• moonstar88

Äggdonation i Sverige

Hej!
    Vi har nyss kommit fram till att vi nog är tvungna att ställa oss i kö för äggdonation då våra ivf resultat inte alls är så bra. Vårt problem är både mina ägg (osäker på orsak) och manens sperma (för få).

Men nu när jag kollar runt så är det som om många av de som tagit hjälp av äggdonation åker utomlands för hjälp.
    Så det är svårt för mig att få svar på mina frågor:
    Hur lång väntetid är det ungefär? Vi tillhör gävleborgs landsting.
    Vad kostar det?
    Har man rätt att veta någonting om donatorn?

Om någon kan avara så blir jag överlycklig. Ni får även gärna skriva mer info om detta också om ni vill.

• Svar på tråden Äggdonation i Sverige
  • Ägglös

Hej ! Helt ny medlem här !! Jag trodde att det var förbjudet med äggdonation i Sverige ???? Kan nån svara på vad som gäller och vart man vänder sig om man vill ha hjälp !! Finns det åldersgräns ???

moonstar88 skrev 2013-10-31 21:42:38 följande:
    Hej!

Vi har nyss kommit fram till att vi nog är tvungna att ställa oss i kö för äggdonation då våra ivf resultat inte alls är så bra. Vårt problem är både mina ägg (osäker på orsak) och manens sperma (för få).

Men nu när jag kollar runt så är det som om många av de som tagit hjälp av äggdonation åker utomlands för hjälp.

Så det är svårt för mig att få svar på mina frågor:

Hur lång väntetid är det ungefär? Vi tillhör gävleborgs landsting.

Vad kostar det?

Har man rätt att veta någonting om donatorn?

Om någon kan avara så blir jag överlycklig. Ni får även gärna skriva mer info om detta också om ni vill.

• Ägglös

Hej ! Helt ny medlem här !! Jag trodde att det var förbjudet med äggdonation i Sverige ???? Kan nån svara på vad som gäller och vart man vänder sig om man vill ha hjälp !! Finns det åldersgräns ???

• Lie71

Ägglös, du kan läsa om äggdonatopon på alla universitetsklinikers hemsida eller Umeå privat.
    Sök på det som ligger närmast dig och äggdonation.
    Äggdonation har varit tillåtet sedan 2003 här i Sverige på universitetssjukhusen.
    Åldersgränsen är 40 år eller 38-40 år beroende på kötiden i ditt landsting.    

• Jojjo77
    Ägglös skrev 2013-11-05 18:30:06 följande:
    Det trodde jag också, ända tills vi fick det som det enda alternativ vi har kvar då IVF inte funkat för oss. Inte konstigt att det är svårt att hitta donatorer, då jag tror att många inte känner till att det är okej.

Här kan du gå in och läsa lite från USÖ i Örebro. 

www.orebroll.se/sv/uso/Patientinformation/Kliniker-och-enheter/Kvinnokliniken/Fertilitetsenheten/
  • Ägglös

Tack för svar !     40 snart 41 så det var ju illa.... min gyn sa att det var finland eller danmark som gällde ...vet ni om någon klinik tar emot om man är över 40 ?   i sverige alltsåSolig

• Lie71
    Ägglös skrev 2013-11-06 18:28:53 följande:
    Tack för svar !     40 snart 41 så det var ju illa.... min gyn sa att det var finland eller danmark som gällde ...vet ni om någon klinik tar emot om man är över 40 ?   i sverige alltsåSolig

Det du nu har att välja på är Umeå (privat klinik) eller åka utomlands.
    Du får tyvärr inte via landstinget.
    Och utomlands har du nu två val, välja Finland eller Island som inte har anonyma donatorer och sen söka via FK för Vård i annat EU/EES land och få behandlingsavgiften tillbaka. Eller åka till något annat land ex Ryssland, Lettland, Estland, Tjeckien, Polen osv där de har anonyma donatorer och får med stor sannolikhet inte tillbaka från FK, då de säger nej när det är anonymt.

Vi valde Finland, Åbo, då jag va 41 och har nu fått tvillingar förra året och fick pengarna tillbaka för behandlingen.   Så lycka till Ägglös, inboxa om du vill ställa privata frågor.  
  • Jojjo77
    Lie71 skrev 2013-11-06 21:29:09 följande:

Det du nu har att välja på är Umeå (privat klinik) eller åka utomlands.
    Du får tyvärr inte via landstinget.
    Och utomlands har du nu två val, välja Finland eller Island som inte har anonyma donatorer och sen söka via FK för Vård i annat EU/EES land och få behandlingsavgiften tillbaka. Eller åka till något annat land ex Ryssland, Lettland, Estland, Tjeckien, Polen osv där de har anonyma donatorer och får med stor sannolikhet inte tillbaka från FK, då de säger nej när det är anonymt.

Vi valde Finland, Åbo, då jag va 41 och har nu fått tvillingar förra året och fick pengarna tillbaka för behandlingen.   Så lycka till Ägglös, inboxa om du vill ställa privata frågor.  
    Vad glad jag bli att läsa att det gått bra för er! Glad
  • Jenkis
    Ägglös skrev 2013-11-06 18:28:53 följande:
    Framgår inte på deras hemsida, men de behandlar kvinnor strax över 40 år med IVF privat, så de kanske även gör det med ÄD?

Däremot har de flera års kötid. Vi köade två år innan vi kom fram i kön och om det är mer ont om donatorer kan det bli upp emot 4-5 år berättade de för oss!

Skall man använda sig av Umeå är det bäst att hitta en korsdonator eller en direktdonator. Framförallt om man är 40 år och har ont om tid.

Utomlands är det sällan jättelånga köer. Ibland inte alls.     
  • Jojjo77

Nu är jag igång med min testcykel, efter 7 mån väntetid. Bli intressant att se hur detta kommer att gå, men nässpray  och piller... Planerad donation för oss i mars Skrattande

• Jenkis

Såhär skriver Joseta i en annan tråd om Umeå. värt att tänka på...

Jag har kollat upp det lite mer och man delar alltså donator, dvs. två mottagarpar förbereds för varje donator, betalar 70 000 kr vardera, och sen delar man äggen mellan dem. Räcker äggen bara till ena paret får man en återbetalning, men inte med hela beloppet!!! De kunde inte svara på hur många ägg det ska vara för att man ska dela heller. Om de ägg man får inte befruktas eller inte utvecklas så man blir utan återföring (det som hände oss nu) så får man tillbaka hälften, dvs. man får fortfarande betala 35 000 kronor för ingenting. Risken för detta är ju dessutom mycket större då man bara får hälften av äggen. Man får ingen återbetalning om man "bara" får en färskåterföring och inget till frys. Om man jämför med en vanlig IVF som kostar 30-35 000 kronor så får de alltså betalt 140 000 kr vid ÄD. Visserligen är ÄD ett större jobb för kliniken, men det är fortfarande "bara" en stimulering och ett ÄP. Visserligen två kvinnor som ska förberedas och kollas med UL och två personers spermier som ska tas om hand, men samma antal ägg som befruktas som det hade varit om det varit fråga om IVF. Merarbetet kan knappast motivera en så stor prisskillnad enligt min uppfattning. Det är ju inte direkt så att det är donatorerna som får en massa pengar.

Svar på tråden Äggdonation i Sverige