• moonstar88

Äggdonation i Sverige

Hej!
    Vi har nyss kommit fram till att vi nog är tvungna att ställa oss i kö för äggdonation då våra ivf resultat inte alls är så bra. Vårt problem är både mina ägg (osäker på orsak) och manens sperma (för få).

Men nu när jag kollar runt så är det som om många av de som tagit hjälp av äggdonation åker utomlands för hjälp.
    Så det är svårt för mig att få svar på mina frågor:
    Hur lång väntetid är det ungefär? Vi tillhör gävleborgs landsting.
    Vad kostar det?
    Har man rätt att veta någonting om donatorn?

Om någon kan avara så blir jag överlycklig. Ni får även gärna skriva mer info om detta också om ni vill.

• Svar på tråden Äggdonation i Sverige
  • Längtar12345

Absolut. Alla måste göra precis vad som passar just en själv, vila eller leva som vanligt, berätta eller inte berätta. Jag har inte berättat att jag gjort äd på jobbet men har berättat för min chef att jag gjort ivf. Jag har fått enorm stöttning från chefen vilket betytt mycket. Jag berättade inte om ivf för mina vänner förrän jag gått förbi 12 v för jag kände inte för att blanda in en massa folk i detta direkt.

Kidneybönan: gjorde du äd? Ville dem sätta in 2 embryon på dig? Jag fick bara ett tillbaka med motiveringen att det vid äd är större risk för preeclampsi när jag ställde frågan om jag inte kunde få tillbaka två embryon. Jag fick ett tillbaka också i mars och är i v 25 nu. Vi gick på SU.

Kramar till er systrar!

• Kidneybönan

Ja, vi gjorde en ÄD i Linköping. De är också högst restriktiva med att sätta in fler än ett embryo där. Vi fick 5 ägg varav 3 befruktades normalt. De hade dock inte den egenskapen som gör dem frysbara (kan inget om detta, men så sa de) så istället för att kasta bort två dugliga ägg fick jag välja om jag ville ha ett eller två tillbaks. Vi valde två för att maximera chanserna och bara behöva kasta ett. Idag är jag nöjd med att bara ett tog sig, det känns som en lättnad även om jag kommer vilja ha fler barn i framtiden.

• Längtar12345

Hej det förklarar allt. Väldigt trist att behöva kassera två ägg. Såå bra att ett av dem två tog sig.

• bullenochgrisen

Hej! Vi väntar tills slutet på denna månaden då vår eventuella donator gör äggplock. Dock är vi mottagarpar nummer två så det är en chansning. Hoppas ju såklart vi får vara med :) har tagit sista tabletten Provera idag så inväntar mens. På mensdag två ska jag äta Progynon tre tabletter om dagen. Hoppas hoppas hoppas jag slipper äta dessa hormonerna i onödan. Hoppas vår donator får ut många fina guld ägg :) hur går det för er andra? Styrkekramar

• dreamz
    bullenochgrisen skrev 2014-10-05 14:52:42 följande:

Hej! Vi väntar tills slutet på denna månaden då vår eventuella donator gör äggplock. Dock är vi mottagarpar nummer två så det är en chansning. Hoppas ju såklart vi får vara med :) har tagit sista tabletten Provera idag så inväntar mens. På mensdag två ska jag äta Progynon tre tabletter om dagen. Hoppas hoppas hoppas jag slipper äta dessa hormonerna i onödan. Hoppas vår donator får ut många fina guld ägg :) hur går det för er andra? Styrkekramar

Hur hick det?:)
  • bullenochgrisen

Fick mensen igår. Har nog aldrig längtat till mens tidigare i mitt liv hihi :) har pratat med barnmorskan idag och har nu börjat äta 3 st progynon tabletter om dagen. Ska på vul den 21a oktober för att kolla slemhinnans tjocklek. Vid testcykeln med samma dos av hormoner var den 7 mm i våras och det var jätte bra, så håller tummarna att den lika fin denna gången :) hur går det för er andra?

• Längtar12345

Spännande att ni börjar komma igång nu! Är du på G dreamz också?

Jag går i dagarna in i vecka 33 och det börjar närma sig.

Håller tummar och tår för oss alla som kämpar! kram

• bullenochgrisen

Ja det är spännande. Har gått på progynon x 3 nu sen i torsdags förra veckan. Förra gången var magen jätte spänd, så spänd så jag mådde dåligt både dag och natt ( vid testcykeln) men denna gången har jag sluppit det än så länge. Bara extremt trött. Någon annan som haft biverkningar av progynon? Gud vad spännande. Håller tummarna för er alla. Är rädd att äggen inte räcker till oss nu denna gången. Är riktigt rädd för att få vänta ännu längre på vår tur. Jag orkar inte det :( vet inte om det är hormonerna som talar men jag är mer känslomässigt ostabil nu ju närmare vi kommer. Kram

• blommorna

Så spännande att läsa om hur det går för er. Jag ska börja min resa att donera ägg nu :) just nu inväntar jag min mens sen ska spruträdda jag börja ta sprutor. Det är så spännande för jag vet att två par bara väntar på att min mens också. Att kunna hjälpa någon så här är nog ett av de största sakerna jag gjort i mitt liv. Att kunna hjälpa några att få det mest värdefullaste som går är en ära för mig.

Svar på tråden Äggdonation i Sverige