• Anonym (L. Pudelkorp)

Hur äter ni pulled pork?

Hej, jag tänkte testa pulled pork ikväll för första gången men jag har ingen aning om hur man gör eller vad man äter det med.

Gör ni den själv eller köper ni en sådan där färdig som man värmer?
    Vad äter ni porken med för tillbehör?

(Jag är anonym eftersom det känns pinsamt att vara svensk och inte veta detta då pulled pork tydligen är populärare än tacos nu för tiden.)

• Svar på tråden Hur äter ni pulled pork?
  • k girl
    Anonym skrev 2014-03-26 09:52:43 följande:
    Det är BRA att ha syra i mat som tillagas i gjutjärn, det extra järnet är nyttigt!

Nej, det är inte bra att ha syra i mat som tillagas i gjutjärn, framför allt inte rätter som tillagas under 5-6 timmar som den här. Anledningen är att det hinner fällas ut så mycket järn att stekskyn smakar metall. Har man otur kan rätten dessutom få grå färg. Rödvin blir till exempel väldigt lätt grått i en oemaljerad gjutjärnsgryta, det går olika snabbt beroende på hur instekt den är. Så nyttigt as it may be, så vill man att maten både ska smaka och se trevlig ut, därför ska man undvika att tillaga maträtter med syrliga ingredienser i en oemaljerad gjutjärnsgryta och då framför allt långkok.

Mvh hon som faktiskt sabbat ett par gryträtter med syrabas i gjutjärnsgryta

• kvinnan03
    kvinnan03 skrev 2014-03-26 10:03:44 följande:
    en knäpp fråga för nybörjare ska locket vara på då när köttet är i ugnen

ja skatta åt frågan men jag är så ny på detta:
    okej jag läste på ett recept nu skattar åt mig själv ibland lite är lite tufft ibland ha ha
  • Anonym (humor)
    k girl skrev 2014-03-26 08:49:00 följande:

Allra bäst blir pulled pork om man gör det på äkta sätt, det vill säga röker den långsamt i en klotgrill.  

Jag brukar dock göra min i ugnen. Ca 100-120 grader i minst fem timmar. Blandar en pasta av spiskummin, rökt paprika, hackad vitlök, hackad lök, chilisås (inte mycket), chipotlechili, oregano och svartpeppar som jag brer ut över köttet (fläskkarré eller högrev, pulled beef är också gott). Jag gör inte med söt, äcklig bbqsås utan häller på ett par dl ljus öl som köttet får ligga i, alternativt krossade tomater men då får man inte göra det i en oemaljerad järngryta. Syran gör nämligen att det fälls ut järn.

Jag brukar servera med coleslaw, avokado, riven ost, bönor eller bönsalsa, tomatsalsa med lime och färsk hackad koriander, kreolsk tomatsås (som man kokar ihop av tomater, stjälkselleri, grön paprika och kryddor bland annat, bra recept här: www.seriouseats.com/recipes/2012/10/creole-sa...), kvarg/creme fraiche och hemmagjorda tortillabröd. 

