Anonym (Mittemellan) skrev 2013-12-28 00:42:15 följande:
Jag frågade honom och då sa han ja jag frågade därpå varför han aldrig sagt något o då sa han du har aldrig frågat. Nej han är inte rakryggad om det för han vet att det är fel. Hans mor var drogberoende och han vet att det skadar förhållanden/familjer. Men! Han är beroende! :( Jag vill ha barn med honom, men vill inte att de växer upp med en acceptans mot droger som kommer från hemmet. Du som rökt på, om du under den tiden älskat ngn som ställt ett ultimatum. Vad tror du du att du hade gjort HELT ÄRLIGT. Jag vill bara få ett hum av hur viktig en drog kan vara för ngn beroende.
Jag röker också cannabis, ibland gör jag det en gång i veckan och ibland varje dag men även då små mängder (i sådana mängder att bara jag märker påverkan).
Min flickvän har haft stora problem med detta och vi har grälat om detta en del i början av vår relation. Nu gör vi dock inte det längre, hon har större förståelse för mig - och vice versa. Vi trivs idag väldigt bra tillsammans och jag är väldigt glad att vi uthärdade den lite stormiga tiden - även ifall det aldrig blev så stort att vi var nära att lämna varandra.
För att svara på din fråga: Hade min flickvän ställt ett ultimatum hade jag nog gått. Men detta är också baserat på
min bakgrund, jag har inga missbruksproblem och jag trivs väldigt bra med mitt rökande. Inte heller låter jag mitt rökande gå ut över henne eller andra relationer och faktum är att hon knappt märker mitt kvällsrökande även de perioder då jag röker oftare. På dessa grunder tycker jag att det skulle vara orättvist att bättra mig efter någon annans principer på samma sätt som att jag inte skulle sluta umgås med mina vänner av det motsatta könet ifall min sambo tyckte att det var "fel" (vilket hon inte gör lyckligtvis, ville bara förtydliga min hållning med en ickedrog-jämförelse!).
Skulle jag däremot i mitt rökande bli irritabel, prioritera bort min flickvän, slösa mer pengar än jag har osv, då skulle jag medge att mitt rökande var problematiskt för vårt förhållande och sluta eller i varje fall skära ner drastiskt - men detta skulle ju faktiskt vara mer för min skull än hennes vilket jag tycker är centralt i denna fråga.
Om vi ponerar att din sambo röker för att han har tidigare missbruksproblem, kan inte det tänkas vara positivt då? Att han kanske har en grundläggande tristess (som bevisats vara en viktig komponent i drogmissbruk) som han behövt fylla med något. Nu kanske han faktiskt har hittat något som kan hjälpa med detta? Dessa
om är såklart enbart giltiga ifall hans gräsrökande inte påverkar honom negativt. Vilket leder till den viktigaste punkten:
Hur påverkar det här er relation, på ett konkret plan? Det är lätt att ha starka åsikter om den här typen av situation. Att begreppsmässigt väga nackdelar men enbart på ett abstrakt plan. Dvs "är det "fel"?!", "är han missbrukare?!", osv. Dessa abstraktare frågor kan man väldigt enkelt med egen retorik svara både ja eller nej på - att han är missbrukare eftersom att det är knark och det är fel eftersom knark är fel. Emellertid har denna lek med ord absolut ingen relevans för den verkliga situationen. Faktum kvarstår att hans rökande har någon slags effekt på hans liv, men den effekten skulle ju lika gärna kunna vara positiv. Hans rökande kan, och kan inte ha en effekt på ert förhållande, har hans rökande det? Annat än din rent subjektiva upplevelse, tycker du att han är otrevlig eller jobbig att vara med när han är bäng - eller märker du det inte ens?
Vill du leva med denna mannen är det viktigt att inte stanna kvar i din egna subjektiva upplevelse och likaså för honom. Försök leva er in i varandras ställen, uppskatta era olikheter, diskutera inte aggressivt och undvik defensiven eller retoriska ekorrhjul - utan demonstrera inkännande och medlidande. Kompromiss är viktigt i förhållande, förr eller senare inser man att ens partner inte har exakt likadana värderingar som en själv - och det gäller alla. Låter man dessa olikheter förvandlas till bitterhet eller oro har man inte kommit långt med att ens förstå varandra och ännu längre är man ifrån att känna acceptans.
Jag hoppas att mitt inlägg kan vara av någon hjälp!
Kram