• moonstar88

Äggdonation i Sverige

Hej!
    Vi har nyss kommit fram till att vi nog är tvungna att ställa oss i kö för äggdonation då våra ivf resultat inte alls är så bra. Vårt problem är både mina ägg (osäker på orsak) och manens sperma (för få).

Men nu när jag kollar runt så är det som om många av de som tagit hjälp av äggdonation åker utomlands för hjälp.
    Så det är svårt för mig att få svar på mina frågor:
    Hur lång väntetid är det ungefär? Vi tillhör gävleborgs landsting.
    Vad kostar det?
    Har man rätt att veta någonting om donatorn?

Om någon kan avara så blir jag överlycklig. Ni får även gärna skriva mer info om detta också om ni vill.

• Svar på tråden Äggdonation i Sverige
  • moonstar88

Hej alla!
    Nu har vi fått tid till uppsala, så på måndag ska vi neer för samtal med både läkare och kurator.
    Hoppas mycket på att det kommer gå bra och att väntetiderna inte är allt för långa.

• bullenochgrisen

Är 24 år och jag och sambon har stått i kö för äggdonation i snart en månad. vi fick ställa oss direkt i kön då jag gjorde min utredning som 14 åring då jag hamnade i för tidigt klimakterie. jag ringde till huddinge igår och fråga om väntetiden. de sa att de inte kunde säga exakt väntetid då det beror på donatorer och om andra hoppar av i kön osv. men att hon trodde att vi skulle bli kallade i höst. någon som har mer info om hur det går till? Har läst om både spray och sprutor, tar man det innan äggåterförandet? Fick reda på att man ska dit och prata med en kurator också när man kommit fram i kön. hur förbereder man sig för det? Har ni spekulerat något om hur man ska berätta för barnet hur hon/han blev till och när man ska göra det? Har hört att den frågan kommer upp nämligen. vill ge alla som står i kö lite hopp, det är kämpigt, frustrerande och väldigt plågsamt att bara vänta. att man inte kan påverka det själv. om det ens kommer att lyckas osv. jag försöker att inte ta ut några förhoppningar för tidigt. vill egentligen inte tänka på detta alls utan ta det som drt kommer. men det är såååå svårt! Tappa inte er själva under resans gång.

• Sara377

Vill bara önska er alla där ute som försöker ett stort lycka till!!! Jag ska om allt går bra donera till KS i Huddinge i höst. Det är för eran skull jag hör detta! Jag lider med er som inte kan få det mest underbara i världen, nämligen barn! Om jag kan hjälpa bara en av er alla så är jag glad!!! Lycka till!

• TiinaLarsson

Hej tjejer â??️
    Vad kul att jag hitta en tråd för oss som gör/planerar äggdonation i Sverige. Fanns ju en tråd men de var hösten 2013/vintern 2014! Och nu är de ju snart vår â??️ Visst? ð???
    Berättar vår historia lite kort. Vi har två misslyckade ivf försök. Jag har endometrios och därför dålig äggkvalite ð??? fick valet att göra ett till ivf elr en äggdonation. Vi valde äggdonation eftersom de är större chans att lyckas bli gravid. Detta blir nu vårt sista försök "gratis". Vi har en direkt donator som är min syster. Detta kändes självklart. Från både sidor. Och dessutom är vi väldigt lika. Går på Sahlgrenska. Vi har haft vårt info samtal och ska på kurator samtal faktiskt imorgon. Sen ska vi bara bli godkända så är de igång. Min läkare trodde de blir nu i vår. Förhoppningvis innan påsk men det är inte helt hundra. Min syster är redan klar med alla samtal och prover och hon har blivit godkänd ð??? Nu väntar hon bara på att vi blir godkända och sen få en tid till och börja! Är så förväntansfull inför detta â?ºï¸ Är de någon mer som är i ungefär samma situation som oss? Du var igång va Jojjo?
    Kram till alla er kämpade. Vet hur olidlig väntan är men det går fort ❤️

• swede

Hej TiinaLarson! Jag "smygläser"lite på den här tråden. Vi står i donationskö i Umeå, men eftersom det tar lite tid så har vi beslutat oss för att göra äggdonation i Riga. Jag har fyllt 40 år, så vi måste hur som helst göra det privat och har nu valt Riga. Jag hoppas att det är ok att "hänga med" i tråden ändå, även om vi nu i första hand kommer göra äggdonationsförsök utomlands. Vad spännande TiinaL, då är ni ju i full gång. Lycka till! Jag sänder mina varmaste tankar!!

