kultur, med tennsoldater som viftar med flaggor och skränar om att alla måste vara stöpta i samma tennform medan de ägnar eoner av tid till att diskutera formen utan att förstå innehållet.

Som jag ser det är det unika med Sverige egentligen att vi har så små behov av att gå in på detaljer om vad som är det unika med Sverige - men i grova drag tror jag att det handlar om att vi inte har några behov av skränig och skrytsam nationalism, att vi förvisat religionen till att vara en privat angelägenhet och att det finns någon slags antydan till vemod som genomsyrar Sverige, förmodligen både klimat- och naturrelaterat.

SD kommer aldrig att vara ett hot mot svenskheten, de kommer aldrig att få något reellt inflytande över svenska tänkesätt - deras syn på Sverige är för främmande för oss svenskar för att vi ska kunna ta till oss den.

Invandringen skulle däremot på sikt kunna vara ett hot mot den bild av Sverige jag kan identifiera mig med,  i och med att invandrare ofta är präglade av omständigheter där såväl konflikter som religion tillhör vardagen - men min utgångspunkt är att invandrare i betydligt större utsträckning måste anpassa sig till oss än vi till dem.

Och så är det ju. Särskilt som politikerna har börjat förstå att den unika svenska självbelåtenheten som inte brydde sig om att ställa krav på invandrare eftersom de inte var som vi - en självbelåtenhet som präglade invandringspolitiken under några årtionden - inte var så lyckad.
    Alla måste liksom böja sina huvuden inför hans briljans. Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Errol Flynn

Invandringen skulle däremot på sikt kunna vara ett hot mot den bild av Sverige jag kan identifiera mig med,  i och med att invandrare ofta är präglade av omständigheter där såväl konflikter som religion tillhör vardagen - men min utgångspunkt är att invandrare i betydligt större utsträckning måste anpassa sig till oss än vi till dem.

Och så är det ju. Särskilt som politikerna har börjat förstå att den unika svenska självbelåtenheten som inte brydde sig om att ställa krav på invandrare eftersom de inte var som vi - en självbelåtenhet som präglade invandringspolitiken under några årtionden - inte var så lyckad.

Det här är nog det smartaste jag någonsin sett dig skriva.

Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • Dorian Ertymexx
    Errol Flynn skrev 2014-03-20 20:53:48 följande:
    En annan underklass innan ghettona kanske du kunde anstränga dig att förstå.
    Samma underklass. Och vi har fortfarande inga ghetton, även om du och andra älskar att använda det ordet.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Enter Sandman
    Cal XVI Gustf skrev 2014-03-20 20:42:58 följande:
    Blädrrar lite i rapporten och den är rätt intressant.

En annan lögn som avslöjas är den om den utbredda diskrimineringen:

"Diskriminering på basis av etnicitet är allvarlig, lagvidrig och förekommer förstås dagligen. Men även om ensklida fall är allvarliga visar våra studier att upplevelser av fenomenet är ovanligt. När våra ungdomar rapporterar om diskriminering eller orättvis behandling - alltså en ganska bred definition - inom fyra väsentliga områden (skola, affärer, transporter samt av vakter och polis), avslöjar de låga nivåer och liten variation mellan etniska grupper. Detta gäller i Sverige, men också i England, Holland och Tyskland. När vi specialstuderar finindelade grupper i Sverige, så långt våra data håller, finner vi ingen systematik så att utomeuropeiska grupper, eller synbara minoriteter, är mer drabbade än andra."

Exakt, den visar att det handlar om svartmålning och demonisering när högerextrema hävdar att det finns så mycket rasism riktat mot svenskar från invandrare.
    Det visar att sd och andra högerextrema återigen ägnar sig åt lögner.
    Hur ska man kunna ta något på allvar som dom säger när dom håller på så?
    Dom tappar ju trovärdighet så det bara skriker om det.
  • Dorian Ertymexx
    Errol Flynn skrev 2014-03-20 20:55:38 följande:
    Läs mer på Avpixlat själv.
    Jag hinner knappt skriva här mellan all min internetshopping.
    Det är inte jag som ska rösta på dem. Och det jag läst räcker för två livstider.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • TheNarrator
    Errol Flynn skrev 2014-03-20 20:59:14 följande:
    Det resonemanget håller inte.
    Du vet väl vad Reinfeldt sa? Det är inte svenskar mitt i livet som är arbetslösa.
    "Både Fredrik och Errol fick mycket kritik för detta framförande, trots att det till en början verkade oskyldigt."
    Så sant som det var sagt.
  • Enter Sandman
    effemgea skrev 2014-03-20 21:17:25 följande:
    Visst, mänskliga grupper sluter sig samman inför vad de betraktar som yttre hot och att Sverige inte har varit i krig på över 200 år har naturligtvis påverkat vår syn på oss själva och vårt land.

Något som ofta har förvånat mig i diskussionerna såväl här på FL som rikspolitiskt är hur sverigedemokrater förtvivlat söker efter vad de kallar svenskhet, ängsligt studerar hur andra länder förhåller sig till sig själva för att liksom lokalisera svenskheten i osvenskheten, samtidigt som de spottar på det som verkligen gör oss till en särpräglad nation och kallar det unikt svenskt självförakt.

