• Anonym (Mittemellan)

Cannabisrökande man!

Jag har ett dilemma. Min man är Cannabisberoende! Jag fick strax innan bröllopet reda på att han röker på. Jag känner att jag motvilligt kan godta att han då och då röker, ungefär på fester men absolut inte som vanlighet. Han erkände dock aldrig självmant utan jag frågade och då svarade han att han gör det sällan. Han fick förklarat av sig att jag inte vill leva med en beroende droganvändare. Efter ett tag visade det sig självklart att han röker på i stort sett varje dag, ibland 2 ggr under dagen. Han säger att han röker mycket mindre än förr. Vi bråkar om detta i perioder sedan orkar jag inte mer. Jag har inte gift mig för att bråka jag vill njuta av livet med honom. Det andra problemet är hans extremt marijuanarökande syster som hela tiden ger honom en massa att röka och han ser upp till henne något extremt. När jag hotat med att gå ifrån umgänget (när vi är med syster o henne man + kompisar som alla röker på) om han röker så gör han det ändå och ja vill inte ställa till med en scen framför alla. Hon vet att jag ogillar marijuana men de skiter hon i. Fine. Men vad som sårar mig är att han väljer sina behov framför mig elt självklart. Vill ej lämna honom. Vad ska man göra? Ska man helt enkelt godta det? Jag kan inte har redan försökt i 2 år! Han har lovat att skära ner ordentligt men säger att han behöver tid vilket är lögn för han har haft 2 år men säger att han fortfarande känner press fårn mig och att jag måste lära mig vänta och acceptera hans sätt.

börjar bli orklös...

• Svar på tråden Cannabisrökande man!
  • Anonym (?)
    Anonym (Mittemellan) skrev 2013-12-28 21:54:27 följande:
    Jag förstår inte ert tjaffs om källor hit och dit? Jag totalt struntar i vad den ena eller andra källan säger. Jag ser effekterna han får av det både när han är med eller utan och det är min källa, vad jag ser, hör och upplever! Man ser tydligt här att alla som är för kommer med samma argument som min man och hans syster+svåger och resterande kommer med argument som jag håller med om. Det förstör förhållanden där båda parter INTE brukar. Visst de par som gör de fine, de har jag inget o göra med. 

För den som är intresserad så har han idag visat att han väljer sin syster o knarket före mig iaf, och det har han visat klart och tydligt. Vi får se om han kommer ändra/ångra sig. Tror inte det och tror inte heller de kommer göra ngn skillnad på den vinkeln jag ser honom från nu. Jag älskar honom fruktansvärt även om ni cannabisbrukande därute kan tänka tvärtom.

Skulle ni vilja att er man lät sin starkt påverkande syster blanda sig i era problem o pracka på med mer av det?
    OK, jag trodde det kom som en överraskning precis innan bröllopet, och då har han ju lyckats dölja det för dig ett bra tag innan (de flesta umgås ju en hel del innan man gifter sig). Kanske har du nu lärt dig att se tecknen på att han är påverkad och därför också börjat störa dig mer?

Men jag förstår dig, även om jag gillar att röka själv.

Det är astråkigt att umgås med någon som är eller hög när man själv är nykter. Jag har dock umgåtts med vänner och familj, samt varit på en anställninsintervju pårökt. Ingen har märkt eller påpekat något eftersom de inte letar efter tecknen på det. Och jag fick jobbet.

Sen angående hans syster så känns det mest bara som att hon blir en syndabock i sammanhanget. Visst hon har säkert inflytande, men hon tvingar knappast din man att röka eller?

Ledsamt om det tar slut iom detta, men ni kanske skall leta efter någon med mer kompatibla livsstilar.
  • Anonym (-)
    Jag förstår inte ert tjaffs om källor hit och dit? Jag totalt struntar i vad den ena eller andra källan säger. Jag ser effekterna han får av det både när han är med eller utan och det är min källa, vad jag ser, hör och upplever! Man ser tydligt här att alla som är för kommer med samma argument som min man och hans syster+svåger och resterande kommer med argument som jag håller med om. Det förstör förhållanden där båda parter INTE brukar. Visst de par som gör de fine, de har jag inget o göra med. 

För den som är intresserad så har han idag visat att han väljer sin syster o knarket före mig iaf, och det har han visat klart och tydligt. Vi får se om han kommer ändra/ångra sig. Tror inte det och tror inte heller de kommer göra ngn skillnad på den vinkeln jag ser honom från nu. Jag älskar honom fruktansvärt även om ni cannabisbrukande därute kan tänka tvärtom.

Skulle ni vilja att er man lät sin starkt påverkande syster blanda sig i era problem o pracka på med mer av det?

Vad är det för effekter du ser både när han är med och utan, vad det nu betyder.

Det man ser tydligt är att dom som har lite skinn på näsan kommer med argument, dom som inte har det kommer med moralkakor och fördömande.

