• Wibblewoop

Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!

Barnprogramledaren Rakel Wärmländer stack en bebisdocka i bakhuvudet och högg ut ögonen på dockan.

Nu rasar tittarna mot det otäcka innehållet i Barnkanalens ”Philofix”.

– Det borde inte ha visats, säger barnpsykologen Hanna Thermaenius.

Barnpsykologen: ”Borde inte ha visats”

Barnpsykologen Hanna Thermaenius menar att SVT gjorde fel som visade inslaget.

– Det borde inte ha visats på det här sättet. Det finns inget värde i att ett barn ska bli rädda i ett pysselprogram. Det är vanligt att man använder bebisansikten i skräckfilmer just för att de påverkar vårt omsorgssystem. Att man då klipper, hugger och drar i ett bebisansikte är obehagligt och skrämmande både för barn och vuxna, säger hon.

www.aftonbladet.se/nojesbladet/article17866454.ab

Vad anser ni om det här?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-19 11:38

• Svar på tråden Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!
  • sstv
    Minniemousemommy skrev 2013-11-19 22:33:33 följande:
    Jag tycker att det är synd vad det programmet har blivit. När jag letade efter det klippet på webben så blev jag chockad när jag såg vissa saker. Philofix var ju bra en gång i tiden, vad tusan hände? Mina barn kollar iofs inte på SVT någonsin, det tillåts inte. Det enda vi kolla på SVT är melodifestivalen, allt annat är antingen tråkigt eller bisarrt. Disney och nickelodeon junior är tusen gånger bättre.
    Vadå "det tillåts inte". Av barnen då eller vem tillåter inte tittandet på Barnkanalen. Tycker det är fantastiskt bra att SVT producerar så mycket eget när det gäller barn. En del blir bra, andra mindre bra.

Det är väl strålande att man återanvänder gamla leksaker och  gör något nytt av dem istället för att bara kasta iväg dem.

Speciellt gillar jag att man slipper all reklam riktad mot barnen om man väljer Barnkanalen.
  • viseversa

Btw så tyckte jag inte det var så farligt. Mina ungar hade inte brutit ihop av detta i alla fall. Dock var ju resultatet av pysslet inget jag skulle vilja ha i fönstret hemma. Den var ju asful. Då var dockan finare innan. Haha.

Instagram...LOVALOVISA
  • viseversa

Hahahaha koillade på det igen och skrattade lika mycket igen. 

Instagram...LOVALOVISA
  • Dr Mupp

Jag tycker det är både obehagligt och osmakligt. Framförallt om man tänker på att det är en känd abortmetod.

Det var nämligen genom att köra en sax i bakhuudet på bebisen och suga ut hjärnan som man gjorde sena aborter i bla USA (lagligt fram till 2003). Detta görs på foster som skulle överleva en förlossning. 

www.mpomerle.com/NoAbort/Images/PBA-Picture.gif 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • suziz

Nu är det ju så att barnprogrammen på svt från 18.00 är anpassade för små barn (3-5 år?) och från 18.30 är anpassat för de äldre barnen, kanske från 6 år? Sen är det förstås upp till föräldrarna att avgöra vilka barnprogram som passar sina egna barn, vissa barn är känsligare än andra. Jag tror inte mina barn (4 och 7 år) skulle reagera på avsnittet, de såg förresten delvis avsnittet i fråga men missade dockmordet.

Det som är extra tokigt är ju just att man inte som förälder kunde förutsäga att just detta avsnitt skulle innehålla ett "våldsinslag" som känliga barn faktiskt reagerar på. Det tycker jag var riktigt klantigt av svt då man måste ha kunskap om detta när man faktiskt producerar barnprogram som ska vara av hög kvalité.

Du som har en 18 månaders som du vill se barnprogram med, se i så fall programmen mellan 18-18-30 eller välj  ännu hellre Disney junior som är anpassat för de minsta barnen.

• Anonym (inte ok)
    suziz skrev 2013-11-20 08:29:31 följande:
    Du som har en 18 månaders som du vill se barnprogram med, se i så fall programmen mellan 18-18-30 eller välj  ännu hellre Disney junior som är anpassat för de minsta barnen.
    Tack! Jag ser aldrig på TV själv så jag har ingen koll på när det går vettiga program. Hade väntat mig lite mer än så här från SVT.
  • Anonym (Vetekudde)

Min dotter är 5,5 år och tyckte det var obehagligt, hon blev arg för man får inte göra sönder sina leksaker och hon tyckte synd om dockan. Jag tycker inte heller detta är SÅÅÅ FARLIGT inte så att barn blir traumatiserade eller så men jag tycker det är omdömeslöst och smaklöst. Hela programmet har ju blivit totalförstört av Rakel. Vet hon ens vad hon sysslar med??? När hon pysslar gör hon det väldigt slarvigt och det är inga fina saker. Philoméne var kreativ och hade konstnärliga talanger. Fattar inte vart de funnit denna Rakel. Jag skulle göra ett bättre jobb! Hon gjorde för några veckor sedan fingerdockor och berättade en historia om mördare. SVT fick mkt kritik för detta också. Det är så onödigt.

• Koppkaka

Jag gillar Rakel - som skådespelare. Har inte sett detta program tidigare så det kan jag inte uttala mig om.

• Koppkaka

Det jag reagerar mest på är att de förespråkar pyssel som kräver såna hårda tag med en - som Rakel själv sa - ordentligt vass sax. Hur många barn kommer inte skära sig och klippa sig i fingrarna när dom provar, oavsett om det är dockpysslet eller nåt annat?

Svar på tråden Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!