essie01 skrev 2014-07-03 09:36:23 följande:
Jahopp så igår lärde sig 2,5åringen sig att klättra ur sängen så dags att ta upp hennes stora säng. Hur lärde ni era barn att stanna i sängen efter ni börja med vanlig? Under 3h klättra hon ur sin säng igår så fort vi lagt ner henne igen! Har försökt natta henne förut i vanlig säng men hon somnar inte när jag ligger breve utan ska bara prata ,sätta sig upp ,å leka! Hade oxå tänkt flytta in lillan i hennes rum så snart så inte hon ska vakna varje gång bebis i magen gör det när hon är född. Hur ska detta gå till nu då? Tips någon på en rutin man kan testa så allt "flyter på" innan bebis föds?
Vi bytte till vår tvååring för några veckor sedan. Trodde det skulle bli katastrof och att han bara skulle kliva upp hela tiden. Mensen har gått över förväntan!
Till att börja med är mitt råd att vänta med att lägga barnet tills det verkligen är trött. Vi försökte lägga sonen för tidigt några gånger, vilket resulterade i att han bara klev upp och lekte hela tiden (sover i eget rum).
Vi har gjort som rutin att vi läser en bok som han väljer. Sitter då i hans säng. Sedan slår vi på en skiva med musik som han även lyssnade på när han hade spjälsängen, då är det som han vet att han ska sova. Vi ligger bredvid i en-två sånger sen säger vi godnatt, går ut ur rummet och stänger dörren. Han somnar sen själv där inne. Så som sagt, det har gått jättebra trots att vi inte trodde det.
(Knappt att jag vågar säga det, så kommer det väl ett bakslag...)
Har ni någon rutin ni gör när ni lägger i spjälsängen? Tror det är bra att försöka göra läggningen så lik som möjligt så barnet vet vad som ska hända :)