• Patricia4

Gravidtråd för oss som är över 35

Hej

Här tänkte jag att vi kunde samlas, alla vi som väntar barn och är "lite" äldre. Första barnet eller femte spelar ingen roll. Alla är välkomna, tycker inte heller det spelar roll hur långt gången man är. Vi stöttar varann fram till förlossningen :)   

• Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35
  • Scarlett01
    DragonWoman skrev 2014-05-15 16:42:45 följande:
    Är så j-a trött på magsmärtorna jag får av järntabletterna. Måste ju egentligen ta dom på grund av riktigt låga värden men blir sängliggande några timmar efter jag tagit skiten. Måste ju finnas andra alternativ....

Jag fick jättejobbigt med magen och blev illamående när jag åt en järntablett om dagen. Fick då tipset av min svärmor att äta torkade aprikoser, så började med det och slutade med järntabletterna. Mitt blodvärde ökade av det!
  • Aftonstjärna
    Scarlett01 skrev 2014-05-15 18:49:48 följande:

Jag fick jättejobbigt med magen och blev illamående när jag åt en järntablett om dagen. Fick då tipset av min svärmor att äta torkade aprikoser, så började med det och slutade med järntabletterna. Mitt blodvärde ökade av det! smile1.gif
    Vilket bra tips! Låter gott dessutom, ska shoppa aprikoser imorgon Glad
    bf 23 oktober
  • DragonWoman

Fick ringa hit särbon sen, låg o vred mig av smärta o tårarna bara spruta. Kunde inte ta hand om ungarna ens. Slutade iaf på toa en bra stund där jag bad till porslinsgudarna. Nu är det bara ett svagt molande kvar....

Aprikos ska shoppas! Vägrar ta neferix någonsin igen. Järndropp vore kanske en idé med....

Marco 001027 Marcus 061112 Malva 130426 Bebis bf 0929
  • PoL
    DragonWoman skrev 2014-05-15 19:24:45 följande:

Fick ringa hit särbon sen, låg o vred mig av smärta o tårarna bara spruta. Kunde inte ta hand om ungarna ens. Slutade iaf på toa en bra stund där jag bad till porslinsgudarna. Nu är det bara ett svagt molande kvar....

Aprikos ska shoppas! Vägrar ta neferix någonsin igen. Järndropp vore kanske en idé med....

Så ska det inte behöva vara!! Har du testat Blutsaft? Lr de andra järntabletterna Duroferon? Duroferon rek i första hand enl min bm (fast jag vet inte varför). Antar att du är noga m att ta dom i samband m måltid? Tror det kan reducera ev magont då.
  • DragonWoman
    PoL skrev 2014-05-15 19:50:59 följande:
    Så ska det inte behöva vara!! Har du testat Blutsaft? Lr de andra järntabletterna Duroferon? Duroferon rek i första hand enl min bm (fast jag vet inte varför). Antar att du är noga m att ta dom i samband m måltid? Tror det kan reducera ev magont då.

Tog blutsaft i början men bm ansåg att niferex var bättre eftersom min järndipå är under 11. Tog alltid vid måltid så även idag. 10 min senare började det...

Känns som tåget kört över mig nu... Trött o matt o öm...
  • PoL
    DragonWoman skrev 2014-05-15 20:12:57 följande:

Tog blutsaft i början men bm ansåg att niferex var bättre eftersom min järndipå är under 11. Tog alltid vid måltid så även idag. 10 min senare började det...

Stackare hoppas du kan få hjälp av din bm så du slipper ha det så här!
  • emjh
    DragonWoman skrev 2014-05-15 20:12:57 följande:

Stackare. Jag har också jättesvårt för järntabletter vilket var jobbigt när jag var blodgivare... Hoppas det funkar med aprikoser. Ät mkt jordgubbar, det fick jag ordinerat den sommaren jag väntade min dotter. Min BM tyckte det var så roligt att få säga det. Glad
  • emjh

Idag har jag hämtat ut en blodtrycksmätare på posten! Jag är lycklig som ett barn för jag tycker det är så kul att kunna mäta själv, haha.

Både mamma och pappa har fått högt blodtryck och eftersom jag själv låg lite högt sist (140/89, ligger ofta runt det) så gick vi ihop om en mätare. Inte för att det behövdes, den kostade bara 400. 

Har hur som helst kollat ikväll: 119/76 el 79 (det var det där med minnet) och det känns ju betydligt bättre. Pulsen låg på 92 men det är inte heller ovanligt, jag har hög hjärtfrekvens i vanliga fall och pulsen blir ju inte precis lägre när man är gravid. Glad

Hur som helst, för den som är nyfiken på sitt tryck kan jag rekommendera en apparat, superenkel att använda. 

• AB mamma
    DragonWoman skrev 2014-05-15 16:42:45 följande:
    Är så j-a trött på magsmärtorna jag får av järntabletterna. Måste ju egentligen ta dom på grund av riktigt låga värden men blir sängliggande några timmar efter jag tagit skiten. Måste ju finnas andra alternativ....

Jordgubbar gjorde susen för mig sist. Min mage fixar inte tabletterna.
  • Lagombutwhy

Persilja ska innehålla mycket järn! Bästa jag vet just nu är grovhackade tomater, grovhackad färsk basilika o persilja o massa smulad fetaost :) Supergott!

Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35