• moonstar88

Äggdonation i Sverige

Hej!
    Vi har nyss kommit fram till att vi nog är tvungna att ställa oss i kö för äggdonation då våra ivf resultat inte alls är så bra. Vårt problem är både mina ägg (osäker på orsak) och manens sperma (för få).

Men nu när jag kollar runt så är det som om många av de som tagit hjälp av äggdonation åker utomlands för hjälp.
    Så det är svårt för mig att få svar på mina frågor:
    Hur lång väntetid är det ungefär? Vi tillhör gävleborgs landsting.
    Vad kostar det?
    Har man rätt att veta någonting om donatorn?

Om någon kan avara så blir jag överlycklig. Ni får även gärna skriva mer info om detta också om ni vill.

• Svar på tråden Äggdonation i Sverige
  • Misskitty
    Vinterprinsessa skrev 2013-11-29 15:16:02 följande:
    Miss Kitty: Länge sen! Allt bra? Jag är gravid med nr 2 nu :)
     Grattis vad roligt att höra!!!  Är det via Huddinge?

Allt är bra med mig!
  • Brioche
    Löparnörden skrev 2013-11-28 22:40:02 följande:
    Skulle vara intressant att höra din historia, om det inte känns för personligt  om vem du frågade som korsdonator för vi har funderat och funderat men inte kommit på någon lämplig i vår närhet. 
    VI hittade henne faktiskt här på FL så det var inte någon vi kände.

Det där syskonförsöket kostade en del, nästan lika mycket som att åka utomlands men jag är ändå så tacksam över att vi fick göra det i Sverige. Dels slapp vi förstås alla längre resor vilka kostar pengar och tar mycket tid från jobbet (det tog sig först på försök nummer fem med syskonet) och vi slapp försöka få tag på en vänligt inställd gynekolog och medicin osv men allra mest för att vi fick en känd donator. För mig är det superviktigt att båda mina barn kan ta reda på vilka donatorerna är om dom skulle vilja.

Vi behövde inte dela donatorns ägg med någon trots att hon plockades på mer än tio ägg men det är kanske något som har ändrats på sista tiden?
  • Jenkis
    moonstar88 skrev 2013-11-28 10:17:27 följande:
    Jaa det ser du olika ut på olika kliniker, det är ju förvirrande med all information som skiljer sig från varandra:(. Tycker det finns mycket mer information om hur äggdonatorn ska göra och hur deras behandling ser ut än de som ska ta emot äggen.
    Jag hoppas verkligen att vi får tid för läkarsamtal och kurator samma dag eftersom vi har ca 23 mil enkel väg till uppsala så det skulle vara synd att behöva vara borta från jobbet i två dagar.
    Det är klart att ni får! Det fixar de!
  • Vinterprinsessa

Miss Kitty: tack! Nej vi blev erbjudna syskonförsök i Umeå då vi stått i kö där ända sedan Huddinge-tiden, hade helt glömt det :) Fick bekosta det själva dock vilket kostade en slant men det är det värt om allt går bra! Hur gamla är dina nu? Var det Finland du åkte till? Tänker du nånsin på att dina barn är "ÄD-barn" även om det såklart inte gör ngn skillnad? Kram!

• Löparnörden

Misskitty skrev 2013-11-29 14:59:57 följande:
    Vi har gjort samma, men vi lyckades dessvärre inte på syskonförsöket och fick istället vända oss utomlands. I eftehand känner jag att det bästa hade varit att vända sig utomlands direkt pga massa strul. Vi fick finansiera syskonbehandlingen på 45 000 samt bidra med en korsdonator men det blev bara två ägg varav ett befruktat som var sådär i kvaliten. Kom ihåg att ni även får dela på donatorns ägg med ett annat par om det blir ett visst antal.

Angående att hitta korsdonator så hittade vi vår här på FL, det behöver inte vara någon i din närhet.

Tack för tipsen om att hitta korsdonator på FL Misskitty och Brioche. Visst har jag sett trådar där korsdonatorer efterlysts men aldrig tänkt den tanken själv, nästan tyckt att det känns konstigt men det är det ju kanske inte. Men hur har ni gått till väga rent praktiskt sedan? Har ni träffat korsdonatorn personligen eller bara pratat via nätet? Hur har ni gått till väga med kontakten med fertilitetsenheten och donatorn? Nu är vår lilla tjej bara 3 månader men skulle vi i framtiden vilja få syskon skulle det ju verkligen vara guld värt att slippa åka utomlands, processen är ju nog jobbig i sig utan att slippa det mecket.
  • Brioche
    Löparnörden skrev 2013-11-30 08:51:24 följande:
    Men hur har ni gått till väga rent praktiskt sedan? Har ni träffat korsdonatorn personligen eller bara pratat via nätet? Hur har ni gått till väga med kontakten med fertilitetsenheten och donatorn?
    Jag har inte träffat henne i verkligheten men haft rätt mycket kontakt med henne på telefon och på nätet. Jag ringde upp Huddinge och sa att vi hade en egen donator och gav dom hennes namn och nummer. Efter det skötte hon och Huddinge all kontakt vad det gällde hennes behandling och äggplock.

