• Anonym (...)

Retroaktivt barnbidrag för invandrare

Har precis fått höra att invandrare som kommer hit får retroaktivt barnbidrag för alla deras ungar när dom kommer hit. Finns det något annat land i hela världen som gör så?

Tänk att dom har 5 barn mellan 1--8 ...... då får dom ett litet fint bidrag omedelbart på ca 30 tusen utan att ha gjort ett enda jota i Sverige.

NU blir det sd för mig i valet!

• Svar på tråden Retroaktivt barnbidrag för invandrare
  • Lejonmamman01
    Anonym (phhhh) skrev 2013-12-21 13:13:32 följande:
    Menar du seriöst att det är ett stort problem för dig att andra skaffar barn? Stackars, stackars människa! Tänk om du skulle skaffa dig ett liv i stället?
    Ja, det menar jag, om jag måste försörja dom, och om de tar upp massor av resurser i skolan så att det går ut över våra egna barn.
  • Anonym (disa)
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-21 11:20:58 följande:
    Spelar det någon roll om en ung, svensk ensam mamma fortsätter att vara hemma med förlängd föräldrapenning i flera år efter att barnet blivit dagismoget..? Eller kan det finnas fördelar med, att hon pushas att skaffa sig en utbildning eller ett jobb, så att hon kan bli självförsörjande så småningom?

Det är lustigt också, att när det gäller svenska hemmafruar, så är det alltid så viktigt att de pushas att lämna barnen på dagis för att det är en "pedagogisk verksamhet". Att det är för BARNENS skull - att de kommer efter annars och får det svårare i skolan. (Vilket är bullshit såklart - INNAN det fanns några dagis fick vi fram stora vetenskapsmän, statsmän och tänkare - det får vi inte längre. Och skolresultaten blir sämre och sämre för varje år, jämfört med de länder som inte har subventionerade daghem.)

Men när det gäller invandrare, så FINNS det plötsligt inga fördelar för barnet med att gå på dagis..? I själva verket är det ju tvärtom: ju förr ett invandrarbarn får vistas i en svensktalande miljö, desto bättre kommer det att bli på svenska språket - som är nyckeln till hela samhället...
  • Anonym (phhhh)
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-21 13:47:19 följande:
    Ja, det menar jag, om jag måste försörja dom, och om de tar upp massor av resurser i skolan så att det går ut över våra egna barn.
    Jag antar att du förordar ettbarnspolitik à la Kina - för svenskar också förstås eftersom du är så mån om att det ska vara "rättvist", så att så få som möjligt behöver betala för andras barn!

Och det är en resurs för våra barn att de får lära sig känna barn från andra kulturer - förhoppningsvis blir de klokare än du.

• Anonym (Håller med 2)
    Anonym (Skillnad på) skrev 2013-12-21 13:44:44 följande:
    Anonym (Nej): Du har rätt i att ordet retroaktivt kanske inte är det mest lämpliga men det är ju en petitess efter summan av kardemumman är precis densamma. Alla som kommer hit med barn upp till åtta år får 480 föräldradagar per barn. Varför jag tycker det känns retroaktivt är för att föräldradagarna i första hand är till för när barnet är för litet för att kunna gå på förskola. Jag vet att till och med försäkringskassan kallat det för retroaktivt i något brev som en vän till mig fick.  Jag tycker att det är fel att det är så oavsett om det gäller flyktingar, andra invandrare eller tillbakaflyttande svenskar. Föräldradagarna är som sagt i första hand till för när barnet är för litet för förskola. Det finns ingen anledning få 480 dagar för ett sjuårigt barn. (Tio dagar hade kunnat vara lämpligt för skolstart och liknande. Det är ungefär vad andra föräldrar har kvar vid den åldern på barnet. ) Tvärtom så uppmuntrar det ju kvinnor (eftersom det oftast är de som stannar hemma med barn) till att inte ta sig ut i arbetslivet. Det är faktiskt en stor kvinnofälla för de som kommer från länder som inte är jämställda. Har kvinnan ett par barn så tar det alltså mååånga år innan hon kommer ut i arbetslivet. Varken bra för samhället eller för kvinnan själv då de flesta mår dåligt i längden av att bo i ett land de inte känner någon samhörighet med eller som de kan språket i. 

• Anonym (phhhh)

Anonym (Nej): Du har rätt i att ordet retroaktivt kanske inte är det mest lämpliga men det är ju en petitess efter summan av kardemumman är precis densamma. Alla som kommer hit med barn upp till åtta år får 480 föräldradagar per barn. Varför jag tycker det känns retroaktivt är för att föräldradagarna i första hand är till för när barnet är för litet för att kunna gå på förskola. Jag vet att till och med försäkringskassan kallat det för retroaktivt i något brev som en vän till mig fick. 

Jag tycker att det är fel att det är så oavsett om det gäller flyktingar, andra invandrare eller tillbakaflyttande svenskar. Föräldradagarna är som sagt i första hand till för när barnet är för litet för förskola. Det finns ingen anledning få 480 dagar för ett sjuårigt barn. (Tio dagar hade kunnat vara lämpligt för skolstart och liknande. Det är ungefär vad andra föräldrar har kvar vid den åldern på barnet. ) Tvärtom så uppmuntrar det ju kvinnor (eftersom det oftast är de som stannar hemma med barn) till att inte ta sig ut i arbetslivet. Det är faktiskt en stor kvinnofälla för de som kommer från länder som inte är jämställda. Har kvinnan ett par barn så tar det alltså mååånga år innan hon kommer ut i arbetslivet. Varken bra för samhället eller för kvinnan själv då de flesta mår dåligt i längden av att bo i ett land de inte känner någon samhörighet med eller som de kan språket i. 