Tolkar ditt andra stycke som om du har försökt med utpressning böja han efter din vilja, det fungerar illa om man försöker utöva detta på nån med personlig integritet.
    Jag själv accepterar min partner för vem hon är även om jag inte uppskattar precis varje aspekt av hennes väsen, skulle sedan aldrig få för mig att komma med "om du älskar mig så gör du", det är verkligen inte så man mäter kä'rlek enligt mig, inte efter hur många delar av personligheten den andra offrar under hot.
    Jag kan säga så här mycket att skulle min fru komma med såna krav skulle jag verkligen fundera om kvinnan har nån framtid med mig om hon inte kan acceptera mig för vem jag är, vid uttalat ultimatum skulle hon nog vara ganska snart på motsatt sida av dörren.

Kan man tolka ditt sista stycka att du inte nog att ville påverka han som person så att han skulle förstöra relationen med sin familj?

• frappa

Det var för mig ett rätt förvirrande inlägg, där vi vet sedan innan hade du inte ens visste om.

Till nu märka exakt allt i hur han är på cannabis.

För du visste så verkade detta inte vara nått, men nu efter så håller du gå upp i limningarna.

Nu får han inte besöka sin släkt heller, för du är viktigare, låter som någon som ahr lite kontrollbehov här.
    Jag frågade aldrig om lov att åka till min släkt, jag berättade detta att jag skulle dit.

Jag sett människor som varit starkt påverkade av sin nära och kära, ta du och titta in på relationsproblems delen.

Så kommer du se att även utan cannabis så finns det klart värre exempel.

Dock verkar dina problem ha uppstått i och med vetenskapen om att han konsumerar cannabis.

Jag är ledsen att säga, men du verkar ha en mycket stor påverkan i problemet som nu finns mellan er.

Hade ett liknande samtal med min kvinna, efter jag börjat medicinera mot smärta med cannabis.

Där det börja komma massa jävla skit ur hennes mun, osammanhängande också för den delen för hon har noll koll på vad som är vad.
    Frågade henne om hon hade märkt någon skillnad från före som efter, det blev en lång tystnad innan hon gick utan att säga nått.

Visade sig senare när hennes ilska över att ha fel lagt sig, att det var så att inte bara det att hon inte kunde hitta någon skillnad.

Utan att det visade sig hon tyckte jag var mer alert och piggare, vilket inte var så konstigt för jag kunde nu under denna period sova hela nätter.

Än att vakna 20-50ggr per natt pga smärtan.

Jag tror ditt största problem är dina hjärnspöken, tar du inte tag i dessa så kommer du tappa den du påstår dig älska.

• frappa
    Anonym (-) skrev 2013-12-29 12:21:17 följande:

Vad är det för effekter du ser både när han är med och utan, vad det nu betyder.

Det man ser tydligt är att dom som har lite skinn på näsan kommer med argument, dom som inte har det kommer med moralkakor och fördömande.

Tolkar ditt andra stycke som om du har försökt med utpressning böja han efter din vilja, det fungerar illa om man försöker utöva detta på nån med personlig integritet.
    Jag själv accepterar min partner för vem hon är även om jag inte uppskattar precis varje aspekt av hennes väsen, skulle sedan aldrig få för mig att komma med "om du älskar mig så gör du", det är verkligen inte så man mäter kä'rlek enligt mig, inte efter hur många delar av personligheten den andra offrar under hot.
    Jag kan säga så här mycket att skulle min fru komma med såna krav skulle jag verkligen fundera om kvinnan har nån framtid med mig om hon inte kan acceptera mig för vem jag är, vid uttalat ultimatum skulle hon nog vara ganska snart på motsatt sida av dörren.

Kan man tolka ditt sista stycka att du inte nog att ville påverka han som person så att han skulle förstöra relationen med sin familj?

Många som inbillar sig man mäter kärlek just på detta viset.

Speciellt i dessa diskussioner.

Vi pratar ju trots allt om en i övrigt helt vanlig man, som hon verkar älska en hel del.

Så om hon skulle leva för "om du älskar mig så gör du...", så skulle ju han få ta cannabis.

Sen lite sorgligt i hur hon nu börjar använda knarka, visar hon vill slänga lite stigma i diskussionen.

• The sea refuses no river
    Anonym (Mittemellan) skrev 2013-12-28 21:58:11 följande:
    Jag har sagt till honom att han måste skära ner! Ej sluta helt. Och jag sa att om han inte gör det kommer det få konsekvenser. Alltså jag tar det inte helt från honom, men som ni vet när man gifter sig medföljer starka kompromisser. Så han har inte skärt ner på det trots lång väntan från mig.
    Men han vill väl inte? Han trivs väl med vad han gör?

Om DU inte trivs med honom, vad han gör - så är det DU som väljer bort honom inte han som väljer bort dig. Kan det vara så svårt att förstå?

Sedan har du all rätt att välja bort honom, du är själv ansvarig för vilka relationer du har i ditt liv och vilka du blir lycklig av. Men problemet är att det verkar som att du väljer bort honom enbart av vetskapen att han röker på, då detta inte var ett problem när du inte visst om det.

