• Surpuppan

Apropå pulversås

Apropå Mästerkocks-kandidaten som körde med pulversås, så undrar jag hur många som verkligen gör det i vardagen. Det är ju så sjukt enkelt att fixa egen sås (currysås, brunsås osv) att det tar lika lång tid att fixa pulversås. Vill man ha sås som är lite jobbigare att göra själv (bea, salsa, remoulad tex) köper man väl oftast färdig på burk - eller?

Nyfiken att se hur ofta man gör pulversås i verkliga livet!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Apropå pulversås
  • Knota
    The past is now skrev 2014-01-15 07:03:04 följande:
    Min kille lagar all mat så ska vi ha tex salsa så gör vi den själva...senap använder vi inte utan vi tar Dijonsenap. Istället för ketchup tar vi chillisås. Majonnäs köper vi den äkta sorten om vi ska ha för det är lite svårt än att få till.

Men som sagt ALDRIG något i pulverform för det var ju det tråden handlade om...Kräks
    Majonäs är iofs skitlätt att göra.
  • The past is now
    Knota skrev 2014-01-15 07:27:31 följande:
    Hihi, säkert..men för mig skulle det vara svårt..Jag lämnar det till min kille...
  • LillGris
    The past is now skrev 2014-01-15 07:03:04 följande:
    Min kille lagar all mat så ska vi ha tex salsa så gör vi den själva...senap använder vi inte utan vi tar Dijonsenap. Istället för ketchup tar vi chillisås. Majonnäs köper vi den äkta sorten om vi ska ha för det är lite svårt än att få till.

Men som sagt ALDRIG något i pulverform för det var ju det tråden handlade om...

Är inte dijonsenap senap?
  • Mli 014

"Vanliga" såser. Brunsås, persillesovs, currysås, dillsås etc gör jag alltid själv.

bearnaise och hollandaise kör jag pulver.

Bor i dk och här finns inga goda färdiggjorda.

det handlar väl egentligen om att jag aldrig satt mig in i hur man gör dessa från scratch så det borde jag väl egentligen bara lära mig...

• Aniiee
    kaffeamanda skrev 2014-01-14 23:51:02 följande:
    Måste bara fråga: ni som förkastar all färdigsås, gör ni alltid egen majonnäs, salsa, ketchup, senap också?
    Ja, ja. ja, och ja. Men jag är nog på intet sätt representativ för sveriges hemmakockar...
    Knota skrev 2014-01-15 07:27:31 följande:
    Allt är lätt när man kan..... =)
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • k girl
    kaffeamanda skrev 2014-01-14 23:51:02 följande:
    Måste bara fråga: ni som förkastar all färdigsås, gör ni alltid egen majonnäs, salsa, ketchup, senap också?
    Nej, inte förutom salsa. Men majonnäs använder jag ju bara en tesked av när jag ska göra coleslaw eller hamburgerdressing... Jag lägger inte in egen gurka heller. Anledningen till att jag bara äter hemlagad bearnaise är att det är så fett, och för att hemlagat är så otroligt mycket bättre. Det är bättre att laga eget en gång i månaden än att äta ur en burk en gång i veckan.
  • LillGris
    The past is now skrev 2014-01-15 09:42:19 följande:
    Innehållet skiljer sig..

Jo men.. Det är väl ändå senap? Haha alltså nu låter jag dryg men det är inte meningen, jag är uppriktigt nyfiken! Det finns ju massa olika sorters senap, det finns grov, stark, söt, dijon, ditten, datten. Innehållet skiljer sig ju en del men det är väl ändå senap alltihop?
  • Gurkan

Jag har en barndomsrätt som det måste vara pulverbea till. Ris, bräckt kassler kryddad med grillkrydda och så pulverbea!

• LuckyLips

Numera använder vi aldrig pulversåser, kan hända att vi har köpt färdiggjord bearnaise. 

Svar på tråden Apropå pulversås