• Wibblewoop

Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!

Barnprogramledaren Rakel Wärmländer stack en bebisdocka i bakhuvudet och högg ut ögonen på dockan.

Nu rasar tittarna mot det otäcka innehållet i Barnkanalens ”Philofix”.

– Det borde inte ha visats, säger barnpsykologen Hanna Thermaenius.

Barnpsykologen: ”Borde inte ha visats”

Barnpsykologen Hanna Thermaenius menar att SVT gjorde fel som visade inslaget.

– Det borde inte ha visats på det här sättet. Det finns inget värde i att ett barn ska bli rädda i ett pysselprogram. Det är vanligt att man använder bebisansikten i skräckfilmer just för att de påverkar vårt omsorgssystem. Att man då klipper, hugger och drar i ett bebisansikte är obehagligt och skrämmande både för barn och vuxna, säger hon.

www.aftonbladet.se/nojesbladet/article17866454.ab

Vad anser ni om det här?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-19 11:38

• Svar på tråden Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!
  • puss

Men sluta parkera era ungar framför tvn då OMG om det inte duger.

Man MÅSTE inte glo om det är så bedrövligt.

• Plopps80
    puss skrev 2013-11-19 21:22:27 följande:
    Men sluta parkera era ungar framför tvn då OMG om det inte duger. Man MÅSTE inte glo om det är så bedrövligt.

Nu handlar det inte om huruvida barnen måste titta på tv eller inte utan att man sitter där och myser i soffan och så visas sånt här totalt olämpligt helt plötsligt. Folk hade inte reagerat så här om det var ett normalt barnprogram men att skrika på en docka att "nu du" och hugga den i nacken med en sax är väl inget för barn. Antar att du själv inte har barn med din inställning. Ska man inte kunna lita på att Barnkanalen visar lämpliga program? Ska barnen inte ha rätt att titta på tv?
  • Anonym (inte ok)
    puss skrev 2013-11-19 21:22:27 följande:
    Men sluta parkera era ungar framför tvn då OMG om det inte duger.
    Man MÅSTE inte glo om det är så bedrövligt.
    För oss handlade det om att jag för första gången skulle introducera min dotter för barnprogram på TV eftersom hennes jämngamla kusin tycker om att titta. Visste inte alls vad som skulle komma eftersom jag själv inte sett på barnprogram sedan 80-talet. Blev illa till mods av detta just eftersom dottern älskar dockor och reagerade som om hon inte tyckte om vad hon såg. Är bara 18 månader så lite svårt att förklara ordentligt också.
    Överdrivet eller ej, jag gillade det inte. Och det dröjer ett tag innan jag har lust att se på barnprogram igen, vilket nog är lika bra.
  • Nuts

Snälla snälla Rakel Wärmländer, kan du inte använda den där bilden som profilbild på facebook? Snääääällaaaa

• Miss P

Nu är jag i för sig inget barn men det var faktiskt riktigt äckligt. Blev också illa till mods och jag kan hålla med om att det var klantigt att visa det.

• Anonym (ugly)

Herregud va sjutton var det för mening med det pysslet? Vem fan vill ha en sönderklippt docka med ljusslingor i??? Tycker synd om alla föräldrar som nu måste hålla ögonen på sina barn dockor. Väldigt dåligt att dom uppmuntrar barn till att ta sönder saker (dockor är väl svindyra nuförtiden, uppemot 500 spänn eller nåt?).
    Tror faktiskt inte att huggandet o det påverkar barnen så jättejätte mycket även om det är lite otäckt. men ändå, det borde inte ha visats i ett barnprogram.

• Minniemousemommy

Jag tycker att det är synd vad det programmet har blivit. När jag letade efter det klippet på webben så blev jag chockad när jag såg vissa saker. Philofix var ju bra en gång i tiden, vad tusan hände? Mina barn kollar iofs inte på SVT någonsin, det tillåts inte. Det enda vi kolla på SVT är melodifestivalen, allt annat är antingen tråkigt eller bisarrt. Disney och nickelodeon junior är tusen gånger bättre.

• lövet2

Min 9-åring tyckte gårdagens avsnitt var bra och reagerade inte över att något skulle vara konstigt.

Svar på tråden Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!