De flesta svenskar tycker att det är bra att kunna spara på föräldradagar tills barnet är lite äldre. Men den möjligheten vill ni alltså ta bort? ViIken tur att inte fler tänker så...!
  • Anonym (anonym)

Anonym (Nej): Du har rätt i att ordet retroaktivt kanske inte är det mest lämpliga men det är ju en petitess efter summan av kardemumman är precis densamma. Alla som kommer hit med barn upp till åtta år får 480 föräldradagar per barn. Varför jag tycker det känns retroaktivt är för att föräldradagarna i första hand är till för när barnet är för litet för att kunna gå på förskola. Jag vet att till och med försäkringskassan kallat det för retroaktivt i något brev som en vän till mig fick. 

Jag tycker att det är fel att det är så oavsett om det gäller flyktingar, andra invandrare eller tillbakaflyttande svenskar. Föräldradagarna är som sagt i första hand till för när barnet är för litet för förskola. Det finns ingen anledning få 480 dagar för ett sjuårigt barn. (Tio dagar hade kunnat vara lämpligt för skolstart och liknande. Det är ungefär vad andra föräldrar har kvar vid den åldern på barnet. ) Tvärtom så uppmuntrar det ju kvinnor (eftersom det oftast är de som stannar hemma med barn) till att inte ta sig ut i arbetslivet. Det är faktiskt en stor kvinnofälla för de som kommer från länder som inte är jämställda. Har kvinnan ett par barn så tar det alltså mååånga år innan hon kommer ut i arbetslivet. Varken bra för samhället eller för kvinnan själv då de flesta mår dåligt i längden av att bo i ett land de inte känner någon samhörighet med eller som de kan språket i. 

Man kan inte få 480 dagar för ett 7-årigt barn eftersom året bara har 365 dagar.
  • elinaandersson

Hittade på nätet angående socialförsäkringsutskottets betänkande.

Med nuvarande regler får föräldrar som kommer till Sverige med barn
    över fyra år 480 dagar med föräldrapenning, dvs. lika många dagar
    som vid ett barns födelse. Detta ligger inte i linje med föräldrapenningens
    huvudsyfte som är att ge ersättning till föräldrar som vårdar barn i samband
    med barns födelse eller adoption. Ett längre uttag av föräldrapenning för
    äldre barn kan vara en av flera orsaker till försenad etablering för gruppen
    nyanlända utrikes födda kvinnor
    . Deltagande i etableringsinsatser som
    kan föra gruppen närmare arbetsmarknaden kan fördröjas, liksom
    möjligheten att delta i utbildning som exempelvis svenska för invandrare
    (Sfi).

Mot bakgrund av detta föreslår regeringen att det införs en ny åldersgräns,
    som innebär att uttaget av föräldrapenning blir mer koncentrerat till barnets
    yngre år. Efter det att barnet fyllt fyra år bör föräldrapenning kunna lämnas
    för maximalt 96 dagar. Det innebär att föräldrar som är försäkrade för
    föräldrapenning i Sverige från barnets födelse därmed behöver ta ut 384 dagar
    av föräldrapenningen före barnets fyraårsdag för att inte förlora dagar. För
    föräldrar som kommer till Sverige när barnet är äldre än fyra år föreslås
    föräldrapenning lämnas under högst 96 dagar.

• Anonym (disa)
    elinaandersson skrev 2013-12-21 13:59:37 följande:

nyanlända utrikes födda kvinnor. Deltagande i etableringsinsatser som
    (Sfi).

Vet att detta gick igenom också, från och med 2014 får man bara spara 20 % av dagarna för barn över 4 år. 
    Detta kommer även att påverka pappors uttag så att de förhoppningsvis tar ut dagar när barnen är små och inte som extra semesterveckor när barnet är 4-7 år.
  • Anonym (phhhh)
    elinaandersson skrev 2013-12-21 13:59:37 följande:

nyanlända utrikes födda kvinnor. Deltagande i etableringsinsatser som
    (Sfi).

Åh! Flyktingarna kommer att få det sämre ställt! Vilken innerlig glädje alla ni SD:are måste känna!
    Men vänta nu... var inte meningen att det då skulle bli mer över till skola och vård osv...? Blir det det då? Knappast, nej. Men det kanske man kan skita i så länge man får njuta av lite skadeglädje!

• Dr Mupp
    Anonym (phhhh) skrev 2013-12-21 13:54:40 följande:
    De flesta svenskar tycker att det är bra att kunna spara på föräldradagar tills barnet är lite äldre. Men den möjligheten vill ni alltså ta bort? ViIken tur att inte fler tänker så...!
    Den rätten minskas för barn födda efter 2014-01-01. Då får man bara spara 98 dagar. Den försämringen kommer just av att invandrare (både hemvändande svenskar och andra) får ut föräldrapenning och den aldrig var tänkt till stora barn.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Retroaktivt barnbidrag för invandrare