• Surpuppan

Apropå pulversås

Apropå Mästerkocks-kandidaten som körde med pulversås, så undrar jag hur många som verkligen gör det i vardagen. Det är ju så sjukt enkelt att fixa egen sås (currysås, brunsås osv) att det tar lika lång tid att fixa pulversås. Vill man ha sås som är lite jobbigare att göra själv (bea, salsa, remoulad tex) köper man väl oftast färdig på burk - eller?

Nyfiken att se hur ofta man gör pulversås i verkliga livet!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Apropå pulversås
  • LillGris

Jag gör egen. Såklart. Min bea är vida känd- ingen kan ana att den är äggfri :)

• Spana

här kör vi färdig sås för det mesta.
    Pulver händer, men inte så ofta.
    Ärligt talat vet jag inte hur man gör en vanlig sås. Har aldrig testat. Är säkert superenkelt, men njä, jag har alltid kört på latmansvarianten. Så länge det smakar gott så...

Sen äter vi mest bearnaisås när vi äter sås. Grädd/brunsås har vi på pulver. Kalla såser rör jag ihop själv..

• Minniemousemommy
    Surpuppan skrev 2014-01-12 20:13:51 följande:
    Apropå Mästerkocks-kandidaten som körde med pulversås, så undrar jag hur många som verkligen gör det i vardagen. Det är ju så sjukt enkelt att fixa egen sås (currysås, brunsås osv) att det tar lika lång tid att fixa pulversås. Vill man ha sås som är lite jobbigare att göra själv (bea, salsa, remoulad tex) köper man väl oftast färdig på burk - eller?

Nyfiken att se hur ofta man gör pulversås i verkliga livet!
    Jag gör bara tre såser - stekskysås, brunsås och gräddsås. Då gör jag det hemmagjord. Ibland kanske vi äter någon annan sås, men då köper vi pulver för jag orkar inte lära mig om jag bara ska göra en gång typ. Men mest äter vi hemmagjord sås, då jag tycker att det är lätt och gott.
  • beckybe83

De enda pulversås jag kan tänka mig är Knorrs bearnaisesås, den påminner mig om barndomen och mammas fiskgratäng, som bestod av den såsen och torskfilé. Jag är inte så förtjust i de färdiggjorda såserna.

Men annars gör jag sås själv. Vitlöksås, kantarellsås, gräddsås, currysås. Använder antingen grädde eller crème fraîche. När jag använder grädde använder jag maizena, men inte annars. Sedan för det mesta sky, soja eller buljong plus smaksättning. Undantaget är currysåsen.  Mycket godare än någon pulversås eller färdigköpt! Och väldigt lätt!

• kaffeamanda

Jag gör oftast hemgjord, men fuskar ofta med färdig buljong. Men det händer att jag får mindre tid än planerat och då kan det bli pulver, lagar maken mat blir det nog 50/50 pulver/hemlagad.

• hysteria

Fast påsbea passar ju till saker som hemmagjord bea absolut inte gör, jag hade aldrig i mitt liv ställt mig en måndagkväll och slå en bea till kasslern, när påssåsen är mycket godare just till kassler, fastän jag är en hejare på såser.

• The past is now

Finns inget sånt skit i mitt hem. Vi gör eget...även potatismos! Fattar inte hur man kan köpa pulvermos..Kräks

• Knota
    The past is now skrev 2014-01-14 09:32:48 följande:
    Finns inget sånt skit i mitt hem. Vi gör eget...även potatismos! Fattar inte hur man kan köpa pulvermos..Kräks
    För att det är mat, och det går snabbt.
  • The past is now
    Knota skrev 2014-01-14 09:35:32 följande:
    För att det är mat, och det går snabbt.
    Kan inte kalla det för mat tyvärr...men ät ni. Vi gör det inte.
Svar på tråden Apropå pulversås