• Patricia4

Gravidtråd för oss som är över 35

Hej

Här tänkte jag att vi kunde samlas, alla vi som väntar barn och är "lite" äldre. Första barnet eller femte spelar ingen roll. Alla är välkomna, tycker inte heller det spelar roll hur långt gången man är. Vi stöttar varann fram till förlossningen :)   

• Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35
  • Insanejane77
    Scarlett01 skrev 2014-05-05 09:08:18 följande:
    V 31 nu... Tiden rusar fram! Har fortfarande inte gått upp nåt i vikt just, mindre än ett kilo de senaste 4 veckorna... Ska till BM imorgon så får se vad hon säger. Bebis är pigg som en mört i alla fall smile1.gif
    Har börjar fundera över förlossningen... Läste lite i en bok och sedan på internet. Nu är jag helt livrädd helt plötsligt! smile4.gif Visste att det kan bli förlossningsskador men inte att det var så pass vanligt... Å jag som är liten och har en stor sambo :-O Hjälp! Får man välja själv om man vill ha snitt eller föda vaginalt?
    Vet att det är jättesvårt men läs inte massa saker på internet om du kan undgå det! Man skrämmer bara upp sig själv, troligen helt i onödan också. Fråga din BM i morgon om du kanske kan få börja på Aurorasamtal, kanske kan hjälpa?

Jag är inte rädd för mitt snitt, jag är mer rädd för om jag ska vara vaken (vilket jag helst vill) och jag får uppleva om dom skulle ha problem att få igång min lilla tjej eller om dom blir så där tysta och effektiva ni vet och bara springer iväg med lillan Förvånad Att något ska gå galet helt enkelt, med bebisen, inte med mig. Jag brukar repa mig bra efter operationer fast jag tycker att det kommer bli läskigt att vara vaken! 
    Det är inte säkert att jag kommer kunna vara vaken heller utan en narkosläkare måste titta på mina magnetröntgenbilder och se om det går att lägga ryggbedövning eller inte för jag har en del skador precis där som man brukar lägga bedövningen. Men vill så gärna dela förlossningen med min make och hoppas att vi kan få vara med när vår lilla tjej kommer till världen. Nån vecka innan planerat snitt kommer jag få reda på om det är möjligt eller inte. 
    Ja, det förutsätter också då förstås att jag inte får samma sjukdom som sist för då gör blodet att bedövningen inte tar och då måste jag sövas helt enkelt. Hoppas allt går vägen!
  • Fiamedbarn
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-05-04 20:43:32 följande:
    De brände ett hål på gallgången ca en cm ovanför gallblåsan som de inte såg så galla läckte ut i buken. Jag fick ett buk hematom på höger flank efter där de gick in med instrumenten, trycket i buken pga gallvätskan gav mig proppar på äggstocksvenerna så äggstockarna svullnade för blodet kunde inte ta sig därifrån och ena proppen droppade ut i stora kroppsvenen. Min son var tre veckor när operationen var och jag kom hem när han var tre månader. En vecka på IVA då de inte visste om jag skulle överleva. Jag är själv sjukvårdsutbildad och hade tyvärr monitorerna vända mot mig när jag piggnade till och hade blodtryck på 65/45 några gånger så jag var illa däran. Fick dödsångest faktiskt och sjukhusprästen var tom inkopplad. Det är snart 4 år sedan.
    Är tacksam att jag lever.
    Vilken katastrofoperation! Och att de inte upptäckte vad som var fel på en gång. Måste ha varit fruktansvärt, speciellt med tanke på att du precis fått ett barn som du vill vara nära Var det även stora smärtor iblandade? Har du sviter även idag? Har för mig om att du har pratat om detta tidigare men jag har inte riktigt förstått hur allvarligt det var. Har du fått hjälp att bearbeta traumat eller har du klarat dig ganska bra psykiskt ändå?

