• moonstar88

Äggdonation i Sverige

Hej!
    Vi har nyss kommit fram till att vi nog är tvungna att ställa oss i kö för äggdonation då våra ivf resultat inte alls är så bra. Vårt problem är både mina ägg (osäker på orsak) och manens sperma (för få).

Men nu när jag kollar runt så är det som om många av de som tagit hjälp av äggdonation åker utomlands för hjälp.
    Så det är svårt för mig att få svar på mina frågor:
    Hur lång väntetid är det ungefär? Vi tillhör gävleborgs landsting.
    Vad kostar det?
    Har man rätt att veta någonting om donatorn?

Om någon kan avara så blir jag överlycklig. Ni får även gärna skriva mer info om detta också om ni vill.

• Svar på tråden Äggdonation i Sverige
  • TiinaLarsson

Swede - Hur går det för dig? Här har jag äntligen börjat med progynon jippii:))fick åka till SU och punktera en äggblåse cysta förra veckan eftersom mina värden inte gick ner:( men nu såg allt bra ut och jag börja med progynonen igår:)) äggplock som planerat v21! Börjar bli rätt nervös. Har vart hemma sjukskriven i ett par veckor. Det har hjälpt rätt mycket. Slipper den stressen vi har på jobbet. Vill ju må så bra som möjligt nu så ägget fäster fint;)
    Har ni andra hört något?

• swede
    TiinaLarsson skrev 2014-05-07 08:18:46 följande:
    Swede - Hur går det för dig? Här har jag äntligen börjat med progynon jippii:))fick åka till SU och punktera en äggblåse cysta förra veckan eftersom mina värden inte gick ner:( men nu såg allt bra ut och jag börja med progynonen igår:)) äggplock som planerat v21! Börjar bli rätt nervös. Har vart hemma sjukskriven i ett par veckor. Det har hjälpt rätt mycket. Slipper den stressen vi har på jobbet. Vill ju må så bra som möjligt nu så ägget fäster fint;)
    Har ni andra hört något?

Åh vad spännande TiinaLarsson. ÄNTLIGEN!! Skönt att värdena gick ner och att du nu är på gång, på riktigt. Jippie!

Bra att du kan vara sjukskriven, det tar verkligen massor på psyket tycker jag. Jag ska hålla alla tummar för dig nu.

Själv satte vi ju in ett embryo den 2 april och plussade faktiskt. Helt plötsligt vaknade jag 4 varje morgon och fick riktigt ont i brösten. Tyvärr gick det inte hela vägen, utan i vecka 6 fick jag ett missfall. Blöder fortfarande Så just nu känns det lite jobbigt, men nu ska jag/vi bara ta det lugnt och vila. Vi har en resa inplanderad i juni, så vi fokuserar på den nu och sen efter det får vi ta tag i ett nytt försök. Men jag får se det positiva, jag kan bli gravid. Det vet jag nu. Så nu får kroppen läka och vi ska samla energi, sen blir det ett nytt  försök.

Önskar dig all lycka till. Blir spännande att följa din resa

Kram till er alla
  • dreamz

Heejsan!
    Jag har stått i kö för äggdonation sedan juni 2012 och väntar fortfarande på att få komma till.
    Jag ska villigt erkänna att jag näästan kollar i brevlådan 7 ggr per dag för att det kanske dimper ner ett kuvert från sahlgrenska... åååhhhh denna väntan gör mig galen! =D

• bullenochgrisen

Oj det var en lång kö! Är ni färdiga och godkända nu med allt vad det innebär så ni bara väntar på donatorn? Jag har stått i kö sen augusti 2013 och kommer troligtvis fram i kön till hösten. På ks Huddinge i Stockholm. Har Göteborg färre donatorer? Jag som tyckte denna tiden varit lång.

dreamz skrev 2014-05-07 20:50:03 följande:
    Heejsan! Jag har stått i kö för äggdonation sedan juni 2012 och väntar fortfarande på att få komma till. Jag ska villigt erkänna att jag näästan kollar i brevlådan 7 ggr per dag för att det kanske dimper ner ett kuvert från sahlgrenska... åååhhhh denna väntan gör mig galen! =D

• dreamz

Hej!

Nej vi har inte fått komma in än... Kollade upp hemsidan igår å dom ändrat kön till 2 år. Vet faktiskt inte varför det är just 2 års i väntetid i västragötalandslän

• dreamz

Är ni bedömda och klara? Eller väntar ni på art komma intill bedömningen?

• TiinaLarsson

Swede - åh nej. Lider med dig. Men som du säger. Se det positiva du har kunnat bli gravid. Det kommer gå hela vägen nästa gång I know :))

Dom har donatorer i Göteborg det är inte brist på det utan läkartider:(

Jag har läst mycket om prednisolon någon som har provat elr vet mer om de? Funderar på att ringa SU idag och fråga dom. Men dom brukar va rätt mesiga med att skriva ut mediciner:/

• swede

Tiina, jag har ätit Prednisolone. Efter ET blev jag ordinerad en tablett (5mg) vid 22-tiden på kvällen. Det är ett kortisonpreparat. Tog en hel del andra mediciner också...Vet att Riga ofta ordinerar det efter ET. Lycka till alla ni andra i tråden!

• bullenochgrisen

Vi är bedömda och klara. Vi var på vårat första möte november 2013, sedan har vi varit på återbesök ca. Tre gånger efteråt. Jag gör en testcykel just nu eftersom att jag inte har egen mens. Var på ks förra veckan och gjorde ul för att se om slemhinnan växt, vilken den hade med Progynon X3 / dag. Nu tar jag Då Provera i tio dagar för att framkalla en blödning ( jippiii, NOT!) Men vi var på psykologsamtalet förra veckan där de sedan ska göra ett ställningstagande och godkännande för våran lämplighet. Men de sa att vi inte behövde oroa oss för allt hade gått så bra och bi har sån bra syn på allt :) Men menar du att du stått i kö i två år utan något besök???

dreamz skrev 2014-05-08 08:13:32 följande:
    Är ni bedömda och klara? Eller väntar ni på art komma intill bedömningen?

Svar på tråden Äggdonation i Sverige