Vad de varken kan eller vill förstå är att den som verkligen har självkänsla inte nödvändigtvis behöver pråla med en massa yttre attribut och till och med kan kosta på sig att skämta om sig själv.

Men i stället för att exempelvis förstå att ett folk som haft fred i mer än tvåhundra år inte präglas av att sluta sig samman inför yttre hot -  utan hittar annat som förenar - försöker partiet måla upp invandringen som ett yttre hot mot en egenkonstruerad  svensk kultur, med tennsoldater som viftar med flaggor och skränar om att alla måste vara stöpta i samma tennform medan de ägnar eoner av tid till att diskutera formen utan att förstå innehållet.

Som jag ser det är det unika med Sverige egentligen att vi har så små behov av att gå in på detaljer om vad som är det unika med Sverige - men i grova drag tror jag att det handlar om att vi inte har några behov av skränig och skrytsam nationalism, att vi förvisat religionen till att vara en privat angelägenhet och att det finns någon slags antydan till vemod som genomsyrar Sverige, förmodligen både klimat- och naturrelaterat.

SD kommer aldrig att vara ett hot mot svenskheten, de kommer aldrig att få något reellt inflytande över svenska tänkesätt - deras syn på Sverige är för främmande för oss svenskar för att vi ska kunna ta till oss den.

Exakt och jag kommer osökt att tänka på något som Bamse brukar säga, (ja, jag har läst mycket Bamse för mina barn).
    Han brukar säga att den som är mycket stark måste vara mycket snäll.
    Det ligger något i det även för nationer, en trygg nation har säkerhet nog att våga vara öppna och generösa mot andra människor, i synnerhet människor i nöd.
    Det gäller både på individnivå och för nationer.
    Dom räddaste är dom som sluter sig och bygger pansarväggar mellan sig och sin omvärld.
  • TheNarrator

"Tråden började hetta til för 70-elfte gången.... Kvar fanns enbart de mest inbitna fanatikerna som fortfarande krävde sin rätt till upprättståndelse...

Vissa borde verkligen lära av historien"

Så sant som det var sagt.
  • nihka
    Errol Flynn skrev 2014-03-20 19:04:38 följande:
    Naturligtvis har vi haft en underklass. Något annat har jag inte påstått. Men att ta in hundratusentals människor från kulturer som skiljer sig extremt mycket från vår och dessutom invandrare som inte kan hålla sams med sina egna landsmän eller grannländer bäddar för konflikter. Det är inte friktionsfritt vilket slagsmål på våra asylboenden vittnar om. Olika tro eller trosinriktningar skapar problem. Och klanfolk.......jisses. Läs den här texten och säg vilken behållning Sverige har av dessa människor. Eftersom det är lugnare i Somalia nu så borde vi endast ha delat ut TUT och sedan skickat hem dem så fort det går.

dalarna.in/migrationsverket-informerar-forest.../

Ett axplock:

Somalier är ett nomadiserande folk. De känner lojalitet mot sin klan och sin etniska grupp. De känner inte lojalitet mot myndigheter eller en nation (Somalia är som bekant inte heller en fungerande stat). Klanen är det viktigaste och allt somaliskt liv kretsar kring klanen och de relationer man har inom klanen (och i förlängningen de relationer som klaner har sinsemellan). Det är en “relationell” kultur. I Sverige innebär detta att somalierna inte solidariserar sig med landet Sverige, staten eller den svenska kulturen, utan även här med den egna gruppen. Olika klaner har hamnat/bosatt sig på olika platser i Sverige. I Göteborg är det många från klanerna Hawiye och Darod.

Sverige tar emot mer än hälften – 56 procent – av alla somalier som kommer till Europa. Det ska ställa i relation till att Sveriges befolkning endast utgör 2 procent av EU:s totala befolkning.

I Göteborg finns en gruppering som kallas Salafipolisen Det är självutnämnda islamistiska poliser. Dessa övervakar samhället och ser till att somalier sköter sig, dvs i enlighet med islams regler, inte svenska lagar och regler.

Dublinförordningen har i praktiken upphört att fungera. Sverige tar idag över Spaniens, Maltas och Greklands asylärenden avseende somalier. Detta har Migrationsverket beslutat då man anser att somalierna inte behandlas väl i dessa länder. Troligen kommer Sverige inom kort även att ta över Italiens somaliska asylärenden.

Endast 21 procent av somalierna i Sverige arbetar (hel- eller deltid).

Endast 26 procent av elever med somalisk bakgrund får ett slutbetyg från gymnasiet.

Jepp vi har alltid haft en underklass. "Säg vilken behållning Sverige har av dessa människor?". Det har varit krig i Somalia i över 20 år. De är inte här för att vi i första hand ska ha behållning av dem utan de gillar liksom de flesta av oss inte att skjutas.

Sedan väljer du ut det värsta av det värsta och försöker få det till att detta är normen. Lite som att man tar upp Hells Angels och säger här har du den typiske MC och mopedföraren. Somalier som bryter mot svensk lag får stå tillsvars för sina gärningar enligt svensk lag oavsett vad eventuella själutnämnda poliser föreskriver. Enligt din bild så fungerar inte somalier någonstans, inte i Somalia och inte utanför Somalia. Trots det känner jag somalier som fungerar finfint i Sverige. Jag känner även de som inte fungerar så bra också.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?