• Anonym (L. Pudelkorp)

Hur äter ni pulled pork?

Hej, jag tänkte testa pulled pork ikväll för första gången men jag har ingen aning om hur man gör eller vad man äter det med.

Gör ni den själv eller köper ni en sådan där färdig som man värmer?
    Vad äter ni porken med för tillbehör?

(Jag är anonym eftersom det känns pinsamt att vara svensk och inte veta detta då pulled pork tydligen är populärare än tacos nu för tiden.)

• Svar på tråden Hur äter ni pulled pork?
  • Choppen
    MajaVira skrev 2014-01-11 17:44:50 följande:
    Jag har använt detta recept, blir jättegott! Men fem timmar är i minsta laget, senast hade jag köttet i ugnen drygt 7 timmar och då var det perfect. Vi äter det oftast i pitabröd, med ungefär samma tillbehör som för taco (grönsaker, riven ost, någon sås).

www.recept.nu/liselotte_forslin/varmratter/ko.../

Det beror på hur stor köttbit resp. Bra ugn...vi har gjort på 1,2-1,6 kilo och där har fem timmar räckt med råge, faller isär bara man petar på det typ Glad
  • Gurkan

Ta en bit karré, hel i viktklass 1-1,5 kilo. Lägg den i en ugnsfast gryta. Finhacka en gul lök och blanda med baby rays bbq sauce och smaksätt med vitlök, peppar, anchochilipulver, spiskummin. Häll såsen över köttet. Sätt på locket och ställ i ugnen på 125 grader, glöm bort det i 8-9 timmar. Därefter tar du två gafflar och drar isär köttet och låter det suga upp saften/såsen som finns i grytan i en 10-20 minuter. Antingen servera du det eller så brer du ut det i en ugnsfast form och grilla av det på 250 grader. Det är gott att servera med det mesta. Pulled pork, potatismos och salladsgrönsaker samt röd lök. Pulled pork med tacotillbehör. Pulled pork med potatisgratäng. Pulled pork i en fralla eller hamburgarbröd med ost och grönsaker. En god sås till alla rätterna är att blanda sweet chilisås med creme fraiche samt lite salt och peppar. Pulled pork passar även att lägga på hembakt pizza med grön paprika och röd lök pch en smakrik ost.

• Påven Johanna

Med potatismos, inlagd rödlök och sallad. Jag dricker öl till. 

• kaffeamanda
    Choppen skrev 2014-01-11 17:43:44 följande:

Men det är värt varje minut när det är färdigt! Ja, tycker jag i alla fall Solig
    Ja det är ju inte så att man behöver stå vid spisen i fem timmar, lättare maträtt att laga får man väl leta efter.
  • MajaVira
    Choppen skrev 2014-01-11 17:49:03 följande:

Det beror på hur stor köttbit resp. Bra ugn...vi har gjort på 1,2-1,6 kilo och där har fem timmar räckt med råge, faller isär bara man petar på det typ Glad
    När jag gjorde på en bit som vägde ca 1,4 kg föll den absolut inte isär efter fem timmar, självklart var det inte en stenhård klump men fick ta i litegrann för att få isär den. Det finns ju vissa recept där det står 8 timmar, till och med upp till 12 timmar..
  • asta66
    MajaVira skrev 2014-01-11 17:55:40 följande:
    När jag gjorde på en bit som vägde ca 1,4 kg föll den absolut inte isär efter fem timmar, självklart var det inte en stenhård klump men fick ta i litegrann för att få isär den. Det finns ju vissa recept där det står 8 timmar, till och med upp till 12 timmar..
    Tiden har ju även med vilken temperaratur man väljer att köra det på!
  • MajaVira
    asta66 skrev 2014-01-11 17:58:59 följande:
    Tiden har ju även med vilken temperaratur man väljer att köra det på!
    Japp, jag körde på 125 så då behövs det ju längre tid än om man har 150-175.
  • Choppen
    MajaVira skrev 2014-01-11 17:55:40 följande:

Okej, ja det finns ett gäng olika recept. Vi har gjort det ett tiotal gånger och aldrig behövt mer än fem timmar, men vi har alltid följt samma recept så det beror kanske på det Glad
  • asta66
    MajaVira skrev 2014-01-11 18:00:26 följande:
    Japp, jag körde på 125 så då behövs det ju längre tid än om man har 150-175.
    Jag tror vi brukar köra på 90 grader under natten och då brukar det vara klart på morgonen.
  • Anonym (dragen gris)
    Sommarlöv skrev 2014-01-11 17:40:47 följande:
    Tortillabröd, pulled pork, salsa med nektariner och tomater, avokado, röd lök och ev andra grönsaker.

Det kallas för carnitas

Själv är jag klassisk, kokt eller friterat råpotatis, karljohan svampsås gjord på egenplockade svampar och så fram med den dragna grisen så drar alla loss det dom önskar.

Svar på tråden Hur äter ni pulled pork?