• Knitting Angel

BF Oktober 2014

En tråd för oss som har BF i Oktober 2014. Här kan vi samlas och prata om allt möjligt. Plussade idag 20 januari och har enligt FL graviduträknare BF 2 oktober. Bor i Skåne och har en dotter som föddes 29 september 2011.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-12 08:33
    Länk till bildtråden

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m72493121.html

Länk till BF-listan

www.familjeliv.se/Forum-11-231/m72534359.html
  • Svar på tråden BF Oktober 2014
  • DinaMii
    Cazza skrev 2014-08-19 08:12:41 följande:

Hallå tjejer! Har varit m i gruppen vet inte on bi minns mig. Hade bf 8 okt. Väntade dock tvillingar och de beräknades sedan tas ut i september. sedan fick vi komplikationer och den ena tvillingen tog över näringen från den andra. Den 25 juli tyckte de att det var dags att födas. De vägde då 700g och 1300g. Den lille dog efter 2 dagar och sorgen är tung. Vår store pojk väger nu 1800g och mår bra. 7 veckor kvar till hans egentliga bf. Ändå så klar! Lycka till i era graviditeter!

Åh lille killen, vad sorgligt! Samtidigt som att det är så roligt att andra grabben mår så bra och har kommit..!

Min kusin är tvilling, men hennes syster gick bort precis som din lille son. Så dom har aldrig vuxit upp ihop. Hon är vuxen idag. Hon kan tänka logiskt och rationellt, men känner sån oerhörd skuld över att vara den som tog näringen från sin syster, och att det är "hon" som gjort sina föräldrar ledsna över förlusten över systern. Tänkte om det år vanligt? Så man kan snappa upp det tidigt och rådfråga personal runtom och så för att göra det man kan för din stora pojke, att hjälpa honom om han skulle känna så senare?

Grattis till dina bar! Vilken underlig känsla att vara lycklig över ett nytt barn, samtidigt som man sörjer den som inte orkade :/
  • Cazza

Oj. Stackars Love ska aldrig behöva känna så! Det blev ju fel i moderkakan, det har inget med honom eller mig att göra utan blodkärl med fel riktning.

Tror det har mkt att göra med hur man som förälder lägger upp det.. Vi kommer berätta för honom att Eddie var för liten och ofärdig för att orka leva. För så var det. Lungorna var inte redo och han orkade i två dagar bara.

• Olivine

Hur mår ni av att äta niferex?
    De senaste veckorna har jag mått riktigt uselt på kvällarna och fått sömnlösa nätter pga det, och jag misstänker att det är järntillskottet som är boven. Har BM-tid i början av nästa vecka så ska fråga där förstås, men det känns lite jobbigt fram tills dess.

• sandramarlene
    Olivine skrev 2014-08-21 09:07:07 följande:

Hur mår ni av att äta niferex?
    De senaste veckorna har jag mått riktigt uselt på kvällarna och fått sömnlösa nätter pga det, och jag misstänker att det är järntillskottet som är boven. Har BM-tid i början av nästa vecka så ska fråga där förstås, men det känns lite jobbigt fram tills dess.

Kan du inte prova duroferon ist? :) jag tålde inte alls niferex, blev förstoppad och hade diarre om vart annat. Magen va lite obalans de första dagarna med duroferon också men nu är det hur bra som helst :)
  • Olivine
    sandramarlene skrev 2014-08-21 09:16:40 följande:
    Kan du inte prova duroferon ist? :) jag tålde inte alls niferex, blev förstoppad och hade diarre om vart annat. Magen va lite obalans de första dagarna med duroferon också men nu är det hur bra som helst :)
    Vad bra att det finns ett alternativ! Har ingen koll alls. Ja, då lär väl BM föreslå det istället. Fasade lite för att man kanske tvingades uthärda niferex oavsett hur kasst man mår av det, eftersom ungen behöver järnet. Vad skönt att det löste sig för dig!
  • sandramarlene

Vare nån fler som kände av förvärkar? Vet inte om det är nödvändigt att tala om det för BM? Det kommer ganska ofta under dagarna den där mensvärk/magknip liknande känslan, magen blir inte hård alla ggr, håller i sig en liten stund (sekunder/nån minut) för att sedan släppa och ibland kommer en rejäl flytning i samma veva. Vet att man kan ha förvärkar flera veckor innan det sätts igång men vet inte om det är nått BM måste veta?! :P kul att det börjar hända saker, att den förbereder sig iaf :)

• sandramarlene
    Olivine skrev 2014-08-21 09:19:05 följande:
    Vad bra att det finns ett alternativ! Har ingen koll alls. Ja, då lär väl BM föreslå det istället. Fasade lite för att man kanske tvingades uthärda niferex oavsett hur kasst man mår av det, eftersom ungen behöver järnet. Vad skönt att det löste sig för dig! smile1.gif
    Ja jag önskar jag hade fått veta detta under min första graviditet! Ja och om inte hon nämner det så fråga! för min BM föreslog duroferon före niferex åt mig när jag skulle började dom :)
  • Olivine
    sandramarlene skrev 2014-08-21 09:20:59 följande:

Vare nån fler som kände av förvärkar? Vet inte om det är nödvändigt att tala om det för BM? Det kommer ganska ofta under dagarna den där mensvärk/magknip liknande känslan, magen blir inte hård alla ggr, håller i sig en liten stund (sekunder/nån minut) för att sedan släppa och ibland kommer en rejäl flytning i samma veva. Vet att man kan ha förvärkar flera veckor innan det sätts igång men vet inte om det är nått BM måste veta?! :P kul att det börjar hända saker, att den förbereder sig iaf :)

Jag har förvärkar (de kommer oftast efter att jag har ansträngt mig lite för mycket, t.ex. gått lite för snabbt). I mitt fall frågade BM om jag hade det, så jag behövde inte ta upp det själv. Hon sa att det är normalt att ha det ibland vid den här tiden, särskilt om det inte är första barnet.
    Du kanske ska ta upp det med BM så att du slipper tänka på det sen?
  • Olivine
    sandramarlene skrev 2014-08-21 09:23:06 följande:
    Ja jag önskar jag hade fått veta detta under min första graviditet! Ja och om inte hon nämner det så fråga! för min BM föreslog duroferon före niferex åt mig när jag skulle började dom :)
    Vilken tur att jag frågade här!
  • sandramarlene
    Olivine skrev 2014-08-21 09:24:31 följande:
    Jag har förvärkar (de kommer oftast efter att jag har ansträngt mig lite för mycket, t.ex. gått lite för snabbt). I mitt fall frågade BM om jag hade det, så jag behövde inte ta upp det själv. Hon sa att det är normalt att ha det ibland vid den här tiden, särskilt om det inte är första barnet.
    Du kanske ska ta upp det med BM så att du slipper tänka på det sen?
    Ja just. Mina kommer ändå utan vidare ansträngning ( kan va ansträngande att sitta i soffan så otymplig man är;) ). Ska till BM den 1 sept. Igen så jag får nämna det då. Man läser så olika ang. Förvärkar, tex. förvärkar utan att de gör ont och sedan förvärkar som känns lite mer (typ mensvärk) och att tappen börjar mjuka upp då men hur tidigt kan den börja mjukas upp då? Är ju "bara" i v.35.

Man hinner tänka för mycket och känna efter för mycket på dagarna nu när man inte jobbar ;P
Svar på tråden BF Oktober 2014