• Patricia4

Gravidtråd för oss som är över 35

Hej

Här tänkte jag att vi kunde samlas, alla vi som väntar barn och är "lite" äldre. Första barnet eller femte spelar ingen roll. Alla är välkomna, tycker inte heller det spelar roll hur långt gången man är. Vi stöttar varann fram till förlossningen :)   

• Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35
  • Donum
    meliess skrev 2014-10-18 21:00:21 följande:

Varför man skaffar barn är ju individuellt så det kan jag inte svara åt dig. Men att skaffa barn vid 40..har jag inte en aning om varför man ska skaffa barn.

Jag tycker att man är på tok för gammal. Medelåldern ligger runt 25-35 cirka. Är man 40 år är man faktiskt gammal. Barnet kommer förlora sin förälder när hen är ung ( om du inte lever till typ 100). För att inte tala om alla risker det finns! Missbildningar, missfall, psykiska sjukdomar.. varför ska man vänta så länge? 

Ung?

Om man nu ska räkna lågt och inte ta med oförutsedda dödsfall så är ens barn ca 30-40 år innan deras föräldrar trillar av pinn om föräldrarna fick dem som 40-åringar. Och då är man ju enligt dig gammal?

Den vanligaste anledningen till att man "väntar så länge" är nog att man innan dess inte har träffat någon som man vill göra barn med.
  • tjallamallan

Precis!

Man har kanske inte träffar den rätte tidigare, eller så kanske man helt enkelt inte lyckats bli gravid tidigare...

• MjölkChoklad
    Aftonstjärna skrev 2014-10-18 16:35:40 följande:

Vår lilla tjej föddes 15.10! Igår kom vi hem och är alla helt begeistrade över den nya familjemedlemmen! Tänk att de är så små och söta. Freja vägde 3295 g och är 50cm.  Vi mår båda finfint, mjölken har stigit, amningen funkar och bebben äter och sover bra.

En liten förlossningsberättelse: Vattnet gick på måndag kväll (v.38+4) på storebrors 9-årsdag. Tisdagen gick åt till att vänta på värkar, gick i sjukhuskorridorer och trappor, utan resultat. På onsdag morgon satte värkarna äntligen igång spontant så behövde inte bli igångsatt. Satt först på en gympaboll i duschen och duschade med hett vatten på mage och korsrygg, lindrade värkarna skönt. Sen satt jag på gympaboll lutandes mot sängen och pimplade lustgas, som funkade jättebra som smärtlindring, liksom i min  förra förlossning. När vi kom in till förlossningssalen vid 8.30 var jag öppen 4 cm, när klockan närmade sig 13 var jag 10 cm och barnmorskan undrade hur jag vill krysta, bad att få förlossningspallen. Fick hjälp med att flytta mej från bollen till pallen. Krystade i 3 (!) minuter (fick jag höra sen, kändes nog längre) och plötsligt hade jag en liten baby på golvet framför mej. Fick inga bristningar och promenerade själv med bebben i famnen från förlossningen. Fantastisk förlossning, kunde inte vara mer nöjd. Men attans ont gjorde det, tro inget att annat. 

Stort grattis!!!!! Underbart att hon är här och att du hade en kanon-förlossning!!
  • meliess

Nej jag tycker iallafall att ska man skaffa barn ska man göra det någonstans mellan 20-35.

Man är visst gammal när man är 40. Det är ju en stor förnekelse att säga att man är ung. Du har levt halva ditt liv.

Erfaren, ja absolut är man mer erfaren vid 40. Men glöm inte bort att alla är lika oerfarna när det kommer till barn oavsett ålder (om det är första). Finns många unga mödrar som är bättre föräldrar än en gammal. En fördel med att vara ung när man får barn är ju tillexempel att kroppen återhämtar sig snabbare, man orkar mycket mera och har mer energi.

• Donum
    meliess skrev 2014-10-20 17:05:43 följande:

Nej jag tycker iallafall att ska man skaffa barn ska man göra det någonstans mellan 20-35.

Man är visst gammal när man är 40. Det är ju en stor förnekelse att säga att man är ung. Du har levt halva ditt liv.

Erfaren, ja absolut är man mer erfaren vid 40. Men glöm inte bort att alla är lika oerfarna när det kommer till barn oavsett ålder (om det är första). Finns många unga mödrar som är bättre föräldrar än en gammal. En fördel med att vara ung när man får barn är ju tillexempel att kroppen återhämtar sig snabbare, man orkar mycket mera och har mer energi.

Fast det var ju du som påstod att man är ung om man är 30 - 40 år. Hur ska du ha det?
  • tjallamallan

Måste bara fråga vad du meliess har i denna tråden att göra?? Den riktar sig ju faktiskt till blivande mödrar över 35, något som du verkar ha stora problem med... Lägg din energi på annat istället och låt oss som väntar barn få glädjas åt det.

• Annette79
    tjallamallan skrev 2014-10-20 20:34:50 följande:

Måste bara fråga vad du meliess har i denna tråden att göra?? Den riktar sig ju faktiskt till blivande mödrar över 35, något som du verkar ha stora problem med... Lägg din energi på annat istället och låt oss som väntar barn få glädjas åt det.

Kunde inte sagt det bättre själv!! Sen är det ju så att dessa människor som håller på så här oftast fortsätter ju mer man "göder" dom så vi borde nonchalera hennes inlägg så tröttnar hon säkert!
  • Sessan78

Det var jättelängesen jag tittade in här. Jag har inte hunnit läsa ikapp allt än...iaf stort grattis till alla nya som hittat hit till era graviditeter och dubbelgrattis till dig Plopp!

Beklagar sorgen för de som fått missfall...

Stort GRATTIS till alla "gamla" i tråden som fått sina bebisar!

Själv har min lilla tjej hunnit bli 3 månader och tiden flyger verkligen fram...gäller att ta vara på varje ögonblick...

• MjölkChoklad

I fredags kom vår lilla tjej till världen! Världens finaste och sötaste - såklart Hjärta

Kort förlossningsberättelse:
    På torsdagen gick slemproppen (trots att detta är mitt fjärde barn, så har jag aldrig varit med om att den gått innan). Natten till fredagen kom mer slempropp och jag hade även en teckningsblödning vid 1-tiden. Därefter lite värkar som kändes lite grann, men var absolut ingen fara. Klockan 03:15 gick vattnet och därefter kom värkarna lite tätare och kraftigare. Väckte mannen och vi åt lite och förberedde oss. Vid 04:35 var vi på förlossningen och klockan 05:36 föddes vår prinsessa - 3 570 g och 51 cm. 

Så fantastiskt lyckliga över att hon är här nu Baby

Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35