• moonstar88

Äggdonation i Sverige

Hej!
    Vi har nyss kommit fram till att vi nog är tvungna att ställa oss i kö för äggdonation då våra ivf resultat inte alls är så bra. Vårt problem är både mina ägg (osäker på orsak) och manens sperma (för få).

Men nu när jag kollar runt så är det som om många av de som tagit hjälp av äggdonation åker utomlands för hjälp.
    Så det är svårt för mig att få svar på mina frågor:
    Hur lång väntetid är det ungefär? Vi tillhör gävleborgs landsting.
    Vad kostar det?
    Har man rätt att veta någonting om donatorn?

Om någon kan avara så blir jag överlycklig. Ni får även gärna skriva mer info om detta också om ni vill.

• Svar på tråden Äggdonation i Sverige
  • Vinterprinsessa

Miss Kitty: Jag år snart i vecka 17, så det är ju en bit kvar.. Känns toppen än så länge ???? Har du berättat för barnen om donation ännu?

• Brioche
    Löparnörden skrev 2013-11-30 21:56:06 följande:
    Det lät ju väldigt enkelt. Kom på en fråga till om jag får störa dig. Om vi skulle lyckas hitta en korsdonator och hon sedan inte skulle bli godkänd som donator av nån anledning, vet du om man ändå får ett till försök då?
    Jag är inte hundra men jag tror inte att man får något försök då. Vi blev tex inte matchade med någon donator förrän vår korsdonator hade donerat.
    Misskitty skrev 2013-12-01 11:54:19 följande:
    Tänker precis som dig att det är viktigt att båda barnen har rätt att ta reda på sitt ursprung om de önskar, Finland har samma lagstiftning kring äggdonation som i sverige gällande detta. Hur gamla är dina barn? Har du berättat något om ÄD för dem ännu?
    Dom är snart 4 och 1 år. Vi har en bok här hemma som handlar om äggdonation som vi har läst för den stora ett par gånger men han har inte varit så intresserad än. Men vi ska se till att boken hela tiden finns med och så fort han visar minsta intresse så åker den fram. Sen får han ställa frågor vartefter tänkte vi. Jag tror och hoppas att ju tidigare dom får veta och ju självklarare det är, desto mindre grej kommer det att vara för dom.

• Löparnörden
    Brioche skrev 2013-12-02 20:21:43 följande:
    Jag är inte hundra men jag tror inte att man får något försök då. Vi blev tex inte matchade med någon donator förrän vår korsdonator hade donerat.
    Misskitty skrev 2013-12-01 11:54:19 följande:Tänker precis som dig att det är viktigt att båda barnen har rätt att ta reda på sitt ursprung om de önskar, Finland har samma lagstiftning kring äggdonation som i sverige gällande detta. Hur gamla är dina barn? Har du berättat något om ÄD för dem ännu?
    Dom är snart 4 och 1 år. Vi har en bok här hemma som handlar om äggdonation som vi har läst för den stora ett par gånger men han har inte varit så intresserad än. Men vi ska se till att boken hela tiden finns med och så fort han visar minsta intresse så åker den fram. Sen får han ställa frågor vartefter tänkte vi. Jag tror och hoppas att ju tidigare dom får veta och ju självklarare det är, desto mindre grej kommer det att vara för dom.

Visst lär det vara så att korsdonatorn måste bli godkänd Miskitty och Brioche. Får dubbelkolla med Huddinge den dagen det blir aktuellt men än så länge är dottern bara 3 månader och jaglever jag i vår bebisbubbla.

En sådan bok ska införskaffas. Är också övertygad om att det inte blir någon stor sak för äd-barn om de får veta hur de kom till redan från början och man tar det i deras takt och på lämplig nivå.
  • Jojjo77

Har bläddrat i den boken och tänkt att den ska köpas om vi lyckas få barn någon gång  

• Jenkis
    Brioche skrev 2013-12-02 20:21:43 följande:

Korsdonatorn måste bli godkänt och donera först innan man kan få sin egen donation.
  • Jojjo77
    moonstar88 skrev 2013-10-31 21:42:38 följande:
    Hej! Vi har nyss kommit fram till att vi nog är tvungna att ställa oss i kö för äggdonation då våra ivf resultat inte alls är så bra. Vårt problem är både mina ägg (osäker på orsak) och manens sperma (för få). Men nu när jag kollar runt så är det som om många av de som tagit hjälp av äggdonation åker utomlands för hjälp. Så det är svårt för mig att få svar på mina frågor: Hur lång väntetid är det ungefär? Vi tillhör gävleborgs landsting. Vad kostar det? Har man rätt att veta någonting om donatorn? Om någon kan avara så blir jag överlycklig. Ni får även gärna skriva mer info om detta också om ni vill.
    Hur har det gått för er? Står ni i kö?
  • moonstar88
    Jojjo77 skrev 2014-01-04 15:12:27 följande:
    Hur har det gått för er? Står ni i kö?
    Hej!
    Nej inte än. Vi väntar på att få en tid för att bli "godkända" för äggdonation. När/om vi blir godkända ställs vi i kö.
    Vi hoppas på att få en tid så fort som möjligt!
  • Jojjo77
    moonstar88 skrev 2014-01-05 19:24:14 följande:
    Hej!
    Nej inte än. Vi väntar på att få en tid för att bli "godkända" för äggdonation. När/om vi blir godkända ställs vi i kö.
    Vi hoppas på att få en tid så fort som möjligt!
    Okej. Ja, då hoppas jag att ni snart får tid! Tror att det krävs rätt mycket för att inte få ställas i kö...
Svar på tråden Äggdonation i Sverige