• Knitting Angel

BF Oktober 2014

En tråd för oss som har BF i Oktober 2014. Här kan vi samlas och prata om allt möjligt. Plussade idag 20 januari och har enligt FL graviduträknare BF 2 oktober. Bor i Skåne och har en dotter som föddes 29 september 2011.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-12 08:33
    Länk till bildtråden

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m72493121.html

Länk till BF-listan

www.familjeliv.se/Forum-11-231/m72534359.html
  • Svar på tråden BF Oktober 2014
  • Ja82

Marri - jag är också från Uppsala, har en son som fyller 2 på fredag :)
    Hur gammalt är ditt första?

• Irmeline
    Marri skrev 2014-02-17 20:18:29 följande:

Irmeline - såg att du också bor i Uppsala, hur gammalt är ditt första barn? Väntar också mitt andra barn :)

Har en tjej som blir två i mars :)
  • annispannis88

Vad hade ni gjort? 

Är gravid, vet inte exakt i vilken vecka. Blev färdig med min utbildning i januari men har inte hittat något jobb än. Har därför ingen SPI (eller vad det heter?). 

Ringde Försäkringskassan, som sa att 8 månader bakåt räknat i tiden från förlossningen, måste man ha en anställning på minst 6 månader framåt för att kunna få högre än lägsta föräldrapenning. (Kommer bebisen i augusti måste man ha jobb från minst januari till juni). 

Ringde barnmorskan för att fråga lite om hur länge jag varit gravid, men hon sa att det var svårt att se så tidigt. Och svårt att räkna ut eftersom jag inte minns min senaste mens. Ska dit nästa vecka och prata med henne.

Jag har en sambo som får en okej lön. Men om jag får lägsta föräldrapenningen på typ 5000 kr kommer det ju vara väldigt lite :(

Vad hade ni gjort? Jag känner mig inte så gravid, kanske lite öm i brösten men ingenting annat. Så på ett sätt skulle jag inte märka någon skillnad. Men att avbryta en graviditet känns på något sätt ändå helt otänkbart, jag som drömt om egna barn sedan jag var liten. 

Hade hoppats på att mina tidigare jobb skulle kunna ge något (i pengaväg), men det kunde dom inte. Och hade såklart hoppats på att ha fått ett jobb vid det här laget. 

Det värsta som skulle kunna hända mig skulle vara att jag inte kan få barn, så på ett sätt vill jag inte sumpa den här chansen. 

Hehe, lite långt inlägg med lite röriga tankar :P

• grossess
    annispannis88 skrev 2014-02-17 23:48:43 följande:
    Ringde Försäkringskassan, som sa att 8 månader bakåt räknat i tiden från förlossningen, måste man ha en anställning på minst 6 månader framåt för att kunna få högre än lägsta föräldrapenning. (Kommer bebisen i augusti måste man ha jobb från minst januari till juni). 

Hade hoppats på att mina tidigare jobb skulle kunna ge något (i pengaväg), men det kunde dom inte. Och hade såklart hoppats på att ha fått ett jobb vid det här laget. 

Det värsta som skulle kunna hända mig skulle vara att jag inte kan få barn, så på ett sätt vill jag inte sumpa den här chansen. 
    det finns ju något som heter att skydda sin SGI,

www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/29678a42-fdae-4c02-9c9a-11cfb00333bb/4080-B-Sjukpenninggrundande+inkomst-+studerar201401.pdf

hade du uppehåll mellan arbetet och studierna, och nu mellan studierna och NU, har du anmält dig till arbetsförmedlingen? det är inte så lätt det där, funderar själv över hur jag ska gå tillväga för att behålla min SGI vilande.

jag tycker definitivt inte du ska sumpa den här chansen när barn är något du vill ha! Glad

• joma2
    LOLLO HOGSTRÖM skrev 2014-02-18 03:42:33 följande:
    Hej allihopa! Är i vecka 6. Har två barn sen innan. Har ingen aptit :( Hur mår ni?
    Hej!
    Jag är i vecka 8 (enligt BM) men är osäker p.g.a väldigt oregelbunden mens. Jag mår ganska bra men känner av humörsvängnigar, periodvis trötthet, aptitlöshet på dagarna men tvärtom på kvällen/natten. Jag känner även av en ständigt molande värk i magen och markant temperaturstigning.
         Känner du av graviditeten på något annat sätt än brist på aptit? Var det likadant med dina tidigare graviditeteter?