Min flickvän pratade också i termer kring att hon ansåg mitt val att röka cannabis var ett sätt att prioritera bort hennes vilja. Ja, det är klart att det stämmer. Jag prioriterade MIN vilja att göra mina beslut framför HENNES vilja att ändra mina beslut. Hur skulle det se ut om jag trivdes skitbra med mitt jobb som städare och min flickvän kom och snackade om att det var smutsigt och lågt - och faktumet att jag väljer att jobba kvar är en demonstration av att välja bort henne? Nej, vi äger alla våra livsval. Ibland gör man fel och då står man för det och kan behöva hjälp, och det är ett uttryck av kärlek att hjälpa någon som öppnar sig och ber om det. Det är inte ett uttryck av kärlek att försöka påtvinga någon sina idéer om vilka val i livet som är bra kontra dåliga.

Så ta dig en funderare. Vill du leva med denna mannen? Varför/varför inte? Om du älskar honom så tycker jag att du borde seriöst försöka förstå hans sätt att tänka, för det är inte han som försöker få dig att förändra på ditt sätt att vara och leva ditt liv - det är du som är den pådrivande kraften i den är konflikten. Han skulle antagligen välja framförallt din acceptans och att ni kunde gå tillbaka till ert vanliga liv, som jag uppfattat att du trivs med?! Jag står inte bakom alla val som min flickvän gör och jag tycker inte alltid om hennes prioriteringar. Men jag respekterar dem och jag hjälper henne ändå. Och eftersom att jag älskar henne gör jag mitt bästa för att förstå i synnerhet det som jag inte gillar i de beslut hon tar, aldrig försöker jag påtvinga henne min vilja att vara mer lik mig själv även om jag anser det naturligt att man vill matcha sina medmänniskor med ens eget sätt att tänka.
  • ApanApansson

The sea: Jo, fast den största skillnaden är ju att det är olagligt att använda narkotika. Det är inte olagligt att arbeta som städare.....

• frappa
    ApanApansson skrev 2013-12-29 15:29:12 följande:
    The sea: Jo, fast den största skillnaden är ju att det är olagligt att använda narkotika. Det är inte olagligt att arbeta som städare.....

Och?

Vi gör olagligheter på löpande band utan att bry oss, bara när det kommer till cannabis det tar hus i helvete.

• Anonym (-)
    frappa skrev 2013-12-29 14:26:04 följande:

Många som inbillar sig man mäter kärlek just på detta viset.

Speciellt i dessa diskussioner.

Vi pratar ju trots allt om en i övrigt helt vanlig man, som hon verkar älska en hel del.

Så om hon skulle leva för "om du älskar mig så gör du...", så skulle ju han få ta cannabis.

Sen lite sorgligt i hur hon nu börjar använda knarka, visar hon vill slänga lite stigma i diskussionen.

Går man efter den principen så kan man lika bra skaffa sig en hund tycker jag, där är det helt okey att med morot och piska träna upp den tills allt stämmer, inget som kan tillämpas på människor och mänskliga relationer.

Tycker förhållandet blir en aning ojämnt fördelat nä'r en part ska "bevisa" sin kärlek med att ge upp aspekter av sitt liv utan att få nått likvärdigt tillbaka, utan att få nått mer än ytterligare villkorslösa krav och förnedring, där gör man nog bäst i att dumpa av dödvikten man har kring anklarna och bygger sitt liv utan begränsade moment.

ApanApansson skrev 2013-12-29 15:29:12 följande:

Jaha?
    Är vilka lagar man bryter mot som definierar en som människa?
    Du kör för fort garanterat, du är ett jävla as inte värt att ens spotta på?
    Jag tankar just nu några filmer till nyårsnatten, jag är en yrkeskriminell där andra har fri företräde att förolämpa, förnedra och kräva saker av mig som inte går väl ihop med livet jag för?

Är inte det en aning smidigare att döma folk efter hur dom är och inte vilka morallagar dom bryter?

• Anonym (usch)

Du fick veta detta INNAN bröllopet men valde ändå att gifta dig med honom. Där och då har du redan accepterat sk*ten.

Skaffa absolut ALDRIG barn med honom!!! Lycka till i övrigt och ha en så trevlig nyår som nu går att ha med ett gäng pundare.

• Anonym (-)
    Anonym (usch) skrev 2013-12-29 15:47:46 följande:
    Du fick veta detta INNAN bröllopet men valde ändå att gifta dig med honom. Där och då har du redan accepterat sk*ten.

Skaffa absolut ALDRIG barn med honom!!! Lycka till i övrigt och ha en så trevlig nyår som nu går att ha med ett gäng pundare.

Du måste ha tagit fel på tråd, denna handlar om cannabis, inte amfetamin, blev du blöt i trosan av att slänga runt lite slagord?

Känner du dig bättre nu som människa som har lagt visserligen kort men likförbannad en nedsättande verbal spya över en man du inte vet ett skit om och aldrig kommer träffa?

Svar på tråden Cannabisrökande man!