• Surpuppan

Apropå pulversås

Apropå Mästerkocks-kandidaten som körde med pulversås, så undrar jag hur många som verkligen gör det i vardagen. Det är ju så sjukt enkelt att fixa egen sås (currysås, brunsås osv) att det tar lika lång tid att fixa pulversås. Vill man ha sås som är lite jobbigare att göra själv (bea, salsa, remoulad tex) köper man väl oftast färdig på burk - eller?

Nyfiken att se hur ofta man gör pulversås i verkliga livet!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Apropå pulversås
  • Billy
    Choppen skrev 2014-01-12 23:09:59 följande:
    Grädde = kärlek (och goda såser!)

Ja det är ju en himla skillnad på smaken! Det är som att jämföra en Janssons frestelse gjord på matlagningsgrädde och vispgrädde. Den förstnämnda vägrar jag äta.
  • Millan83

Gör många själv men är en sucker för den där "festlig karl-johansvampsås" från blå band! Huuuur god som helst!

• AnnaKaffekanna

Definitivt hemlagad. Pulversåser e ju inte goda alls. Dessutom går det ju minst lika fort att göra egen, plus att man vet precis vad som finns i

• Lady Paraplyh

Jag köper alltid färdiga såser på burk/tub. En vanlig brunsås eller béchamelsås kan jag slänga ihop, men där tar det stopp. Jag är pinsamt dålig på såser.

• Duckan

Maken gör egna såser, curry, bea osv men ibland nån gång per år skiter vi allt och kör en äkta pulver-bea till söndagspompan

• Rafael90

Bea är den enda sås jag gör av pulver, men det äter vi kanske två ggr om året - om ens det. Alla andra såser gör jag själv from scratch. Fast det blir mest brunsås, tzatziki och guacamole (om de räknas som såser).

• Knota

Det beror på, men ja, vi använder oss av sås på påse ibland ja.

• 414GbG

Rösta på färdig sås. Hade nog gjort själv om jag hade kunnat. Ska ta å lära mig det då det värkar ju inte så svårt och det smakar ju mycket godare samt man vet vad som åktbner i såsen.

• tinis77

Aldrig påssås! Färdig sås eller dressing på burk eller flaska brukar finnas hemma för nödfall, annars gör jag sås själv!

• ClaraV
    MotvilligaMamman skrev 2014-01-12 20:24:20 följande:
    Jag kör pulver. Är pinsamt dålig på att göra helt vanlig jävla sås. Blir alltid för tunn eller klumpig. Eller smaklös.
    Mitt bästa knep till att slippa klumpar eller för tunn sås är att använda maizena. Det är min bästa vän i köket, varken klumpar eller smakar nåt. ;) Så är det bara att hälla i lite i taget i den kokande vätskan.
Svar på tråden Apropå pulversås