• Anonym (Mittemellan)

Cannabisrökande man!

Jag har ett dilemma. Min man är Cannabisberoende! Jag fick strax innan bröllopet reda på att han röker på. Jag känner att jag motvilligt kan godta att han då och då röker, ungefär på fester men absolut inte som vanlighet. Han erkände dock aldrig självmant utan jag frågade och då svarade han att han gör det sällan. Han fick förklarat av sig att jag inte vill leva med en beroende droganvändare. Efter ett tag visade det sig självklart att han röker på i stort sett varje dag, ibland 2 ggr under dagen. Han säger att han röker mycket mindre än förr. Vi bråkar om detta i perioder sedan orkar jag inte mer. Jag har inte gift mig för att bråka jag vill njuta av livet med honom. Det andra problemet är hans extremt marijuanarökande syster som hela tiden ger honom en massa att röka och han ser upp till henne något extremt. När jag hotat med att gå ifrån umgänget (när vi är med syster o henne man + kompisar som alla röker på) om han röker så gör han det ändå och ja vill inte ställa till med en scen framför alla. Hon vet att jag ogillar marijuana men de skiter hon i. Fine. Men vad som sårar mig är att han väljer sina behov framför mig elt självklart. Vill ej lämna honom. Vad ska man göra? Ska man helt enkelt godta det? Jag kan inte har redan försökt i 2 år! Han har lovat att skära ner ordentligt men säger att han behöver tid vilket är lögn för han har haft 2 år men säger att han fortfarande känner press fårn mig och att jag måste lära mig vänta och acceptera hans sätt.

börjar bli orklös...

• Svar på tråden Cannabisrökande man!
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Mittemellan) skrev 2013-12-28 00:45:35 följande:
    Vi träffades varje dag, under denna tid rökte han bara ciggaretter och detta sa han att han inte gjorde normalt så mycket egentligen. Nu i efterhand förstår jag ju att det beror på att han ej kunde få tag på marijuana denna tid. Han har tydligen under denna period rökt hasch cirka 2 ggr. Han röker inte hasch idag. Idag röker han cigg/gräs plus dricker varje vecka! Alltid full me droger av ngt slag! Observera att han arbetar som artist... kropsligt! Kan ej avslöja jobbet här men de säger redan sig självt!
    Spelar du dum eller är du så där på riktigt? jag dör! du är rolig. Kan ej avslöja jobbet haha
  • radwanska
    Anonym (Mittemellan) skrev 2013-12-28 00:42:15 följande:
    Jag frågade honom och då sa han ja jag frågade därpå varför han aldrig sagt något o då sa han du har aldrig frågat. Nej han är inte rakryggad om det för han vet att det är fel. Hans mor var drogberoende och han vet att det skadar förhållanden/familjer. Men! Han är beroende! :( Jag vill ha barn med honom, men vill inte att de växer upp med en acceptans mot droger som kommer från hemmet. Du som rökt på, om du under den tiden älskat ngn som ställt ett ultimatum. Vad tror du du att du hade gjort HELT ÄRLIGT. Jag vill bara få ett hum av hur viktig en drog kan vara för ngn beroende.
    Det är en bra fråga. Men om jag var i en relation med någon jag älskade och som älskade mig, och jag skulle få ett sådant ultimatum så skulle jag absolut ha slutat. Har man en äkta motivation är det inte det särskilt svårt. Skulle det hända idag skulle det vara ett lätt val. Skulle det hänt då jag var runt 20 hade det kanske varit ett svårare val, då jag hade ett större behov av att "gå min väg".
  • ApanApansson

Men antingen slutar han eller så drar du!
    Tyngre beroenden börjar ofta med lättare beroenden (har varit i skiten själv!)
    Vill du leva resten av ditt liv och uppfostra dina barn tillsammans med en missbrukare, uppenbarligen är ju droger redan nu viktigare än dig, dra så fort du kan!!

• Anonym (Mittemellan)
    Anonym (Maja) skrev 2013-12-28 00:48:34 följande:
    Spelar du dum eller är du så där på riktigt? jag dör! du är rolig. Kan ej avslöja jobbet haha
    Hoppsan du kände dig visst liten efter din låga kommentar. Behövde du stärka på självförtroendet litegrann? Ja men vad bra då, här får du en klapp på axeln. Hejdå
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Mittemellan) skrev 2013-12-28 00:59:16 följande:
    Hoppsan du kände dig visst liten efter din låga kommentar. Behövde du stärka på självförtroendet litegrann? Ja men vad bra då, här får du en klapp på axeln. Hejdå
    Ja så är det
  • radwanska

Kanske du kan säga att du får göra det hos kompisar men inget röka i hemmet? Det låter som du älskar honom så låt inte detta förstöra. Så stor grej behöver det inte vara. En vilja att sluta måste komma inifrån från honom själv, tror jag.

• Anonym (Mittemellan)
    ApanApansson skrev 2013-12-28 00:58:55 följande:
    Men antingen slutar han eller så drar du!
    Tyngre beroenden börjar ofta med lättare beroenden (har varit i skiten själv!)
    Vill du leva resten av ditt liv och uppfostra dina barn tillsammans med en missbrukare, uppenbarligen är ju droger redan nu viktigare än dig, dra så fort du kan!!
    Han missbrukade tyngre droger under tonåren, hans syster och omgivning klappar honom på axeln för att han bara brukar marijuana. Dem anser sig inte vara droganvändare. Dem dricker och röker ständigt i varrandras sällskap, Snart kommer nyår och vi firar med dem på avlägsen plats. Jag kommer vara den enda som inte super o röker på. Hatar det, han kommer röka på med sin syster+svåger alla vänner i deras familj. Jag kommer i andra hand efter hans syskon. 
    radwanska skrev 2013-12-28 00:56:25 följande:
    Det är en bra fråga. Men om jag var i en relation med någon jag älskade och som älskade mig, och jag skulle få ett sådant ultimatum så skulle jag absolut ha slutat. Har man en äkta motivation är det inte det särskilt svårt. Skulle det hända idag skulle det vara ett lätt val. Skulle det hänt då jag var runt 20 hade det kanske varit ett svårare val, då jag hade ett större behov av att "gå min väg".
    Han är en person med stort behov av att gå sin väg, även utanför detta. Han är rädd att jag ska få för mkt kontroll över honom och han vill inte bli kontrollerad
  • Anonym (Mittemellan)
    radwanska skrev 2013-12-28 01:04:43 följande:
    Kanske du kan säga att du får göra det hos kompisar men inget röka i hemmet? Det låter som du älskar honom så låt inte detta förstöra. Så stor grej behöver det inte vara. En vilja att sluta måste komma inifrån från honom själv, tror jag.
    Jag har försökt med det, men det funkade ej. Ska nog göra om det. Nej jag vill inte låta det förstöra. Du har rätt det kan bara komma från honom.
  • ApanApansson

Snälla ts, dra!
    Det finns andra män därute som är helt fantastiska och sätter dig i första rummet. Detta bådar inte bra någonstans!!

• Anonym (-)

Vad folk ska anstränga sig att skapa problem man kan klaga på.

Du vill njuta av livet med han utan att bråka, men gör så, njut av livet och bråka inte, problem löst.

Svar på tråden Cannabisrökande man!