Hur "röker" du den utan rök menar du?
  • Anonym (humor)
    kaffeamanda skrev 2014-03-26 08:33:49 följande:
    Det lär absolut fungera, jag köpte min på loppis för 50 kr och har använt den hur mycket som helst. Annars om du har en vanlig gratängform och lite folie så går det alldeles utmärk det med. Viktigt bara att inte använda gjutjärn som inte är emaljerad om man använder syra i maten för då förstör man emaljen och maten smakar apa.
    Själva poängen med gjutjärnsgrytor är just att maten blir mer järnrik... Så du har nog missuppfattat något.
  • k girl
    Anonym (humor) skrev 2014-03-26 10:50:05 följande:
    Hur "röker" du den utan rök menar du?
    Nu är jag inte riktigt med på hur du menar. Om du undrar hur jag röker den utan en rök (som i en varmrök, eller kallrök, eller rökkåta, eller fiskrök, eller röklåda), så är svaret: i en stor klotgrill med termometer i locket som gör att man enkelt kan kontrollera temperaturen och reglera värmen. Om du undrar hur jag röker den utan rök så är svaret: det gör jag givetvis inte. Låg temperatur, indirekt värme, rökspån som fylls på kontinuerligt. Det går åt omkring 4-5 dl rökspån för den typen av matlagning, jämfört med några matskedar rökspån som krävs för att röka en halv laxsida eller några färskkorvar i en mindre röklåda.
  • Anonym (humor)
    k girl skrev 2014-03-26 10:56:05 följande:
    Nu är jag inte riktigt med på hur du menar. Om du undrar hur jag röker den utan en rök (som i en varmrök, eller kallrök, eller rökkåta, eller fiskrök, eller röklåda), så är svaret: i en stor klotgrill med termometer i locket som gör att man enkelt kan kontrollera temperaturen och reglera värmen. Om du undrar hur jag röker den utan rök så är svaret: det gör jag givetvis inte. Låg temperatur, indirekt värme, rökspån som fylls på kontinuerligt. Det går åt omkring 4-5 dl rökspån för den typen av matlagning, jämfört med några matskedar rökspån som krävs för att röka en halv laxsida eller några färskkorvar i en mindre röklåda.
    En kolgril är ingen rök. Däremot kan man tillsätta fukt för att den ska likna en rök men det är ändå inte "rätt", dvs det äkta, sättet att tillaga pp.

• Bleu

Jag gör PP i lergryta. Äter den i pitabröd, tortillabröd eller hamburgerbröd. Coleslwaw är gott till, eller valfri kall sås egentligen. Sallad är ett viktigt tillbehör. Eller så kan äta PP med ris och tzatziki. Finns massor av möjligheter.

• k girl
    Anonym (humor) skrev 2014-03-26 11:08:32 följande:
    En kolgril är ingen rök. Däremot kan man tillsätta fukt för att den ska likna en rök men det är ändå inte "rätt", dvs det äkta, sättet att tillaga pp.

Att röka är att röka oavsett om du gör det i en tunnrök med enris eller en röklåda med rökspån och principen är densamma. Nej visst, jag har inte tillgång till den typen av vedeldade rökar som används i Södern, men vem har det å andra sidan? 

Sen kan vi givetvis diskutera in absurdum om "äkthet" eller inte, men den typen av semantisk diskussion är jag inte direkt intresserad av, och jag misstänker att du mest vill knäppa andra på näsan. 

Du har för övrigt fel om långtidstillagning i gjutjärnspanna.
  • Anonym (humor)
    k girl skrev 2014-03-26 11:14:05 följande:
    Att röka är att röka oavsett om du gör det i en tunnrök med enris eller en röklåda med rökspån och principen är densamma. Nej visst, jag har inte tillgång till den typen av vedeldade rökar som används i Södern, men vem har det å andra sidan? 

Sen kan vi givetvis diskutera in absurdum om "äkthet" eller inte, men den typen av semantisk diskussion är jag inte direkt intresserad av, och jag misstänker att du mest vill knäppa andra på näsan. 

Du har för övrigt fel om långtidstillagning i gjutjärnspanna.
    Du skrev om "äkta" tillagning! Ditt sätt att laga pp är långt ifrån äkta!
  • kvinnan03
    kaffeamanda skrev 2014-03-26 08:33:49 följande:
    Det lär absolut fungera, jag köpte min på loppis för 50 kr och har använt den hur mycket som helst. Annars om du har en vanlig gratängform och lite folie så går det alldeles utmärk det med. Viktigt bara att inte använda gjutjärn som inte är emaljerad om man använder syra i maten för då förstör man emaljen och maten smakar apa.
    Syra i maten? menar du vin?BBQ-sås???

jag har typ noll kunskap i köket...
Svar på tråden Hur äter ni pulled pork?