• TiinaLarsson

Åh tack:)) vi hade också funderingar attsöka utomlands men vår läkare tyckte vi skulle ha lite is i magen och vips så ringde dom efter ett par månader att det äntligen var dax:) hur lång är väntetiden i Riga? Då är ni också igång? Så spännande! Jag är helt exalterad över detta:))

• swede

Det är ingen väntetid alls i Riga och det var en av anledningarna till att vi valde en klinik där. Här hemma skulle vi behöva stå i kö i minst 1,5 år i Umeå och det kändes som en lång tid. Ja, vi är igång. Jag började med Estrofem i måndags och förhoppningsvis blir det ET den 31 mars. Känns som ett stort steg och allt blir plötsligt "på riktig". Det känns jättespännande, och samtidigt mycket skönt att ha kommit så långt i processen. Det har tagit tid att ta in allt, men nu "kör vi". Då är ju ni också på g...sååååå spännande. Hoppas att kuratorsamtalet går bra imorgon! Och vilken fantastisk syster du har som hjälper er! Massor med lycka till!

• TiinaLarsson

Vad kul swede:) vad jag förstått så verkar de vara lite annorlunda medicineringar utomlands. Jag ska nedregleras blir troligtvis suprecur och sen få äta några tabletter också. Då är ni ju jätte nära nu. Håller tummarna:) jag hoppas vi får komma igång nästa månad. Kurator samtalet gick jätte bra. Tog en halvtimma. Hon sa redan där att vi typ e godkända:)) så nu väntas bara ett papper från dom med ett start datum:)) jag vill komma igång så fort som möjligt!!! Jo visst är de helt underbart gjort av min syster. Kommer vara henne evigt tacksam

• TiinaLarsson

Hej swede. Hur går det för er? Ni har visst haft ET? Åh hoppas så att allt gått bra? Att du nu är ruvare:))
    Själv började jag spraya suprecur idag:) det är planerad äggplock på min syster v 21:) är så förväntansfull inför detta. Samtidigt som jag känner oro inför jobb situationen. Vet att man inte ska ta några beslut iförväg. Har tanken på att besöka doktorn samma vecka som ET blir av. Vet inte hur stor chansen är och va hemma ett tag. Men har så mycket på jobbet både fysiskt och psykiskt just nu. Känner att jag vill göra allt för att detta nu ska gå vägen. Och kunna känna att jag mår bra och kan slappna av. Hur har du/ni gjort? Elr är de någon annan som vart hemma för just detta? Hoppas någon kanske har nåt svar elr tips?
    Håller mina tummar swede för er

• swede

Hej Tiina! Ja, du har rätt...vi har haft ett ET. Jag var i Riga i onsdags 2 april och fick ett ET. Måste säga att från den dagen vi startade med äggdonation så har det flytit på bra. All kontakt med kliniken har varit outstanding!! Verkligen, är supernöjda. Kliniken var fräsch och personalen mycket trevlig. Riga som stad var fin och trevliga människor. Vår donator fick 10 ägg och 5 blev befruktade, ett blev dock felbefruktad. Så efter 5 dagars gottande (för embryona) hade vi 4 fina kvar när jag åkte över. Vi hade efter mycket övervägande tänkt sätta in två, men efter samtal med Dr Fodina på kliniken valde vi ett till slut. Eller rättare sagt JAG valde ett...sambon trodde vi skulle sätta in 2. Men han sa att om jag ville ändra mig så var det ok, bara det kändes bra och det gjorde det. Äter nu ca 12 mediciner på 5 olika tider. RD 7 idag. Test på tisdag o torsdag nästa vecka. Känner ingenting i kroppen än, bara huvudvärk.

Jag har faktiskt sjukskrivit mig nu. Jag jobbar ju på flyget och kan ju inte direkt flyga jorden runt med jetleg och äta alla piller på bestämda tider då...och sker det något ombord kan jag verkligen inte vara där med tankarna. Så jag sjukskrev mig...och som du säger...denna resa har kostat oss nästan 100000 kr för ett försök och då vill jag inte riskera någonting. Det var inte jättelätt att ringa, men så tänkte jag...jag måste tänka på mig själv nu och så blev det helt plötsligt lätt. Om du känner som du gör, tycker jag att du också ska göra det...du kommer ändå ha tankarna på annat håll. Och stressa ska du ju absolut inte göra...men du får känna efter vad som känns rätt för dig. Du ska absolut inte ha dåligt samvete för att du sjukskriver dig tycker jag. Det är aldrig någon som tackar en i slutändan ändå...Det här är bara min personliga uppfattning dock...

Jag ska hålla alla tummarna för dig nu och hoppas att din syster får ut en massa fina härliga guldägg. Ska bli spännande att höra hur det går för dig/er. Massor med kramar

Svar på tråden Äggdonation i Sverige