• Anonym (L. Pudelkorp)

Hur äter ni pulled pork?

Hej, jag tänkte testa pulled pork ikväll för första gången men jag har ingen aning om hur man gör eller vad man äter det med.

Gör ni den själv eller köper ni en sådan där färdig som man värmer?
    Vad äter ni porken med för tillbehör?

(Jag är anonym eftersom det känns pinsamt att vara svensk och inte veta detta då pulled pork tydligen är populärare än tacos nu för tiden.)

• Svar på tråden Hur äter ni pulled pork?
  • Anonym (humor)
    kvinnan03 skrev 2014-03-26 11:33:59 följande:
    Syra i maten? menar du vin?BBQ-sås???

jag har typ noll kunskap i köket...
    Tomat, citron, vinäger osv.
  • kvinnan03
    Anonym (humor) skrev 2014-03-26 11:35:46 följande:
    Tomat, citron, vinäger osv.
    Okej

vet du något god sås man kan ha i grytan då?

tack för svar
  • Anonym (bbq)
    k girl skrev 2014-03-26 10:43:11 följande:

Nej, det är inte bra att ha syra i mat som tillagas i gjutjärn, framför allt inte rätter som tillagas under 5-6 timmar som den här. Anledningen är att det hinner fällas ut så mycket järn att stekskyn smakar metall. Har man otur kan rätten dessutom få grå färg. Rödvin blir till exempel väldigt lätt grått i en oemaljerad gjutjärnsgryta, det går olika snabbt beroende på hur instekt den är. Så nyttigt as it may be, så vill man att maten både ska smaka och se trevlig ut, därför ska man undvika att tillaga maträtter med syrliga ingredienser i en oemaljerad gjutjärnsgryta och då framför allt långkok.

Mvh hon som faktiskt sabbat ett par gryträtter med syrabas i gjutjärnsgryta

Du verkar ha koll på detta. Jag har varit sugen på att köpa ett riktigt stekjärn i gjutjärn. Jag tänkte även komplettera med en en höga kanter och lock, och en stekgryta i gjutjärn. Men om det är så känsligt med syra känns ju de senare väldigt dumt. Man har ju nästan alltid nåt syrligt med, tomat, rödvin eller liknande. Vad ska jag satsa på istället?
  • k girl
    Anonym (bbq) skrev 2014-03-26 14:58:26 följande:
    Du verkar ha koll på detta. Jag har varit sugen på att köpa ett riktigt stekjärn i gjutjärn. Jag tänkte även komplettera med en en höga kanter och lock, och en stekgryta i gjutjärn. Men om det är så känsligt med syra känns ju de senare väldigt dumt. Man har ju nästan alltid nåt syrligt med, tomat, rödvin eller liknande. Vad ska jag satsa på istället?
    Ett tips är att kolla efter stekpannor och -grytor i gjutjärn på loppisar eller second hand. Både min stekpanna och stekgryta är begagnade och är i superfint skick. Jag använder min stekgryta massor, även när jag gör grytor även om jag nu undviker att göra beouf bourgogne i den. Och så skaffa en la Creuset eller liknande emaljerad gjutjärnsgryta - budgetvariant finns t ex hos ikea (alternativt en gryta i glaserat stengods). Fördelen med gjutjärn är att det fungerar i ugn och på alla spishällar. 
  • kaffeamanda
    Anonym (humor) skrev 2014-03-26 10:54:51 följande:
    Själva poängen med gjutjärnsgrytor är just att maten blir mer järnrik... Så du har nog missuppfattat något.
    Googla på gjutjärn och syra så kanske du förstår. Jag har själv förstört en gjutjärnsgryta på det sättet, efter det var det bara att slänga den.
  • kaffeamanda
    kvinnan03 skrev 2014-03-26 10:03:44 följande:
    en knäpp fråga för nybörjare ska locket vara på då när köttet är i ugnen

ja skatta åt frågan men jag är så ny på detta:
    Ja, locket ska vara på
  • kvinnan03
    kaffeamanda skrev 2014-03-26 15:09:36 följande:
    Ja, locket ska vara på
    har du något gott recept?
  • kvinnan03

Hej igen 
    såg att dem hade detta på willys idag:
    tulip pulled pork

Måste man har lock på då? om man sätter det på en ugnsform?
    Det stod att man kunde det i ca 20 min sen var det klart?

jag vet att egen alltid är godast men tänkte testa

någon som har  testat?

• Anonym
    kvinnan03 skrev 2014-03-27 16:23:28 följande:
    Hej igen 
    såg att dem hade detta på willys idag:
    tulip pulled pork

Måste man har lock på då? om man sätter det på en ugnsform?
    Det stod att man kunde det i ca 20 min sen var det klart?

jag vet att egen alltid är godast men tänkte testa

någon som har  testat?
    Nej, det är väl danskt kött?
Svar på tråden Hur äter ni pulled pork?