Fertilitetsenheten har tystnadsplikt så från dom fick jag ingen mer information om hur det gick för henne än vad jag skulle ha fått om det hade varit en helt okänd donator för mig. Men däremot rapporterade hon till mig så fort hon hade varit där på kontroll, när hon började med sprutorna, när hon hade varit där på äggplock osv så jag visste väldigt väl vad som hände. Så fort hon hade donerat ringde Huddinge mig och sa att dom hade en donator till mig och sen gick det väldigt fort till vårt eget försök.

Jag har inte träffat henne men hon kommer alltid att finnas i mitt hjärta, liksom dom två tjejerna som faktiskt donerade dom där två cellerna som nu är mina små barn som ligger inne i sovrummet och sover.
  • Löparnörden
    Brioche skrev 2013-11-30 21:16:10 följande:
    Jag har inte träffat henne i verkligheten men haft rätt mycket kontakt med henne på telefon och på nätet. Jag ringde upp Huddinge och sa att vi hade en egen donator och gav dom hennes namn och nummer. Efter det skötte hon och Huddinge all kontakt vad det gällde hennes behandling och äggplock.

Jag har inte träffat henne men hon kommer alltid att finnas i mitt hjärta, liksom dom två tjejerna som faktiskt donerade dom där två cellerna som nu är mina små barn som ligger inne i sovrummet och sover.
    Det lät ju väldigt enkelt. Kom på en fråga till om jag får störa dig. Om vi skulle lyckas hitta en korsdonator och hon sedan inte skulle bli godkänd som donator av nån anledning, vet du om man ändå får ett till försök då? 

Precis så känner jag också för vår donator, går inte en dag utan att jag tittar på vår dotter och tänker hur tacksam jag är mot donatorn och vilken tur vi haft att allt lyckades så att vi fick vår lilla tjej.Glad
  • Misskitty
    Vinterprinsessa skrev 2013-11-29 22:57:40 följande:
    Miss Kitty: tack! Nej vi blev erbjudna syskonförsök i Umeå då vi stått i kö där ända sedan Huddinge-tiden, hade helt glömt det :) Fick bekosta det själva dock vilket kostade en slant men det är det värt om allt går bra! Hur gamla är dina nu? Var det Finland du åkte till? Tänker du nånsin på att dina barn är "ÄD-barn" även om det såklart inte gör ngn skillnad? Kram!
    Vi åkte till Fertinova i Helsingfors. Ja ibland så tänker jag allt tanken, men det är inget som stör mig utan de är världens underaraste mirakel.

Har du kommit långt i graviditeten eller har du precs plussat??
  • Misskitty
    Löparnörden skrev 2013-11-30 21:56:06 följande:
    Det lät ju väldigt enkelt. Kom på en fråga till om jag får störa dig. Om vi skulle lyckas hitta en korsdonator och hon sedan inte skulle bli godkänd som donator av nån anledning, vet du om man ändå får ett till försök då? 

Precis så känner jag också för vår donator, går inte en dag utan att jag tittar på vår dotter och tänker hur tacksam jag är mot donatorn och vilken tur vi haft att allt lyckades så att vi fick vår lilla tjej.Glad
    Jag tror att er korsdonator måste bli godkänd, men hör efter med klinken så vet du säkert.

Visst är man oändligt tacksam att kvinnor valt att donera sina äggceller, är ingen dans på rosor precis.
  • Misskitty
    Brioche skrev 2013-11-29 21:18:19 följande:
    VI hittade henne faktiskt här på FL så det var inte någon vi kände.

Det där syskonförsöket kostade en del, nästan lika mycket som att åka utomlands men jag är ändå så tacksam över att vi fick göra det i Sverige. Dels slapp vi förstås alla längre resor vilka kostar pengar och tar mycket tid från jobbet (det tog sig först på försök nummer fem med syskonet) och vi slapp försöka få tag på en vänligt inställd gynekolog och medicin osv men allra mest för att vi fick en känd donator. För mig är det superviktigt att båda mina barn kan ta reda på vilka donatorerna är om dom skulle vilja.

Vi behövde inte dela donatorns ägg med någon trots att hon plockades på mer än tio ägg men det är kanske något som har ändrats på sista tiden?
    Tänker precis som dig att det är viktigt att båda barnen har rätt att ta reda på sitt ursprung om de önskar, Finland har samma lagstiftning kring äggdonation som i sverige gällande detta. Hur gamla är dina barn? Har du berättat något om ÄD för dem ännu?
Svar på tråden Äggdonation i Sverige