• Surpuppan

Apropå pulversås

Apropå Mästerkocks-kandidaten som körde med pulversås, så undrar jag hur många som verkligen gör det i vardagen. Det är ju så sjukt enkelt att fixa egen sås (currysås, brunsås osv) att det tar lika lång tid att fixa pulversås. Vill man ha sås som är lite jobbigare att göra själv (bea, salsa, remoulad tex) köper man väl oftast färdig på burk - eller?

Nyfiken att se hur ofta man gör pulversås i verkliga livet!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Apropå pulversås
  • Aniiee
    Neelah skrev 2014-01-14 17:44:48 följande:
    Tack!
    =) Nu får ni gå och öva för glatta livet, så kan ni göra vilken sås om helst sen.
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • sextiotalist
    Aniiee skrev 2014-01-14 17:00:57 följande:
    Det är lite sorgligt tycker jag att medelsvensson inte klarar av de sju grundsåserna ens.... eller är jag yrkesskadad nu?
    Ja, yrkesskadad, alla har inte brinnande intresse för mat.
  • sextiotalist

Jag gör egen ibland, bearnässås gör jag inte själv, det är säkert inte svårt, men där är jag lat, ibland köper vi halvfärdiga, t.ex pepparsås som man blandar med grädde, den gillar vi hemma.

• kaffeamanda
    Aniiee skrev 2014-01-14 17:32:00 följande:
    Haha, fail av mig själv, det är bara 5.... det debateras om 2 extra, om de ska vara med eller ej.

De 5 grundsåserna är:

Béchamel
    Velouté
    Espagnole
    Hollandaise
    Tomat

Det debateras om:
    Bearnaise
    och en till som jag har glömt nu....
    I vissa läroböcker står det emulsionssås istället för hollandaise, och då är det hollandaise, bearnaise och majonnäs som underrubriker. Kan det vara det du tänker på, då blir det 7?
  • sextiotalist
    ClaraV skrev 2014-01-13 13:46:29 följande:
    Mitt bästa knep till att slippa klumpar eller för tunn sås är att använda maizena. Det är min bästa vän i köket, varken klumpar eller smakar nåt. ;) Så är det bara att hälla i lite i taget i den kokande vätskan.
    Inte en chans att jag använder maizena till sås, här är det bottenredning som gäller, inget annat. Har varken maizena eller idealmjöl hemma
  • Gurkan
    Haha, fail av mig själv, det är bara 5.... det debateras om 2 extra, om de ska vara med eller ej. De 5 grundsåserna är: Béchamel Velouté Espagnole Hollandaise Tomat Det debateras om: Bearnaise och en till som jag har glömt nu....

Vad är en veloute och en espagnole?
  • Aniiee
    kaffeamanda skrev 2014-01-14 17:56:33 följande:
    I vissa läroböcker står det emulsionssås istället för hollandaise, och då är det hollandaise, bearnaise och majonnäs som underrubriker. Kan det vara det du tänker på, då blir det 7?
    Aa, det är säkert majonäs. Låter rätt....
    Gurkan skrev 2014-01-14 18:03:12 följande:

Vad är en veloute och en espagnole?
    Veloute är väldigt basic sås, bottenredning + buljong (kyckling, kalv eller fisk).

Espagnole är, roligt nog BRUNSÅS! Typ. Avancerad brunsås. Bottenredning + mörk buljong (mörk kalv, kött eller vilt) + tomatpuré + mirepoix (2 delar finhackad lök, 1 del finhackade morötter, 1 del finhackad selleri)
  • Aniiee
    sextiotalist skrev 2014-01-14 17:58:21 följande:
    Inte en chans att jag använder maizena till sås, här är det bottenredning som gäller, inget annat. Har varken maizena eller idealmjöl hemma
    Du toppreder aldrig sås?
  • LillGris
    sextiotalist skrev 2014-01-14 17:58:21 följande:

Bottenredning i all ära men ibland råkar jag hälla på lite mycket av alla ingredienser så jag får göra en toppredning också, för att såsen blir alldeles för tunn. Då är maizena guld :)
  • LillGris
    Haha, fail av mig själv, det är bara 5.... det debateras om 2 extra, om de ska vara med eller ej.

De 5 grundsåserna är:

Béchamel

Velouté

Espagnole

Hollandaise

Tomat

Det debateras om:

Bearnaise

och en till som jag har glömt nu....

Yrkesskada :)
Svar på tråden Apropå pulversås