• Surpuppan

Apropå pulversås

Apropå Mästerkocks-kandidaten som körde med pulversås, så undrar jag hur många som verkligen gör det i vardagen. Det är ju så sjukt enkelt att fixa egen sås (currysås, brunsås osv) att det tar lika lång tid att fixa pulversås. Vill man ha sås som är lite jobbigare att göra själv (bea, salsa, remoulad tex) köper man väl oftast färdig på burk - eller?

Nyfiken att se hur ofta man gör pulversås i verkliga livet!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Apropå pulversås
  • Aniiee
    LillGris skrev 2014-01-14 18:16:31 följande:

Yrkesskada :)
    Anade det =P
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • enthymeme

Hehe, ska äta pulverbearnaise ikväll...

Kan göra den själv, men ibland vill man ju att det ska vara snabbt och enkelt. Vi köpte bearnaise på burk en gång, men den smakade för mycket majonäs, så då är pulversåsen betydligt godare enligt mig. Andra pulversåser jag har hemma är kantarellsås och brunsås. Kantarellsås för att det är väldigt svårt att få tag på kantareller där jag bor och brunsås för att det är praktiskt att ha när vi äter något vegetariskt köttsubstitut och det inte direkt finns någon steksky att göra sås av. Sen tar ju pulversåsförpackningarna upp mindre plats än burkar, man slipper problemet med att hållbarhetstiden är kort när burken är öppen och pappersförpackningar är smidigare att återvinna.

• Gurkan
    Aniiee skrev 2014-01-14 18:11:02 följande:
    Aa, det är säkert majonäs. Låter rätt....
    Gurkan skrev 2014-01-14 18:03:12 följande:
    Vad är en veloute och en espagnole?
    Veloute är väldigt basic sås, bottenredning + buljong (kyckling, kalv eller fisk). Espagnole är, roligt nog BRUNSÅS! Typ. Avancerad brunsås. Bottenredning + mörk buljong (mörk kalv, kött eller vilt) + tomatpuré + mirepoix (2 delar finhackad lök, 1 del finhackade morötter, 1 del finhackad selleri)

Tack!
  • sextiotalist
    Aniiee skrev 2014-01-14 18:11:36 följande:
    Du toppreder aldrig sås?
    Nej, bara bottenreder
  • Aniiee
    sextiotalist skrev 2014-01-14 18:30:01 följande:
    Nej, bara bottenreder
    To each his own, i guess =)

Jag måste säga att jag toppreder vääääääldigt sällan, men någon gång om året händer det. Och då med smör eller grädde och vetemjöl, inte maizena. Potatismjöl, händer också....
  • sextiotalist
    Aniiee skrev 2014-01-14 18:40:17 följande:
    To each his own, i guess =)

Jag måste säga att jag toppreder vääääääldigt sällan, men någon gång om året händer det. Och då med smör eller grädde och vetemjöl, inte maizena. Potatismjöl, händer också....
    Jag har grädde i såserna, men det är för smaken. Men hur gör du då. För just vid toppredning så tycker jag ofta att såsen tappar stinget.
  • Jungblom

Jag köper bara bearnaisesås färdig på burk, har tänkt att försöka själv men har inte kommit så långt. Annars gör jag all sås hemlagad. 

Gjorde en sjukt god apelsinsås här om veckan

• LillGris
    Aniiee skrev 2014-01-14 18:21:44 följande:
    Anade det =P

Jag kan bli likadan. "Men va? Kan du inte ens byta blandare!?"... Sen kommer jag på att det kanske inte är allas största hobby att vara rörmokare haha
  • Aniiee
    sextiotalist skrev 2014-01-14 18:43:35 följande:
    Jag har grädde i såserna, men det är för smaken. Men hur gör du då. För just vid toppredning så tycker jag ofta att såsen tappar stinget.
    Enklast  är att mosa ihop vetemjöl och smör till ungefär konsistensen av kakdeg och vispa ned i såsen. För övrigt väldigt enkelt och smidigt om man har en panna sky som man vil göra sås av. Skippa kastrullen och toppred skyn direkt i pannan.

"Tappar stinget", menar du i smak? Kryddor? Krydda lite mer, bara. Och koka mer än 20 sek (säger inte att du gör det, men vet folk som tror att såsen är klar när den börjar ryka =P)
  • Aniiee
    LillGris skrev 2014-01-14 19:01:26 följande:

Jag kan bli likadan. "Men va? Kan du inte ens byta blandare!?"... Sen kommer jag på att det kanske inte är allas största hobby att vara rörmokare haha
    Det blir ju lätt så Skäms
Svar på tråden Apropå pulversås