• Anonym (L. Pudelkorp)

Hur äter ni pulled pork?

Hej, jag tänkte testa pulled pork ikväll för första gången men jag har ingen aning om hur man gör eller vad man äter det med.

Gör ni den själv eller köper ni en sådan där färdig som man värmer?
    Vad äter ni porken med för tillbehör?

(Jag är anonym eftersom det känns pinsamt att vara svensk och inte veta detta då pulled pork tydligen är populärare än tacos nu för tiden.)

• Svar på tråden Hur äter ni pulled pork?
  • BigMami

Haha! Jag skrev i en annan tråd där jag inte ens visste vad pulled pork var för något Jag skulle kolla i affären då det var extrapris men det var tomt på hyllan... Vet ännu inte hur det ser ut eller vad det är.. Haha! Men det låter i alla fall gott

• kvinnan03
    kaffeamanda skrev 2014-03-26 07:43:25 följande:
    Jag använder min emaljerade gjutjärnsgryta, men mamma använder en glasgryta och det blir samma resultat. En bekant använder folie över för hon har inget lock till grytan och det fungerar också
    Tack för svar :)

ska googla på det nu...

kanske något att laga till helgen...
  • kvinnan03
    kvinnan03 skrev 2014-03-26 07:50:38 följande:
    Tack för svar :)

ska googla på det nu...

kanske något att laga till helgen...
    räcker det med en sådan här:

www.rusta.se/gjutjarnsgryta-p80101288.aspx

jag hittade inget när jag googlade som var billigt
  • kaffeamanda
    kvinnan03 skrev 2014-03-26 08:09:58 följande:
    räcker det med en sådan här:

www.rusta.se/gjutjarnsgryta-p80101288.aspx

jag hittade inget när jag googlade som var billigt
    Det lär absolut fungera, jag köpte min på loppis för 50 kr och har använt den hur mycket som helst. Annars om du har en vanlig gratängform och lite folie så går det alldeles utmärk det med. Viktigt bara att inte använda gjutjärn som inte är emaljerad om man använder syra i maten för då förstör man emaljen och maten smakar apa.
  • kaffeamanda
    BigMami skrev 2014-03-26 07:49:55 följande:
    Haha! Jag skrev i en annan tråd där jag inte ens visste vad pulled pork var för något Jag skulle kolla i affären då det var extrapris men det var tomt på hyllan... Vet ännu inte hur det ser ut eller vad det är.. Haha! Men det låter i alla fall gott
    Finns hur många recept som helst om du googlar. Köpt pulled pork är inte alls lika gott som hemgjord.
  • k girl

Allra bäst blir pulled pork om man gör det på äkta sätt, det vill säga röker den långsamt i en klotgrill.  

Jag brukar dock göra min i ugnen. Ca 100-120 grader i minst fem timmar. Blandar en pasta av spiskummin, rökt paprika, hackad vitlök, hackad lök, chilisås (inte mycket), chipotlechili, oregano och svartpeppar som jag brer ut över köttet (fläskkarré eller högrev, pulled beef är också gott). Jag gör inte med söt, äcklig bbqsås utan häller på ett par dl ljus öl som köttet får ligga i, alternativt krossade tomater men då får man inte göra det i en oemaljerad järngryta. Syran gör nämligen att det fälls ut järn.

Jag brukar servera med coleslaw, avokado, riven ost, bönor eller bönsalsa, tomatsalsa med lime och färsk hackad koriander, kreolsk tomatsås (som man kokar ihop av tomater, stjälkselleri, grön paprika och kryddor bland annat, bra recept här: www.seriouseats.com/recipes/2012/10/creole-sauce-recipe.html), kvarg/creme fraiche och hemmagjorda tortillabröd. 

• k girl

Jag brukar sätta in köttet klockan 11 och då är det färdigt vid 17-18. Då med högre temperatur alltså 120 grader.

• Anonym

Det är BRA att ha syra i mat som tillagas i gjutjärn, det extra järnet är nyttigt!

• kvinnan03
    kaffeamanda skrev 2014-03-26 08:33:49 följande:
    Det lär absolut fungera, jag köpte min på loppis för 50 kr och har använt den hur mycket som helst. Annars om du har en vanlig gratängform och lite folie så går det alldeles utmärk det med. Viktigt bara att inte använda gjutjärn som inte är emaljerad om man använder syra i maten för då förstör man emaljen och maten smakar apa.
    en knäpp fråga för nybörjare ska locket vara på då när köttet är i ugnen

ja skatta åt frågan men jag är så ny på detta:
  • FrökenFreja

Jag har ätit lite olika varianter här hemma. Jag gör den själv, över natten, så är middagen klar att värma när man kommer hem :) 

jag har gjort den med sötpotatismos, 
    som "tacos" med tortilla, salsa och grönsaker
    med tabbouleh, tzatziki och stekt bröd. 

Finns säkert många fler sätt :)

Svar på tråden Hur äter ni pulled pork?