• Knitting Angel

BF Oktober 2014

En tråd för oss som har BF i Oktober 2014. Här kan vi samlas och prata om allt möjligt. Plussade idag 20 januari och har enligt FL graviduträknare BF 2 oktober. Bor i Skåne och har en dotter som föddes 29 september 2011.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-12 08:33
    Länk till bildtråden

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m72493121.html

Länk till BF-listan

www.familjeliv.se/Forum-11-231/m72534359.html
  • Svar på tråden BF Oktober 2014
  • sowe81
    majamys skrev 2014-02-13 12:10:24 följande:

Jag håller med om att det är en alldeles lagom vikt!! Jag är också 170cm och har alltid vägt 65, ända tills efter förra graviditeten. Jag gick upp 26kg så mu är 72 standard för mig. Det räknas som lite övervikt enligt BMI, men jag är absolut inte överviktig :o

Jag är också 170 o väger 68. Har gjort det sen innan förra grav då jag gick upp 23 som försvann på 4mån. Dock har jag inga muskler kvar och allt är löst men vad gör det. Min dotter o sambo älskar mig lika mkt ändå!!
  • sowe81

Idag kom illamåendet, och en förkylning med feber samtidigt. Jippie!!!

Men iaf så har ja fått tid för vul o inskrivning 3/3. Behövde knappt be om det, var visst standard efter man haft ma. Längtar redan. Kommer vara i 7+3 då.

• Krupskaja

Hej! Kan jag hoppa in här?

Jag är 27 år, gift och bor i Göteborg.

Jag plussade i måndags och har beräknad bf 16 oktober, så jag gick in i v 6 idag. Vi har en son som är född 111222, och har försökt fixa ett småsyskon i snart ett år och nu äntligen lyckats.

Jag mådde inte alls illa den förra graviditeten, så jag hoppas jag kan slippa den här gången också. Särskilt när jag läser om hur ni andra har det :P

Jag tränar ingenting, men tänkte under förra graviditeten att man nog borde ha gjort det, för att orka röra sig under de sista månaderna. Så jag ska försöka se till att börja. Snart. Någon gång. Om det blir av. Eller tror ni att det kanske möjligen inte är så nyttigt att börja träna under graviditeten, om man inte tränat innan?

Vi har inte berättat för någon ännu egentligen, men igår kunde jag inte låta bli att haspla ur mig det för mina två kollegor. Jag ska berätta det för mina chefer imorgon också, så de kan förbereda anställningen av en vikarie (de brukar vara hemskt långsamma).

Jag vill bara skrika ut det till hela världen, men min man är inte så snabb på att ta till sig förändringar alls, så jag låter honom få lite tid att smälta det först innan jag tar upp det här med att prata med föräldrar och så.

• Krupskaja
    tasirvio skrev 2014-02-12 18:57:55 följande:

Jag har en fråga till er allihopa.. Hur ställer ni er till influensavaccin under graviditeten? I södra Finland där jag bor pågår nu en svininfluensaepidemi, och eftersom jag jobbar inom vården har vi fått en stark rekommendation om att låta vaccinera oss med influensavaccin som innehåller även svininfluensavaccin. Här i trakterna har 10 av de som smittats hamnat i respirator (37-81 år gamla) varav 3 har dött.. Och flera av dessa har varit helt grundfriska. Men jag är kluven. Har fått alla vacciner man ska som barn, och har tagit twinrix samt stelkramp för ett par år sedan, men är i allmänhet inte för "onödiga" vaccinationer.. Men. Nu funderar jag om jag borde vaccineras iaf. Man lär ju trots allt ha nedsatt immunförsvar som gravid, och en såpas allvarlig influensa kunde kanske tänkas skada fostret eller eventuellt orsaka mf? Men sedan är jag orolig för att vaccinet i sig kunde inverka på fostret.. Vad har ni för tankar kring detta?

Jag skulle absolut råda dig att vaccinera dig. Inte bara för din och ditt barns skull, utan för alla andras. När du jobbar i vården kommer du ju i kontakt med många sjuka människor som är extra sårbara. Vissa har inte möjlighet att vaccinera sig, och är då helt beroende av att de som kan gör det, så de inte sprider smittan vidare.

Det som hände under svininfluensan berodde ju på att det vaccinet inte var ordentligt testat. Det vanliga vaccinet är testat och använt under väldigt många år, uran att man sett några bieffekter.
  • tasirvio
    Krupskaja skrev 2014-02-13 15:41:52 följande:
    Jag skulle absolut råda dig att vaccinera dig. Inte bara för din och ditt barns skull, utan för alla andras. När du jobbar i vården kommer du ju i kontakt med många sjuka människor som är extra sårbara. Vissa har inte möjlighet att vaccinera sig, och är då helt beroende av att de som kan gör det, så de inte sprider smittan vidare. Det som hände under svininfluensan berodde ju på att det vaccinet inte var ordentligt testat. Det vanliga vaccinet är testat och använt under väldigt många år, uran att man sett några bieffekter.

