• moonstar88

Äggdonation i Sverige

Hej!
    Vi har nyss kommit fram till att vi nog är tvungna att ställa oss i kö för äggdonation då våra ivf resultat inte alls är så bra. Vårt problem är både mina ägg (osäker på orsak) och manens sperma (för få).

Men nu när jag kollar runt så är det som om många av de som tagit hjälp av äggdonation åker utomlands för hjälp.
    Så det är svårt för mig att få svar på mina frågor:
    Hur lång väntetid är det ungefär? Vi tillhör gävleborgs landsting.
    Vad kostar det?
    Har man rätt att veta någonting om donatorn?

Om någon kan avara så blir jag överlycklig. Ni får även gärna skriva mer info om detta också om ni vill.

• Svar på tråden Äggdonation i Sverige
  • dreamz
    Längtar12345 skrev 2014-08-12 18:17:37 följande:

Hej.
     Vår resa: ställde oss i kö för ÄD på SU dec-11. Blev kallade på ett första besök dec-13. Vår donator fick 4 ägg varav två blev befruktade. Ett färskt till mig och ett till frysen i mars -14. Plussade efter två veckor och är nu gravid i vecka 24. Ängslig och orolig nästan hela tiden men försöker njuta. BF dec -14.
    Lycka till alla ÄD-systrar (och bröder).

Åh grattis!!! :)

Låter härligt att det gick på första gången!

Tänker lite på om du förberedde kroppen innan dom planterade ägget in i dig ( typ slutade med socker,kaffe osv).

Man (iaf jag) vill juh ha en sån bra miljö som det bara går så att ägget vill fästa ordentligt!

Kram!
  • bullenochgrisen

Grattis Längtar 12345! !! Vi står fortfarande i kö på Huddinge. Ett år har vi stått nu sedan första samtalet dit. Idag ringde dom men kunde inte svara då jag var på jobbet. Lämnade meddelande om att de ville uppdatera mig lite. De skulle pröva att ringa senare. Hemma undrar vad de ska uppdatera mig om?! Får återkomma när jag pratat med dom. Wiiiie

• dreamz
    bullenochgrisen skrev 2014-08-13 16:14:42 följande:

De ringde igen och sa att vi är mottagarpar 2 och får börja slutet på september!!!!! Wiiiie

Åh grattis !!! Vad härligt!!!

:D
  • Längtar12345

Hej

Dreamz: Jag förberedde mig inte på något direkt sätt. Leverganska hälsosamt utan nikotin och kaffe. Motionerade som tidigare och försökte hålla mig lugn och avslappnad. Jag tog det lite extra lugnt och försökte inte stressa så mycket. Vår väntetid på SU var ganska exakt 2 år men när vi väl var igång va jag gravid på mindre än 3 månader. Hade vi haft en egen donator skulle ev kön blivit kortare men det hade vi tyvärr inte. Hoppas det blir er tur snart!

Bullenochgrisen: wow grattis! Härliga nyheter.

Kramar!!

• dreamz
    Längtar12345 skrev 2014-08-15 08:55:34 följande:

Hej

Dreamz: Jag förberedde mig inte på något direkt sätt. Leverganska hälsosamt utan nikotin och kaffe. Motionerade som tidigare och försökte hålla mig lugn och avslappnad. Jag tog det lite extra lugnt och försökte inte stressa så mycket. Vår väntetid på SU var ganska exakt 2 år men när vi väl var igång va jag gravid på mindre än 3 månader. Hade vi haft en egen donator skulle ev kön blivit kortare men det hade vi tyvärr inte. Hoppas det blir er tur snart!

Bullenochgrisen: wow grattis! Härliga nyheter.

Kramar!!

Okej! :). Blev du sjukskriven när du ruvade eller sjukskrev du dig själv i en vecka? (Om du gjorde det dvs.) själv har jag ett "tungt" jobb (usk) jag är inte smal men inte fetma slutade röka för två år sen. Det enda koffeinet jag får i mig e cola Zero (håller på å drar ner för att sedan sluta när vi väl får komma in å få ägg). Lite lätt för att bli uppstressad tyvärr, försöker att lugna ner mig på den punkten. :)

Åh e jätteglad att höra att det gick på första(?) försöket för er! ( läser väl kanske lite för mycket här om de flesta som plussat å fått behålla efter typ 3 eller 8 gången..)

Kram!
  • Längtar12345

Jag minns inte exakt hur jag jobbade direkt efter men jag var ledig endel och var sjukskriven någon dag, har också ett tungt jobb. Min chef har varit väldigt stöttande, guld värt. Jag var ganska orolig för jag hade ganska mycket småblödningar. Även en större blödning då jag var säker på missfall och satt hela påsken på akuten. UL visade dock att jag var i vecka 7 och ett litet hjärta pickade redan. Sedan gjorde jag ett ul på repro vecka 8 och då hade embryot vuxit fint. Vad jag inte visste då var att om man sett ett hjärta o att allt såg bra ut i vecka 8 så minskar redan då risken för missfall avsevärt. Har därefter försökt att ta graviditeten i etapper, först vecka 12,sen kub, sen RUL osv....

många kramar

• bullenochgrisen

Det har jag undrat också. Jag är också usk på demensavdelning, en avdelning som inte är känd för sitt lugn direkt. Jag har dock valt att inte beretta detta för chef eller övrig personal. Har sparat semesterdagar som jag tänkt ta ut precis vid insättning. Mer för lugn och ro och så kroppen får vila och äggen får bra med tid att fästa. Men finns ju dom som blir gravida utan att vara ledig ett par dagar efter men jag vill göra så iaf :) il

dreamz skrev 2014-08-15 16:29:27 följande:

Okej! :). Blev du sjukskriven när du ruvade eller sjukskrev du dig själv i en vecka? (Om du gjorde det dvs.) själv har jag ett "tungt" jobb (usk) jag är inte smal men inte fetma slutade röka för två år sen. Det enda koffeinet jag får i mig e cola Zero (håller på å drar ner för att sedan sluta när vi väl får komma in å få ägg). Lite lätt för att bli uppstressad tyvärr, försöker att lugna ner mig på den punkten. :)

Åh e jätteglad att höra att det gick på första(?) försöket för er! ( läser väl kanske lite för mycket här om de flesta som plussat å fått behålla efter typ 3 eller 8 gången..)

Kram!

• Kidneybönan

Hej alla som kämpar! 

Jag hade turen och lyckades bli gravid på första försöket, är nu i v 24! Vi fick tillbaks två ägg i mars, varav ett fäste. Eftersom jag jobbar på sjukhuset som utför ÄD mötte jag upp min man och gick dit på lunchen bara. Det tog ca 10 min totalt, vilade en halvtimme efteråt och gick sen tillbaks till jobbet som vanligt. Jag hade ingen stressig period just då men gjorde inget särskilt för att "komma i form" inför insättningen heller. För mig kändes det skönt att bara fortsätta som vanligt och skingra tankarna med något annat. 

Det jag vill säga är att det är säkert bra att vara ledig och inte stressa om man kan, men man får heller inte bygga upp en stress kring att det måste vara så. Man kanske inte har möjlighet att ta ledigt som man önskar och då är det bra att känna sig trygg i att det kan gå ändå,att det inte är en avgörande faktor. 

Jag önskar er alla jättestort lycka till!
    Kram

Svar på tråden Äggdonation i Sverige