• Surpuppan

Apropå pulversås

Apropå Mästerkocks-kandidaten som körde med pulversås, så undrar jag hur många som verkligen gör det i vardagen. Det är ju så sjukt enkelt att fixa egen sås (currysås, brunsås osv) att det tar lika lång tid att fixa pulversås. Vill man ha sås som är lite jobbigare att göra själv (bea, salsa, remoulad tex) köper man väl oftast färdig på burk - eller?

Nyfiken att se hur ofta man gör pulversås i verkliga livet!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Apropå pulversås
  • LillGris
    Aniiee skrev 2014-01-14 19:04:25 följande:
    Enklast  är att mosa ihop vetemjöl och smör till ungefär konsistensen av kakdeg och vispa ned i såsen. För övrigt väldigt enkelt och smidigt om man har en panna sky som man vil göra sås av. Skippa kastrullen och toppred skyn direkt i pannan.

"Tappar stinget", menar du i smak? Kryddor? Krydda lite mer, bara. Och koka mer än 20 sek (säger inte att du gör det, men vet folk som tror att såsen är klar när den börjar ryka =P)

Åh det heter nåt på franska va? Buerre.. Buirre.. Nåt sånt? Det lärde jag mig när jag var 15 år och har använt sen dess. Alltså smör och mjöl. Inte namnet. Uppenbarligen. Haha :)
  • JoBa

Pulversås? Nä, då tar jag hellre ketchup, till och med. Pulversås smakar ju pyton! Det kommer inte in i mitt kök! (Det gör inte buljongtärningar heller, för den delen.)

• Aniiee
    LillGris skrev 2014-01-14 19:13:01 följande:

Åh det heter nåt på franska va? Buerre.. Buirre.. Nåt sånt? Det lärde jag mig när jag var 15 år och har använt sen dess. Alltså smör och mjöl. Inte namnet. Uppenbarligen. Haha :)
    Buerre manié =P Så du var på rätt spår.

Motsatsen (bottenredning) heter roux.

*kocken predikar köksfranskan*  

=)
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Aniiee
    JoBa skrev 2014-01-14 19:13:05 följande:
    Pulversås? Nä, då tar jag hellre ketchup, till och med. Pulversås smakar ju pyton! Det kommer inte in i mitt kök! (Det gör inte buljongtärningar heller, för den delen.)
    Ketchup är ju gott..... =) Om man gör den själv......

Buljongtärningar..... vad är det? *lägger huvudet på sned och ser förvirrad ut*
  • Apopan

Jag gör ingen mat som passar med pulversås, så det brukar jag skippa. Däremot olika chutnies och salsor. Brukar dock piffa till dem eller bara ha dem som smaksättning i grytor eller kalla såser.

• LillGris
    Aniiee skrev 2014-01-14 19:19:33 följande:
    Buerre manié =P Så du var på rätt spår.

Motsatsen (bottenredning) heter roux.

*kocken predikar köksfranskan*  

=)

Ah! Haha jag är så sjukt dålig på namn. Jag har ju typ aldrig följt ett recept i mitt liv, tappar inspirationen av att läsa instruktioner (vilket är orsaken till att jag inte kan baka...), så vad saker och ting heter är jag inte sådär bra på va..
  • Aniiee
    LillGris skrev 2014-01-14 19:22:47 följande:

Ah! Haha jag är så sjukt dålig på namn. Jag har ju typ aldrig följt ett recept i mitt liv, tappar inspirationen av att läsa instruktioner (vilket är orsaken till att jag inte kan baka...), så vad saker och ting heter är jag inte sådär bra på va..
    Jo, det är ju inspirationen och inprovisationen som är halva grejen med matlagning =)

Men en 1-1-2-2-3-kaka borde du nog ha med i reportoiren..... och de går ju att skoja till som andan faller. I brödväg räcker scones långt, så det enda i brödväg jag kan är det och challa.
  • LillGris
    Aniiee skrev 2014-01-14 19:52:11 följande:
    Jo, det är ju inspirationen och inprovisationen som är halva grejen med matlagning =)

Men en 1-1-2-2-3-kaka borde du nog ha med i reportoiren..... och de går ju att skoja till som andan faller. I brödväg räcker scones långt, så det enda i brödväg jag kan är det och challa.

....vad är det? Jag kan göra morotskaka och mockarutor utan ägg och en sirap och pomerans-limpa. Det kommer man förvånansvärt långt på ;)
  • Aniiee
    LillGris skrev 2014-01-14 19:57:33 följande:

....vad är det? Jag kan göra morotskaka och mockarutor utan ägg och en sirap och pomerans-limpa. Det kommer man förvånansvärt långt på ;)
    I princip: Sockerkaka. (1 hg smör, 1 hg mjölk, 2 ägg, 2 dl socker, 3 dl mjöl).

Nu blev jag avis! Du kan göra morotskaka, det kan inte jag (är allergisk mot morötter =/). Men gott är det. Mockarutor är gott, i princip enda gången jag tycker om kaffe är när det är i en chokladkaka, chokladglass eller mockarutor.

Sirapslimpa..... *slickar mig om munnen*
  • LillGris
    Aniiee skrev 2014-01-14 20:06:02 följande:
    I princip: Sockerkaka. (1 hg smör, 1 hg mjölk, 2 ägg, 2 dl socker, 3 dl mjöl).

Nu blev jag avis! Du kan göra morotskaka, det kan inte jag (är allergisk mot morötter =/). Men gott är det. Mockarutor är gott, i princip enda gången jag tycker om kaffe är när det är i en chokladkaka, chokladglass eller mockarutor.

Sirapslimpa..... *slickar mig om munnen*

Ahh,, det faller ju på äggen då :/

Man kan göra morotskaka fast ha rödbetor i istället! Förvånansvärt gott :) sirapslimpa är så sjukt gott!
Svar på tråden Apropå pulversås