• Knitting Angel

BF Oktober 2014

En tråd för oss som har BF i Oktober 2014. Här kan vi samlas och prata om allt möjligt. Plussade idag 20 januari och har enligt FL graviduträknare BF 2 oktober. Bor i Skåne och har en dotter som föddes 29 september 2011.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-12 08:33
    Länk till bildtråden

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m72493121.html

Länk till BF-listan

www.familjeliv.se/Forum-11-231/m72534359.html
  • Svar på tråden BF Oktober 2014
  • majamys
    Makaronipuss1 skrev 2014-02-13 20:52:14 följande:

Ok, jag vill också fortsätta. Ätit rätt strikt lågkolhydratkost i några månader nu. Har aldrig mått så bra i hela mitt liv. Det är sån jäkla skillnad. Piggare, gladare, mer tålamod med barnen, aldrig huvudvärk eller lös i magen! Därför vill jag ju gärna fortsätta. Får prata med BM. Men ser inga hinder. Har börjat äta lite mer rotfrukter, ej potatis. Dricker även juice och något extra glas mjölk. Äter även någon frukt då och då. Äter inget bröd, inget ris och ingen pasta. Har läst att många som fortsätter äta såhär under grav slipper mkt av illamåendet och så,och det vore ju skönt! :)
    Ungefär så äter jag också, och mår alldeles utmärkt :) Jag ser inte varför man skulle sluta äta som man gör bara för att man är gravid? Fett omvandlas ju till kolhydrater också, så motiveringen att "kroppen behöver kolhydraterna" håller inte. :)
  • Makaronipuss1

Nej, exakt! Och bebisen mår ju bättre av det stabila blodsockret hos mamman. Men man blir ofta lite "påhoppad" när man inte äter kolhydrater och är gravid. Mycket är ju såklart okunskap, men iaf. Skönt att vi är fler som går på denna linjen iaf! :)

• Krupskaja
    tasirvio skrev 2014-02-13 17:04:01 följande:

Det är ALLTID nyttigt att börja träna! Det handlar bara om att börja långsamt och lugnt om man är gravid. Man kan börja med små saker som att promenera, ta trappor istället för hiss, parkera lite längre bort eller cykla/gå istället för att ta bil. Allt det här är visserligen sådant som sällan lockar.. Jag tycker att det bästa sätter är att hitta en motionsform man tycker om och sedan börja försiktigt. Simning är också rätt skonsamt på kroppen, men mycket bra träning! Hittar man sin nisch nu är det också lättare att fortsätta med det efter att barnet kommit, tror jag..
    Jo du har ju rätt. Det var väl mer ett försök till ursäkt i förväg. Jag borde ju verkligen ta tag i det och börja träna lite i alla fall.

Angående när man ska berätta så gjorde vi det tidigt med förra barnet, efter någon vecka för familjen och runt v 8-9 för vänner. Dels är det för att jag har svårt att behålla hemligheter, men också för att vi kände att om vi fick missfall kunde det vada skönare om folk visste, så de förstod att vi var ledsna. Det är förstås olika hur det känns för olika personer, men för oss kändes det bättre så här.

Den här gången berättar jag det ännu tidigare på mitt jobb, och det beror på att jag jobbar som ombudsman för vänsterpartiet. Det är ganska så superviktigt att veta om jag kanske kommer att kunna jobba mindre fram till 19 september i år :)

Vi är dessutom bara tre på mitt jobb så en person spelar stor roll, och eftersom mina chefer (det är ordföranden och distriktsstyrelsen) inte jobbar som chefer utan gör det på fritiden så brukar anställningsprocesser och sånt ta lång tid, så då är det bra att förvarna i rejält god tid.
  • mitthemligajag

Har precis lagt den sista spyan för dagen *hoppas jag*! Jag berättade för mina föräldrar på en gång, och tack och lov för de med allt förra helgen innebar för oss, mamma tog första flyg hem och jag hade hela familjen fullt medveten och vid min sida! Kan ju vara skönt att berätta ifall ngt händer, så kände jag och i mitt fall var de ju verkligen de rätta beslutet :) natti på er

• Mmalin
    Krupskaja skrev 2014-02-13 21:04:52 följande:
    Jo du har ju rätt. Det var väl mer ett försök till ursäkt i förväg. Jag borde ju verkligen ta tag i det och börja träna lite i alla fall.

Angående när man ska berätta så gjorde vi det tidigt med förra barnet, efter någon vecka för familjen och runt v 8-9 för vänner. Dels är det för att jag har svårt att behålla hemligheter, men också för att vi kände att om vi fick missfall kunde det vada skönare om folk visste, så de förstod att vi var ledsna. Det är förstås olika hur det känns för olika personer, men för oss kändes det bättre så här.
    Den här gången berättar jag det ännu tidigare på mitt jobb, och det beror på att jag jobbar som ombudsman för vänsterpartiet. Det är ganska så superviktigt att veta om jag kanske kommer att kunna jobba mindre fram till 19 september i år :)
    Vi är dessutom bara tre på mitt jobb så en person spelar stor roll, och eftersom mina chefer (det är ordföranden och distriktsstyrelsen) inte jobbar som chefer utan gör det på fritiden så brukar anställningsprocesser och sånt ta lång tid, så då är det bra att förvarna i rejält god tid.
    Äsch då, lite överraskningar under valkampanjen är väl bara skoj. ;)  
  • majamys
    s117675 skrev 2014-02-13 21:48:18 följande:
    www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/familj/...

Välj rätt kost och motionera varje dag.
    Vems hälsa går först, ditt eller barnets?
    Tänkvärt..
    Det finns de som äter LCHF och de som äter LCHF... Jag vill bara poängtera att det där i synnerhet handlade om att äta väldigt strikt, och det är uppenbart inget som varken jag eller makaronipuss1 håller på med. När jag förklarat för diabetessköterskorna (som i allmänhet är utbildade inom kostrådgivning) hur jag äter, så säger de bara att det låter hälsosamt. Och faktum är att alla snabba kolhydrater är helt onödiga för alla, jag pratar vitt socker och vetemjöl.
  • s117675
    majamys skrev 2014-02-13 22:01:55 följande:
    Det finns de som äter LCHF och de som äter LCHF... Jag vill bara poängtera att det där i synnerhet handlade om att äta väldigt strikt, och det är uppenbart inget som varken jag eller makaronipuss1 håller på med. När jag förklarat för diabetessköterskorna (som i allmänhet är utbildade inom kostrådgivning) hur jag äter, så säger de bara att det låter hälsosamt. Och faktum är att alla snabba kolhydrater är helt onödiga för alla, jag pratar vitt socker och vetemjöl.

Toppen bra att ni är medvetna. Läser man inläggen får är det lite dubbel moral. Lycka till :)
Svar på tråden BF Oktober 2014