• moonstar88

Äggdonation i Sverige

Hej!
    Vi har nyss kommit fram till att vi nog är tvungna att ställa oss i kö för äggdonation då våra ivf resultat inte alls är så bra. Vårt problem är både mina ägg (osäker på orsak) och manens sperma (för få).

Men nu när jag kollar runt så är det som om många av de som tagit hjälp av äggdonation åker utomlands för hjälp.
    Så det är svårt för mig att få svar på mina frågor:
    Hur lång väntetid är det ungefär? Vi tillhör gävleborgs landsting.
    Vad kostar det?
    Har man rätt att veta någonting om donatorn?

Om någon kan avara så blir jag överlycklig. Ni får även gärna skriva mer info om detta också om ni vill.

• Svar på tråden Äggdonation i Sverige
  • dreamz
    TiinaLarsson skrev 2014-05-08 09:53:21 följande:
    Dreamz - har ni egen donator elr hur har ni det?
    Nej ingen egen donator tyvärr.
    bullenochgrisen skrev 2014-05-08 11:22:17 följande:
    Vi är bedömda och klara. Vi var på vårat första möte november 2013, sedan har vi varit på återbesök ca. Tre gånger efteråt. Jag gör en testcykel just nu eftersom att jag inte har egen mens. Var på ks förra veckan och gjorde ul för att se om slemhinnan växt, vilken den hade med Progynon X3 / dag. Nu tar jag Då Provera i tio dagar för att framkalla en blödning ( jippiii, NOT!) Men vi var på psykologsamtalet förra veckan där de sedan ska göra ett ställningstagande och godkännande för våran lämplighet. Men de sa att vi inte behövde oroa oss för allt hade gått så bra och bi har sån bra syn på allt :) Men menar du att du stått i kö i två år utan något besök???
    jag är utredd  gjorde jag i 20 årsåldern jag har premature menopaus, typ kom väl i klimakteriet när jag var 19 år.
    Men har inget hört på två år till ÄD.

• dreamz
    TiinaLarsson skrev 2014-05-08 09:52:05 följande:
    Swede - åh nej. Lider med dig. Men som du säger. Se det positiva du har kunnat bli gravid. Det kommer gå hela vägen nästa gång I know :))

Dom har donatorer i Göteborg det är inte brist på det utan läkartider:(

Jag har läst mycket om prednisolon någon som har provat elr vet mer om de? Funderar på att ringa SU idag och fråga dom. Men dom brukar va rätt mesiga med att skriva ut mediciner:/
    oj hur vet du att det e brist på läkartider? finns det någon sida man kan läsa om det? :)
  • bullenochgrisen

Jag kom in i klimakteriet när jag var 13 ;) men vi fick Nåd en tid för besök tre månader efter att jag ringt och sagt att nu vill vi börja. Jag hade ju min utredning precis som du. Men man ska fortfarande genomgå vissa saker för donation. Tex gyn undersökningar, läkarbesök och psykologsamtal osv där de sedan kan besluta om du är godkänd som äggmottagare och hur de ska hormonisera dig innan.

dreamz skrev 2014-05-08 11:27:45 följande:
    Nej ingen egen donator tyvärr.
    bullenochgrisen skrev 2014-05-08 11:22:17 följande:
    Vi är bedömda och klara. Vi var på vårat första möte november 2013, sedan har vi varit på återbesök ca. Tre gånger efteråt. Jag gör en testcykel just nu eftersom att jag inte har egen mens. Var på ks förra veckan och gjorde ul för att se om slemhinnan växt, vilken den hade med Progynon X3 / dag. Nu tar jag Då Provera i tio dagar för att framkalla en blödning ( jippiii, NOT!) Men vi var på psykologsamtalet förra veckan där de sedan ska göra ett ställningstagande och godkännande för våran lämplighet. Men de sa att vi inte behövde oroa oss för allt hade gått så bra och bi har sån bra syn på allt :) Men menar du att du stått i kö i två år utan något besök???
    jag är utredd  gjorde jag i 20 årsåldern jag har premature menopaus, typ kom väl i klimakteriet när jag var 19 år. Men har inget hört på två år till ÄD.

• dreamz

Sånt har inte jag gjort än. Men jösses vad fort det gått för er!

Fattar fasen inte varför det e så sjuuukt lång väntetid... Vänta ca 2 år på att bli bedömd om man är lämplig eller inte. Den bedömningen tycker man att man kunde få tidigare.

• TiinaLarsson

Dom har själva sagt det på SU när jag frågat varför det är så lång väntetid. Vi fick tid efter 1,5 års väntan men det var för att vi hade egen donator.
    Vi hade kurator samtal i mars. Efter det sa dom att det tar ett par veckor för att bli godkänd (oftast inga problem) sen så fort man är godkänd från det kollar som upp en tid då vi ska starta:)) så vårt gick rätt fort från det att vi var på kurator samtalet. Veckan efter hade vi redan post i brevlådan att vi var godkända. Att vi kommer bli kontaktade av barnmorska när vi får en tid att starta:))

• dreamz

Ah ok :).

Kanske lite konstigt men känns bättre nu när du berättat lite om dina erfarenheter med SU.

Dom säger att SU är ett av det bästa i Sverige på ÄD

• bullenochgrisen

Nej förstår inte heller varför det gått så lång tid för dig? Ett års väntetid ca. Är det i Stockholm, helt beroende på donatorer såklart och personerna som är före. Många söker sig utomlands och blir gravida på den vägen och hoppar då av kön i Sverige. Men två års väntan för bara ett besök? Under dessa 8 månaderna är vi nu klara med alla läkarbesök, gyn, testcykel och psykologsamtal. Så nu ska bara ett godkännande dyka ner i lådan, skulle gå relativt snabbt men det har gått en vecka nu iallafall. I höst förväntar vi oss att bli kallade. Det tyckte barnmorskorna på ks var realistiskt också. Kan du inte ringa dom på Sahlgrenska och kolla läget? Går det inte inom vårdgarantin? (3 mån)

dreamz skrev 2014-05-08 17:46:25 följande:
    Sånt har inte jag gjort än. Men jösses vad fort det gått för er! Fattar fasen inte varför det e så sjuuukt lång väntetid... Vänta ca 2 år på att bli bedömd om man är lämplig eller inte. Den bedömningen tycker man att man kunde få tidigare.

• dreamz

Njae har för mig att jag hört att detta inte går på vårdgarantin

Men man skulle bott i Sthlm då med andra ord! :). Ringde förra sommaren och frågade hur det gick. Dom sa att jag stod fortfarande i kö och att man fick räkna med 2 år i väntetid.

• dreamz

Hej!!

Hur går det för alla? :)

Vi har iaf fått en tid på SU för att ta prover osv :)

• Längtar12345

Hej.
     Vår resa: ställde oss i kö för ÄD på SU dec-11. Blev kallade på ett första besök dec-13. Vår donator fick 4 ägg varav två blev befruktade. Ett färskt till mig och ett till frysen i mars -14. Plussade efter två veckor och är nu gravid i vecka 24. Ängslig och orolig nästan hela tiden men försöker njuta. BF dec -14.
    Lycka till alla ÄD-systrar (och bröder).

Svar på tråden Äggdonation i Sverige