• Patricia4

Gravidtråd för oss som är över 35

Hej

Här tänkte jag att vi kunde samlas, alla vi som väntar barn och är "lite" äldre. Första barnet eller femte spelar ingen roll. Alla är välkomna, tycker inte heller det spelar roll hur långt gången man är. Vi stöttar varann fram till förlossningen :)   

• Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35
  • 77michelle

Hej alla och tack för välkomnandet! Vill bara att veckorna ska gå så man kan känna sig lite mer säker. Ser fram emot kubtest i början på november, efter det tänkte vi berätta här hemma att det är en till på väg.

• PoL

Kajsamupp: härliga bilder men varför lämnar du tråden? Önskar dig och din familj all lycka framåt!

• Saga09
    PoL skrev 2014-10-13 20:35:08 följande:
    Åh, vad ledsamt med en så tuff graviditet... Hoppas att tiden går riktigt fort för dig nu den sista biten!
    Ja alltså det känns lite jobbigt. Ska träffa en psykolog om en vecka ( har fått vänta 6 veckor på en tid bara ). Går in i vecka 32 på lördag och bebis kommer i 38+5 om den inte kommer tidigare
  • kajsamupp

PoL - Tack. Det här är ju främst en tråd för de som väntar barn, tänkte jag. Nu har jag ju hängt kvar drygt fem veckor till men känner mig redo att stänga ner nu Ha det bra!

• PoL
    kajsamupp skrev 2014-10-16 18:50:59 följande:

PoL - Tack. Det här är ju främst en tråd för de som väntar barn, tänkte jag. Nu har jag ju hängt kvar drygt fem veckor till men känner mig redo att stänga ner nu smile1.gif Ha det bra!

Klart - funderade också lite på det; vart man tar vägen nu

Må gott!!
  • Aftonstjärna

Vår lilla tjej föddes 15.10! Igår kom vi hem och är alla helt begeistrade över den nya familjemedlemmen! Tänk att de är så små och söta. Freja vägde 3295 g och är 50cm.  Vi mår båda finfint, mjölken har stigit, amningen funkar och bebben äter och sover bra.

En liten förlossningsberättelse: Vattnet gick på måndag kväll (v.38+4) på storebrors 9-årsdag. Tisdagen gick åt till att vänta på värkar, gick i sjukhuskorridorer och trappor, utan resultat. På onsdag morgon satte värkarna äntligen igång spontant så behövde inte bli igångsatt. Satt först på en gympaboll i duschen och duschade med hett vatten på mage och korsrygg, lindrade värkarna skönt. Sen satt jag på gympaboll lutandes mot sängen och pimplade lustgas, som funkade jättebra som smärtlindring, liksom i min  förra förlossning. När vi kom in till förlossningssalen vid 8.30 var jag öppen 4 cm, när klockan närmade sig 13 var jag 10 cm och barnmorskan undrade hur jag vill krysta, bad att få förlossningspallen. Fick hjälp med att flytta mej från bollen till pallen. Krystade i 3 (!) minuter (fick jag höra sen, kändes nog längre) och plötsligt hade jag en liten baby på golvet framför mej. Fick inga bristningar och promenerade själv med bebben i famnen från förlossningen. Fantastisk förlossning, kunde inte vara mer nöjd. Men attans ont gjorde det, tro inget att annat. Skrikandes

bf 23 oktober
  • PoL

Ååååh! Grattis Aftonstjärna - både till prinsessan och en riktigt bra förlossning!

• meliess

Varför man skaffar barn är ju individuellt så det kan jag inte svara åt dig. Men att skaffa barn vid 40..har jag inte en aning om varför man ska skaffa barn.

Jag tycker att man är på tok för gammal. Medelåldern ligger runt 25-35 cirka. Är man 40 år är man faktiskt gammal. Barnet kommer förlora sin förälder när hen är ung ( om du inte lever till typ 100). För att inte tala om alla risker det finns! Missbildningar, missfall, psykiska sjukdomar.. varför ska man vänta så länge? 

• tjallamallan

Det var ärligt talat bland det dummaste jag hört... Man är väl inte gammal när man är 40. När jag fick mitt första barn som 26-åring så bodde jag i Sthlm och jobbade på en förskola. Föräldrarna där tyckte jag var helt galen och på tok för ung för att skaffa barn då. Så det där med medelålder beror på vart nånstans du bor. Så länge man är frisk och kry så ser jag inga som helst hinder med att skaffa barn som 40-åring. Bättre det än oerfaren 20-åring.

Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35