• Surpuppan

Apropå pulversås

Apropå Mästerkocks-kandidaten som körde med pulversås, så undrar jag hur många som verkligen gör det i vardagen. Det är ju så sjukt enkelt att fixa egen sås (currysås, brunsås osv) att det tar lika lång tid att fixa pulversås. Vill man ha sås som är lite jobbigare att göra själv (bea, salsa, remoulad tex) köper man väl oftast färdig på burk - eller?

Nyfiken att se hur ofta man gör pulversås i verkliga livet!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Apropå pulversås
  • Rafael90
    MotvilligaMamman skrev 2014-01-12 20:24:20 följande:
    Jag kör pulver. Är pinsamt dålig på att göra helt vanlig jävla sås. Blir alltid för tunn eller klumpig. Eller smaklös.
    Om du ska reda den med mjöl och vatten (eller annat), så häll det i en liten burk och skaka för glatta livet innan du häller i det i såsen, då blir det inga klumpar Glad
  • Mandel

Inte pulversås, men färdig sås kan förekomma ibland.
    Creamy Pepper är supergod!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    Rafael90 skrev 2014-01-13 13:54:23 följande:
    Om du ska reda den med mjöl och vatten (eller annat), så häll det i en liten burk och skaka för glatta livet innan du häller i det i såsen, då blir det inga klumpar Glad
    Eller så använder man maizenaredning ljus eller brun och häller pulvret direkt i såsen. Klumpar sig aldrig!
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Aniiee

Jag gör sås. Vadsomhelst annat så skulle jag skämmas ihjäl. Jag KAAAAAAN sträcka mig till att köpa smaksatt creme fraiche....

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Pimpinellan

Aldrig pulversås eller färdiga heller för de delen. Hänt enstaka gånger under de år vi varit gifta,men länge sen nu och enbart till maken. Bea gillar inte jag och vi äter inte sån mat som kräver det heller. Är överlag ingen såsfantast,klarar mig lika bra utan,men guben vill ha så då äter jag också.

• Pimpinellan

Aldrig pulver eller färdiga! Hänt ibland,länge sen nu och enbart till maken. Gillar inte bea ens,äter inte mat som kräver det och kan lika gärna vara utan all sås.

• dessan59

Det var så pinsamt med kvinnan som kom in och sa att det var pulversås! det var ett hån mot hela programmet!

Men, jag är duktig på att göra såser till stekar och kyckling, men har aldrig provat på att göra egen Bea.

är det någon som vill dela med sig? kalla såser kan jag också, fuskar när jag gör Zatziki, men blir god ändå.

• fluu
    ClaraV skrev 2014-01-13 13:46:29 följande:
    Mitt bästa knep till att slippa klumpar eller för tunn sås är att använda maizena. Det är min bästa vän i köket, varken klumpar eller smakar nåt. ;) Så är det bara att hälla i lite i taget i den kokande vätskan.
    Eller idealmjöl. Tycker inte det klumpar alls.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • KiaL

Oj pulversås tror jag jag gjorde sist för kanske 10 år sen.  Men färdiga såser köper jag ibland. Som tex bea eller nån annan kall sås.

Annars gör jag nog det mesta själv. Blir helt klart godast så.

Svar på tråden Apropå pulversås