• Knitting Angel

BF Oktober 2014

En tråd för oss som har BF i Oktober 2014. Här kan vi samlas och prata om allt möjligt. Plussade idag 20 januari och har enligt FL graviduträknare BF 2 oktober. Bor i Skåne och har en dotter som föddes 29 september 2011.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-12 08:33
    Länk till bildtråden

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m72493121.html

Länk till BF-listan

www.familjeliv.se/Forum-11-231/m72534359.html
  • Svar på tråden BF Oktober 2014
  • DinaMii
    mitthemligajag skrev 2014-07-14 18:42:02 följande:
    Jag fattar ingenting av de här jag haha! De är som de är, men de är krångligt alltså...
    Men, hur många månader är det på 40 veckor? :p jo 10... Alltså är man gravid i 10 månader om man inte föder tidigare..

Skyll på gravidhjärnan ;)
  • MissLis
    Bellsam skrev 2014-07-13 15:26:33 följande:

Åkte in till akuten igår med svår huvudvärk. Slutade med att jag hamnade på förlossningen och fick Bricanyl pga sammandragningar. Hoppas det inte kommer tillbaka nu.

Usch, stackare!

Det fick jag med min dotter, första barnet. Om det är till någon tröst så kom hon ändå inte förrän en vecka innan Bf och det var en mycket snabb förlossning för att vara första gången. Personalen trodde inte på att jag var förstföderska Det berodde nog på alla j**la sammandragningar som jag hade sista delen av graviditeten. Kroppen låg juni hårdträning och bara väntade på förlossningen
  • Bellsam

Jag fick åka iväg och stanna upp två gånger med min yngste son men han kom ut 13 dagar före bf, precis som sin bror :D
    Nu är man nog mer orolig pga att min systerson föddes i v 26 (som jag är i) och dog 5 mån gammal. Han föddes i augusti förra året så man har det lite i bakhuvudet. Men nu är det bättre och jag är till och med på jobbet just nu :)

• Sicilien
    DinaMii skrev 2014-07-14 11:37:25 följande:
    Det finns olika sätt att räkna på. Om man räknar efter senaste mens eller från befruktning. Men från senaste mens så räknar man på 40 v graviditet. 40/4=10. Det går ju 4 veckor på en månad, så då blir det 10 månader. Går man då dessutom över 2 veckor innan födsel så har man varit gravid i 10,5 månad.. Sjukt länge ;)

Ja, minst sagt rörigt med graviditetslängd så här tror jag att det funkar:

Kalendermånad:
    30 eller 31 dagar (bortsett från feb), vilket blir mer än 4 veckor då 4 veckor är 28 dagar.

Graviditetsmånad:
    Alltid 28 dagar, således alltid prick 4 veckor.

Räknar man graviditetsmånad så är det precis som DinaMii skriver 40/4= 10 månader.

Räknar man istället kalendermånader blir det (ca 280/30,5= 9,18) alltså drygt 9 kalendermånader.

• Mymmlan

Jag längtar så otroligt till BF! Så var det inte med första, visste väl inte vad som väntade. Dessutom ploppar det småfisar bland flera av mina nära vänner och då längtar men ännu mer!!

• sandramarlene

Finns det ingen oktobergrupp på Facebook även för omföderskor?

• sandramarlene
    Mymmlan skrev 2014-07-15 22:12:42 följande:

Jag längtar så otroligt till BF! Så var det inte med första, visste väl inte vad som väntade. Dessutom ploppar det småfisar bland flera av mina nära vänner och då längtar men ännu mer!!

Samma här! Längtar som en galning! Och så många omkring som får små knyten :)
  • Parisaa

Hej!

Jag är i vecka 26 om någon dag och får förvärkar till o från, oftare nu. Visst är det normalt? Det är mitt andra barn och så som jag har förstått så känner man mer med andra barnet..

• Aftonstjärna
    Parisaa skrev 2014-07-16 07:37:10 följande:

Hej!

Jag är i vecka 26 om någon dag och får förvärkar till o från, oftare nu. Visst är det normalt? Det är mitt andra barn och så som jag har förstått så känner man mer med andra barnet..

Jo, det är nog normalt, hade inga sammandragningar alls (som jag kände av alltså) när jag väntade första barnet, men rätt mycket när jag väntade andra och samma sak nu med trean, fast jag haft lång paus emellan. 
    bf 23 oktober
  • JennyL88

Är det någon som använder tens? Jag köpte Claes Olssons som barnmorskan rekommendera. Men vet inte var jag ska sätta elektroderna? Fic massa sammandragningar när jag körde på låren. åanvänder den på grund av min foglossning. Tänkte jag skulle slippa smärtstillande läkemedel.

BF 15 oktober
Svar på tråden BF Oktober 2014