• Wibblewoop

Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!

Barnprogramledaren Rakel Wärmländer stack en bebisdocka i bakhuvudet och högg ut ögonen på dockan.

Nu rasar tittarna mot det otäcka innehållet i Barnkanalens ”Philofix”.

– Det borde inte ha visats, säger barnpsykologen Hanna Thermaenius.

Barnpsykologen: ”Borde inte ha visats”

Barnpsykologen Hanna Thermaenius menar att SVT gjorde fel som visade inslaget.

– Det borde inte ha visats på det här sättet. Det finns inget värde i att ett barn ska bli rädda i ett pysselprogram. Det är vanligt att man använder bebisansikten i skräckfilmer just för att de påverkar vårt omsorgssystem. Att man då klipper, hugger och drar i ett bebisansikte är obehagligt och skrämmande både för barn och vuxna, säger hon.

www.aftonbladet.se/nojesbladet/article17866454.ab

Vad anser ni om det här?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-19 11:38

• Svar på tråden Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!
  • Farsa på stan

Jag tyckte att det var kul. Folk reagerar som om barn inte kan skilja på fantasi och verklighet. Om barn blir rädda av ett sådant här program tror jag att de BEHÖVER bli rädda, de har antagligen blivit alldeles för ompysslade och instängda.

För övrigt gillar många barn sådan här ganska sjuk humor. Jag minns när min dotter var ungefär sex år gammal och tog med sin docka när hon skulle bada en dag.
    "Ska dockan också bada?" frågade jag.
    "Nej, jag ska dränka henne!" svarade min dotter. Hon mördade den dockan många gånger. Idag är hon 14 år gammal och har ännu inte mördat någon riktig bebis, såvitt jag vet!

• 5by5

Känslokalla? För att de inte reagerar på en uppklippt docka? Nädu. De är otroligt empatiska. Jag är inte otrevlig men kanske vissa barn skyddas lite väl mycket?

• GrönaDruvan

Reagerade också när jag såg det. Tyckte själv det såg otäckt ut. Fick förklara för mina barn på 3 och 4 att så ska man INTE göra.

Förstod aldrig vitsen med att ha massa lampor i dockan heller.

Nu kanske jag är extra känslig, men sen jag såg skräckfilmen "dockorna" när jag var liten så hatar jag dockor. Kan ju bero på det oxå.

• Anonym (*)

Frågade mina döttrar (tittade med sin far) om de hade blivit rädda. De sa att hon hade gjort fula saker i avsnittet och tyckte inte att det var läskigt. Bajskakorna och det andra bajsgrejerna tyckte de var roliga.

• viseversa

Hahahahahahahahaaaa förlåt men jag skrattar så jag gråter.

Instagram...LOVALOVISA
  • Apopan

Jag må vara makabert lagd, men jag tyckte inte det var så farligt. En kan dock med fördel sitta med sitt barn och titta och diskutera det som händer, kanske skämta om vilka knäppa saker hon gör. Tycker hon verkar härlig ^^

• DandelionDust

Såg klippet på youtube, inte med barn, men jag tycker reaktionerna känns väldigt överdrivna. Jag ser inte riktigt problemet. Hon klippte i en docka. I lite plast.

Bajsmuffinsen och kattlådegott tror jag mina barn skulle gilla. Kanske till nästa halloween?

• logg81

Alltså... Min första tanke är " vem fan vill ha en docklampa?" Den är ju anskrämlig! Min andra tanke är "har hon glömt medicinen?" I övrigt är det väl bara osmakligt... Men någon större katastrof kan jag väl inte tycka att det är...

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • Plopps80

Tycker det är bedrövligt att det så fina roliga programmet fillofix har blivit så här. Detta var min dotters favoritprogram och nu vill hon inte se det längre. Rakel gör ju inga vettiga grejer alls inget fint pyssel. Det slarvas och hon kan ju inte. Min dotter blev rädd och tyckte det var hemskt att hon högg dockan i huvudet. Vidrigt med kattlådan tycker jag. I ett annat program höll hon på med fingerdockor och berättade något otäckt samtidigt så dottern blev rädd. För detta har hon fått mkt kritik. Tycker inte Rakel ska vara programledare tror hon har mkt inflytande och planerar pysslet. Annat var det när Filomene hade rollen som programledare då var det ett kul program.

• Anonym (A)

Oj, nej.. vad överdrivet jag tycker det här blev. Nej, det var kanske inte ett program för alla, men så farligt var det faktiskt inte. Hörde talas om det och kollade då klippet igår, beredd på att bli helt förfärad, men.. nej. Bajsmuffinsen tyckte jag var jättebra, många barn skulle nog älska att få baka sådana. Det med kattlådan förstod jag inte riktigt syftet med. Docklampan blev ju fruktansvärt ful, men så hemskt var det inte.

Det finns ju, eller fanns, ju ett barnprogram där dom gjorde om leksaker. Krossade, klippte, sågade, smälte ner osv alla möjliga leksaker. Det programmet tyckte då mitt barn (7år) var jätteroligt, även om det inte alltid blev så fina saker.

Svar på tråden Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!