• Knitting Angel

BF Oktober 2014

En tråd för oss som har BF i Oktober 2014. Här kan vi samlas och prata om allt möjligt. Plussade idag 20 januari och har enligt FL graviduträknare BF 2 oktober. Bor i Skåne och har en dotter som föddes 29 september 2011.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-12 08:33
    Länk till bildtråden

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m72493121.html

Länk till BF-listan

www.familjeliv.se/Forum-11-231/m72534359.html
  • Svar på tråden BF Oktober 2014
  • sandramarlene

Gick in i v.28 igår :) har de senaste dagarna haft mycket sammandragningar men inget oroväckande än iaf men jag måste tänka på att vila mera. Idag gör brösten svin ont, tidigare har bara bröstvårtorna ömmat, börjar fundera på om det kan vara att jag badade och frös igår :P fick mitt beslut om GP igår :) den 5/8 slutar jag jobba och går på grav.ledigt :)

• sandramarlene

Åh förresten! Fy tusan vilka konstiga drömmar jag börjar få nu vaarje natt! Inatt drömde jag att vattnet gick i v.28 och jag födde tösen på en allmän toalett, men jag sa åt henne att hon måste vänta till jag kommit in på förlossningen så jag tryckte tillbaka henne igen haha!

• Bellsam

Ha ha. Det här med drömmar! Drömde för nån vecka sen att jag jobbade och skulle föda på jobbet. Jobbar på ett LSS-boende. I drömmen stod två av mina arbetskamrater och hejade på och en tredje försökte hjälpa mig med förlossningen. Under hela tiden stod dom och tittade på klockan och skrek att jag måste skynda mig för en av brukarna var tvungen och tas upp ur sängen. Av någon anledning var jag tvungen att göra detta, ha ha.

• banan123

Är det ingen mer än jag som har sex drömmar? :o Får det i perioder och herreguuud vilka drömmar det är.

• mittlivsomjosefine
    essie01 skrev 2014-07-03 09:36:23 följande:

Jahopp så igår lärde sig 2,5åringen sig att klättra ur sängen så dags att ta upp hennes stora säng. Hur lärde ni era barn att stanna i sängen efter ni börja med vanlig? Under 3h klättra hon ur sin säng igår så fort vi lagt ner henne igen! Har försökt natta henne förut i vanlig säng men hon somnar inte när jag ligger breve utan ska bara prata ,sätta sig upp ,å leka! Hade oxå tänkt flytta in lillan i hennes rum så snart så inte hon ska vakna varje gång bebis i magen gör det när hon är född. Hur ska detta gå till nu då? Tips någon på en rutin man kan testa så allt "flyter på" innan bebis föds?

Vi bytte till vår tvååring för några veckor sedan. Trodde det skulle bli katastrof och att han bara skulle kliva upp hela tiden. Mensen har gått över förväntan!

Till att börja med är mitt råd att vänta med att lägga barnet tills det verkligen är trött. Vi försökte lägga sonen för tidigt några gånger, vilket resulterade i att han bara klev upp och lekte hela tiden (sover i eget rum).

Vi har gjort som rutin att vi läser en bok som han väljer. Sitter då i hans säng. Sedan slår vi på en skiva med musik som han även lyssnade på när han hade spjälsängen, då är det som han vet att han ska sova. Vi ligger bredvid i en-två sånger sen säger vi godnatt, går ut ur rummet och stänger dörren. Han somnar sen själv där inne. Så som sagt, det har gått jättebra trots att vi inte trodde det.

(Knappt att jag vågar säga det, så kommer det väl ett bakslag...)

Har ni någon rutin ni gör när ni lägger i spjälsängen? Tror det är bra att försöka göra läggningen så lik som möjligt så barnet vet vad som ska hända :)
  • MissLis

Idag ska hela familjen till barnmorskan för att lyssna på hjärtat och mäta magen för första gången. Kan bli himla spännande Angående kurvan: kan man egentligen verkligen avläsa hur stor en bebis blir? Det är väl mer ett sätt att se att bebisen växer "som den ska"? Rätta mig gärna om jag har fel

• Bellsam

Vi ska också till barnmorskan och lyssna på hjärtljuden för första gången idag :) Vad kul!

• SysterAnna
    MissLis skrev 2014-07-07 07:20:36 följande:

Idag ska hela familjen till barnmorskan för att lyssna på hjärtat och mäta magen för första gången. Kan bli himla spännande Angående kurvan: kan man egentligen verkligen avläsa hur stor en bebis blir? Det är väl mer ett sätt att se att bebisen växer "som den ska"? Rätta mig gärna om jag har fel

Det ger väl mer en fingervisning om hur det står till. Min sons tillväxthämning upptäcktes genom att kurvan dalade och hamnade utanför normalvärde. Min syster hade dock stort sf-mått och fick en pojk på knappt 2,8 kg. Mysigt att få lyssna på bebisen idag! 
  • essie01
    mittlivsomjosefine skrev 2014-07-06 10:21:50 följande:
    Vi bytte till vår tvååring för några veckor sedan. Trodde det skulle bli katastrof och att han bara skulle kliva upp hela tiden. Mensen har gått över förväntan!

Till att börja med är mitt råd att vänta med att lägga barnet tills det verkligen är trött. Vi försökte lägga sonen för tidigt några gånger, vilket resulterade i att han bara klev upp och lekte hela tiden (sover i eget rum).

Vi har gjort som rutin att vi läser en bok som han väljer. Sitter då i hans säng. Sedan slår vi på en skiva med musik som han även lyssnade på när han hade spjälsängen, då är det som han vet att han ska sova. Vi ligger bredvid i en-två sånger sen säger vi godnatt, går ut ur rummet och stänger dörren. Han somnar sen själv där inne. Så som sagt, det har gått jättebra trots att vi inte trodde det.

(Knappt att jag vågar säga det, så kommer det väl ett bakslag...)

Har ni någon rutin ni gör när ni lägger i spjälsängen? Tror det är bra att försöka göra läggningen så lik som möjligt så barnet vet vad som ska hända :)
    Tack för dina tips.vi har faktiskt aldrig haft några spec rutiner som att läsa å så men ska nog införa det! Har alltid varit att bara lägga henne å så har hon somnat! :)
Svar på tråden BF Oktober 2014