Ja nu ser jag ju verkligen fram emot snittet
    Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Fiamedbarn
    Scarlett01 skrev 2014-05-05 09:08:18 följande:
    V 31 nu... Tiden rusar fram! Har fortfarande inte gått upp nåt i vikt just, mindre än ett kilo de senaste 4 veckorna... Ska till BM imorgon så får se vad hon säger. Bebis är pigg som en mört i alla fall smile1.gif
    Har börjar fundera över förlossningen... Läste lite i en bok och sedan på internet. Nu är jag helt livrädd helt plötsligt! smile4.gif Visste att det kan bli förlossningsskador men inte att det var så pass vanligt... Å jag som är liten och har en stor sambo :-O Hjälp! Får man välja själv om man vill ha snitt eller föda vaginalt?
    Det kan vara en stor kamp att få kejsasnitt, men om man står på sig, inte vacklar, har goda skäl och orkar gå igenom kampen så är det troligt att man kan få ett ks. Ska snart på förlossningsplaneringssamtal med läkare och kan inte tänka mig annat än snitt efter en traumatisk vaginal förlossning. Men vi får se....
    Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • FruFA79
    BF-lista 
    9 Juni, InsaneJane (snitt, BF eg. 21 juni) 
    13 juni, FruFA79 (planerat kejsarsnitt BF e.g. 23 juni)
    26 juni, Maramina 
    2 juli, Mallan74 
    9 juli, Lindsey Egot the only one 
    14 juli, Scarlett01 
    23 juli Fiamedbarn (väntar en flicka) 
    1 augusti, Sessan78 
    5 september, Leppardette
    6 september, Kroken 
    6 september, Lina 7710 
    14 september, Kajsamupp 
    27 september, emjh 
    30 september, DragonWoman 
    3 oktober, PoL 
    3 oktober, Irmeline 
    4 oktober, Lejoninna77 
    23 oktober, Aftonstjärna
    28 oktober, Tusa
    26 november, Lagombutwhy
  • emjh

Skönt att höra att fler än jag är virriga och glömska. Blir ju ganska komiskt  ibland... Skrattande

Jag känner fortf. en stor trötthet, v19+1 idag och förra gången var jag piggare. Nu måste oftast lägga mig en stund varje dag efter jobbet trots att jag jobbar 80%. Som tur är gillar min treåring att "mysa i sängen" så vi ligger där en stund och läser böcker osv. Men vi brukar stanna till vid en lekpark på vägen hem så hon får leka av sig lite extra innan. 

Har börjat få huvudvärk igen också, spränger till varje dag. Drygt. 

• 111

Jag är också en som velar mellan VF och KS . Har BF den 31/7 men kommer att sättas igång eller snittas tidigare, så jag slipper gå över 37+1 då jag förlorade min flicka. Hade ingen bra förlossning senast, då jag fick så höga doser av Cytotec och förlossningen gick alldeles för fort. Att snittas tidigt är inte så bra för bebisens andning, men vet inte om jag vågar välja vanlig förlossning med igångsättning. Typiskt också att föda när både min läkare och barnmorska har semester. Eller ska jag härda ut till veckan efter då båda är tillbaka? Var iaf hos BM idag och allt verkade bra, ska på tillväxtultraljud och flödesmätning på torsdag.

• Irmeline
    111 skrev 2014-05-05 19:47:12 följande:

Jag är också en som velar mellan VF och KS . Har BF den 31/7 men kommer att sättas igång eller snittas tidigare, så jag slipper gå över 37+1 då jag förlorade min flicka. Hade ingen bra förlossning senast, då jag fick så höga doser av Cytotec och förlossningen gick alldeles för fort. Att snittas tidigt är inte så bra för bebisens andning, men vet inte om jag vågar välja vanlig förlossning med igångsättning. Typiskt också att föda när både min läkare och barnmorska har semester. Eller ska jag härda ut till veckan efter då båda är tillbaka? Var iaf hos BM idag och allt verkade bra, ska på tillväxtultraljud och flödesmätning på torsdag.

Usch vad hände när du förlorade din flicka? Var det pga cytotecen? Beklagar :(

Kanske bättre med KS då? Tänker ni er fler barn? Om inte så skulle jag inte tveka om KS i din situation.
  • DragonWoman
    PoL skrev 2014-05-05 13:05:44 följande:
    Puuuuuuuuuihhh! NU slappnar jag av! Rul visade en frisk och fin bebis smile1.gif allt såg bra ut. Fick dock pausa efter halva Rul för att kissa, dricka kallt vatten o hoppa för att få bebisen att sträcka ut sig så att man kunde granska hjärtat. Tur att det funkade smile2.gif
    Åh, vilken enorm lättnad...!
    Nytt bf är 3/10, så nu blir det spännande Irmeline hihi.
    Är det nån som sitter vid en pc o är gullig att ändra mitt bf? Tack på förhand smile1.gif
    Härligt att höra

Ikväll var det ingen tvekan, kände bebbe härja vilt i magen när jag nattade lillan låg på sidan med armen på sidan av magen och det var inte omtyckt av Baby 2 dagar kvar tills vi får se liten
    Marco 001027 Marcus 061112 Malva 130426 Bebis bf 0929
  • Irmeline

Fick hem mitt angelsound idag. Dröjde en stund men sen hittade jag hjärtljud :) något lever där inne!!!

• DragonWoman
    Irmeline skrev 2014-05-05 21:00:52 följande:
    Fick hem mitt angelsound idag. Dröjde en stund men sen hittade jag hjärtljud :) något lever där inne!!!
    Va sugen på ett sånt med men gubben sa nej Tungan ute
    Marco 001027 Marcus 061112 Malva 130426 Bebis bf 0929
Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35