• Surpuppan

Apropå pulversås

Apropå Mästerkocks-kandidaten som körde med pulversås, så undrar jag hur många som verkligen gör det i vardagen. Det är ju så sjukt enkelt att fixa egen sås (currysås, brunsås osv) att det tar lika lång tid att fixa pulversås. Vill man ha sås som är lite jobbigare att göra själv (bea, salsa, remoulad tex) köper man väl oftast färdig på burk - eller?

Nyfiken att se hur ofta man gör pulversås i verkliga livet!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Apropå pulversås
  • LillGris
    LillGris skrev 2014-01-14 20:10:00 följande:
    Ahh,, det faller ju på äggen då :/

Man kan göra morotskaka fast ha rödbetor i istället! Förvånansvärt gott :) sirapslimpa är så sjukt gott!

Eller ja, det blir ju inte morotskaka då tekniskt sett. Men samma recept i övrigt. Lika saftigt och gott :)
  • Aniiee
    LillGris skrev 2014-01-14 20:10:00 följande:

Ahh,, det faller ju på äggen då :/
    Man kan göra morotskaka fast ha rödbetor i istället! Förvånansvärt gott :) sirapslimpa är så sjukt gott!
    LillGris skrev 2014-01-14 20:14:17 följande:

Eller ja, det blir ju inte morotskaka då tekniskt sett. Men samma recept i övrigt. Lika saftigt och gott :)
    Äggsubstitut? Vet inte hur det funkar, finns det? Det ska gå, i alla fall.

Rödbetskaka =) Har ett recept med rödbetor i någon chokladkaka någonstans. Kanske skulle prova....

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • LillGris
    Aniiee skrev 2014-01-14 20:29:19 följande:

Rödbetskaka =) Har ett recept med rödbetor i någon chokladkaka någonstans. Kanske skulle prova....

Det finns nåt som heter no egg, men det tycker jag funkar mest i mat, typ pannkakor och så. I bak har det blivit bra noll gånger av 100, typ. Så man får exprimentera sig fram, med typ filmjölk, bikarbonat och bakpulver :) ja testa! Rödbetor smakar ju inte så mycket råa, det blir mest oerhört saftigt och gott.. Mm.
  • Surpuppan
    JoBa skrev 2014-01-14 19:13:05 följande:
    Pulversås? Nä, då tar jag hellre ketchup, till och med. Pulversås smakar ju pyton! Det kommer inte in i mitt kök! (Det gör inte buljongtärningar heller, för den delen.)

Använde inte heller buljongtärningar, tills jag såg att Jamie Oliver har dom i sin köttfärssås! Då tänkte jag att duger det för Jamie så duger det för mig, haha. En oxbuljongtärning och ett par matskedar kakao tar chilin till nya höjder!
  • Surpuppan
    Aniiee skrev 2014-01-14 20:29:19 följande:

Gjorde en rödbetskaka med saffransglasyr från ett recept i ICA Buffé en gång. Både kakan och glasyren var asäcklig. Ingen ville äta. Men finns säkert bättre recept än det.
  • kaffeamanda

Måste bara fråga: ni som förkastar all färdigsås, gör ni alltid egen majonnäs, salsa, ketchup, senap också?

• Utropstecknet

Jag kör både på hemmagjord-, färdig- och pulversås. Främst pulver. Enkelt, snabbt och enligt mig gott. Jag är ingen gourmand.

• Abbe83

Köper aldrig pulversås men köper färdig bearnaisesås till min sambo, själv gillar jag inte bearnaisesås.
    Annars gör jag hemgjord sås. De såser jag brukar göra är brunsås, currysås, svampsås, bechamelsås, tomatsås, vitlökssås, örtsås. 

• fluu

De färdiga grejer jag köper är majo, ketchup, ibland senap, ibland chutneys, salsor. Det är just grejer i pulverform(inte bara såser) som jag tycker ser otroligt äckligt ut. Och lukten sen...
    Ofta är jag dessutom allergisk mot dem.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • The past is now
    fluu skrev 2014-01-15 06:11:58 följande:
    De färdiga grejer jag köper är majo, ketchup, ibland senap, ibland chutneys, salsor. Det är just grejer i pulverform(inte bara såser) som jag tycker ser otroligt äckligt ut. Och lukten sen...
    Ofta är jag dessutom allergisk mot dem.
    Min kille lagar all mat så ska vi ha tex salsa så gör vi den själva...senap använder vi inte utan vi tar Dijonsenap. Istället för ketchup tar vi chillisås. Majonnäs köper vi den äkta sorten om vi ska ha för det är lite svårt än att få till.

Men som sagt ALDRIG något i pulverform för det var ju det tråden handlade om...Kräks
Svar på tråden Apropå pulversås