Hur känner ni andra det med aptiten? Ökad/minskad? Cravings? Detta är min första graviditet och jag oroar mig lite över hur man "bör" äta...? Livsmedelsverket säger en sak, men tittar man på gravida kvinnor över lag så blir det ganska mycket sött och "onyttigt" vilket jag PERSONLIGEN kan tycka att man ska unna sig om kroppen skriker efter detta... eller? Ska man plåga sig med att hålla igen för att livsmedelsverket förespråkar en sak och samhället bombaderar en med det "smala, nyttiga och lyckade" idealet? 
        Är det bara jag eller funderar flera över hur man ska förhålla sig till sin nya situation och det lilla livet i magen?

Åter igen vill jag gratulera alla till plusset och önskar er all lycka tillHjärta
  • Marri

Ja82 - åh vad roligt med fler i tråden! Min son blir två i december, så det är ett tag kvar :)

Irmeline - vad kul!! min blir två i december :)

• Ja82

Irmeline - jag tycker mig känna igen ditt alias, jag tror att vi möjligtvis var i samma trådar under förra graviditeten? :)
    Det skulle vara kul att hålla kontakten nu längs med vägen iom att vi bor i Uppsala!

Det gäller ju dig med Marri, om ni båda vill förstås. Extra roligt då vi har jämngamla barn sen tidigare.
    Det är jättemycket jag funderar på kring syskonskapet, hur allt kommer bli, hur storebror kommer reagera osv.

Kanske man borde starta en tråd för oss som väntar syskon i oktober?
    Det blir ju trots allt lite andra tankar som rullar då.

• Marri

Ja82 - jag följs gärna åt, känns som att det går lite snabbare när man har någon som går igenom samma sak att prata med :) och som du säger, extra kul att vi har jämngamla storasyskon, nu tror jag inte att min lilla kommer att uppfatta de hela förens bebisen är här han är ju ändå yngre än era eftersom han är född så sent :) spännande!

En Uppsala bf oktober tråd tycker jag låter bra, det finns ju säkert fler!
    Vart i Uppsala bor ni? :)

• MissLis
    joma2 skrev 2014-02-18 05:20:41 följande:
    Hej! Jag är i vecka 8 (enligt BM) men är osäker p.g.a väldigt oregelbunden mens. Jag mår ganska bra men känner av humörsvängnigar, periodvis trötthet, aptitlöshet på dagarna men tvärtom på kvällen/natten. Jag känner även av en ständigt molande värk i magen och markant temperaturstigning.      Känner du av graviditeten på något annat sätt än brist på aptit? Var det likadant med dina tidigare graviditeteter? Hur känner ni andra det med aptiten? Ökad/minskad? Cravings? Detta är min första graviditet och jag oroar mig lite över hur man "bör" äta...? Livsmedelsverket säger en sak, men tittar man på gravida kvinnor över lag så blir det ganska mycket sött och "onyttigt" vilket jag PERSONLIGEN kan tycka att man ska unna sig om kroppen skriker efter detta... eller? Ska man plåga sig med att hålla igen för att livsmedelsverket förespråkar en sak och samhället bombaderar en med det "smala, nyttiga och lyckade" idealet?      Är det bara jag eller funderar flera över hur man ska förhålla sig till sin nya situation och det lilla livet i magen? Åter igen vill jag gratulera alla till plusset och önskar er all lycka till

När det kommer till vad man bör och inte bör äta, så kommer jag att välja att helt avstå från onödigt socker den här gången. Detta för att jag hade så mycket problem med svamp under förra graviditeten - det var fruktansvärt! Så jag ska försöka motverka samma elände.... Annars har jag dålig koll på vad Livsmedelverket säger. Borde kanske läsa på?
Svar på tråden BF Oktober 2014