• Anonym (L. Pudelkorp)

Hur äter ni pulled pork?

Hej, jag tänkte testa pulled pork ikväll för första gången men jag har ingen aning om hur man gör eller vad man äter det med.

Gör ni den själv eller köper ni en sådan där färdig som man värmer?
    Vad äter ni porken med för tillbehör?

(Jag är anonym eftersom det känns pinsamt att vara svensk och inte veta detta då pulled pork tydligen är populärare än tacos nu för tiden.)

• Svar på tråden Hur äter ni pulled pork?
  • Anonym (Urk)

Gjorde detta och det va inte gott.... Gjorde icas recept som någon här tipsade om.

• SpanskaFlugan
    Anonym (dragen gris) skrev 2014-01-11 18:03:18 följande:
    Det kallas för carnitas Själv är jag klassisk, kokt eller friterat råpotatis, karljohan svampsås gjord på egenplockade svampar och så fram med den dragna grisen så drar alla loss det dom önskar.

De carnitas jag ätit i Mexico består bara av fläsk kokt i ister, serverat på majstortillas med lök och koriander.
  • Queenie70
    Anonym (Urk) skrev 2014-01-11 18:07:09 följande:
    Gjorde detta och det va inte gott.... Gjorde icas recept som någon här tipsade om.

Icas recept är inte bra alls.
  • Choppen
    Queenie70 skrev 2014-01-11 18:10:59 följande:

Bästa är att ta ett grundrecept och modifiera om det med utgångspunkt från sig själv och vad man gillar (som så ofta annars)
  • Rocket Mania

Vi äter med pita och valfria grönsaker samt en god kall sås (den varierar vi)

Gör i ugn på låg värme, länge. Jag använder inga bbq-såser på, tycker det smakar häck och fanskap. Jag brukar gnida in med lite honung, salta, peppra och så 1/2-1 dl vatten i botten på grytan. På med lock och in i ugnen. Jag öser då och då. Blir supergott!

Som någon annan sagt är det nog lite sent att göra nu, PP tar låååång tid!

• SpanskaFlugan
    Queenie70 skrev 2014-01-11 18:10:59 följande:

Haha, ja, vad vet Ica om Pulled pork? Man ska nog använda ett amerikanskt recept.
  • Anonym (Minna)

Här hemma serverar vi med hembakat pitabröd (jätteenkelt och mycket godare),rödlök,majs,coleslaw och en rökig bbq-sås.

• asta66
    Anonym (Minna) skrev 2014-01-11 19:06:22 följande:
    Här hemma serverar vi med hembakat pitabröd (jätteenkelt och mycket godare),rödlök,majs,coleslaw och en rökig bbq-sås.
    Du gör mig hungrig!
  • chrissepisse

Jag selar köttet i 3 -400 gramsbitar och gnider in bitarna med salt, vitpeppar, cayennepeppar, chipotlepulver och paprikapulver. Sedan lägger jag bitarna i en ugnssäker form tillsammans med en gul lök i bitar och några vitlöksklyftor. Över detta häller jag en flska barbecuesås, täcker med aluminiumfolie och sätter det i ugnen 8-10 timmar på 110 graders värme.

Efter denna tid tar jag ut formen, lyfter av köttet, drar isär det och lägger i en serveringsskål. Såsen silar jag i en kastrull som jag sedan sätter på spisen. Jag kokar sedan ner såsen och smakar av den innan jag häller tillbaka den över köttet.

Jag serverar i hembakta hamburgerbröd som jag har smält en ostskiva i. Tillbehör är salladsblad, tomat, stekt bacon, guacamole och cole slaw.

Jag har tagit mitt recept från bloggen Elsies päron, http://blogg.loppi.se/elsiesparon/

Svar på tråden Hur äter ni pulled pork?