Nå det här vaccinet innehåller även svininfluensavaccin, så tror inte de hunnit testa såå mycket på ett år, vilket oroar mig. Jag jobbar inom vården, men inte med sjuka. Eventuellt ibland med åldringar, men det sker rätt sällan för tillfället. Jobbar alltså som logoped. Är såå fruktansvärt kluven när det gäller det här med vaccin.. Min chef har egentligen get oss ultimatumet att antingen bli vaccinerade eller sedan använda kirurgiskt munskydd. Men sådant kan jag inte använda när jag jobbar med småbarn, speciellt då vi övar artikulation. Men är inte sugen på att vaccinera mig heller :/
  • tasirvio
    Krupskaja skrev 2014-02-13 15:34:44 följande:
    Hej! Kan jag hoppa in här? Jag är 27 år, gift och bor i Göteborg. Jag plussade i måndags och har beräknad bf 16 oktober, så jag gick in i v 6 idag. Vi har en son som är född 111222, och har försökt fixa ett småsyskon i snart ett år och nu äntligen lyckats. Jag mådde inte alls illa den förra graviditeten, så jag hoppas jag kan slippa den här gången också. Särskilt när jag läser om hur ni andra har det :P Jag tränar ingenting, men tänkte under förra graviditeten att man nog borde ha gjort det, för att orka röra sig under de sista månaderna. Så jag ska försöka se till att börja. Snart. Någon gång. Om det blir av. Eller tror ni att det kanske möjligen inte är så nyttigt att börja träna under graviditeten, om man inte tränat innan? Vi har inte berättat för någon ännu egentligen, men igår kunde jag inte låta bli att haspla ur mig det för mina två kollegor. Jag ska berätta det för mina chefer imorgon också, så de kan förbereda anställningen av en vikarie (de brukar vara hemskt långsamma). Jag vill bara skrika ut det till hela världen, men min man är inte så snabb på att ta till sig förändringar alls, så jag låter honom få lite tid att smälta det först innan jag tar upp det här med att prata med föräldrar och så.

Det är ALLTID nyttigt att börja träna! Det handlar bara om att börja långsamt och lugnt om man är gravid. Man kan börja med små saker som att promenera, ta trappor istället för hiss, parkera lite längre bort eller cykla/gå istället för att ta bil. Allt det här är visserligen sådant som sällan lockar.. Jag tycker att det bästa sätter är att hitta en motionsform man tycker om och sedan börja försiktigt. Simning är också rätt skonsamt på kroppen, men mycket bra träning! Hittar man sin nisch nu är det också lättare att fortsätta med det efter att barnet kommit, tror jag..
  • Irmeline
    tasirvio skrev 2014-02-13 17:00:21 följande:

Nå det här vaccinet innehåller även svininfluensavaccin, så tror inte de hunnit testa såå mycket på ett år, vilket oroar mig. Jag jobbar inom vården, men inte med sjuka. Eventuellt ibland med åldringar, men det sker rätt sällan för tillfället. Jobbar alltså som logoped. Är såå fruktansvärt kluven när det gäller det här med vaccin.. Min chef har egentligen get oss ultimatumet att antingen bli vaccinerade eller sedan använda kirurgiskt munskydd. Men sådant kan jag inte använda när jag jobbar med småbarn, speciellt då vi övar artikulation. Men är inte sugen på att vaccinera mig heller :/
    Det är inte samma svininfluenzavaccin nu som det som orsakade narkolepsi. Inte heller var det samma i slutet av 2011 då jag tog det under min förra graviditet.
  • Adnamaa

Kanske en konstig fråga? men berättar ni för nära och kära samt chef att ni är gravida innan vecka 12?

Jag vill gärna göra det men är rädd för att få missfall igen och behöva berätta det för dem också?!

• SysterAnna
    Cazza skrev 2014-02-13 10:34:27 följande:
    Är det receptfritt systeranna?
    Tyvärr inte. Men det var verkligen inga konstigheter med att få det utskrivet. Drog mig för att börja ta dem men sen jag började känns det så mycket bättre så jag tycker det är värt det. 
  • tjohosan

Hej allihopa! Idag var jag på inskrivning på mvc och passade även på att ta de initiala proverna. Trodde inte att man brukade gå dit så tidigt men då jag ringde i måndags ville de träffas så snart som möjligt. Kändes bra, framför allt för mannen som verkar uppleva det som lite mer konkret efteråt.

Jag mår ungefär som tidigare, trött och stundtals en lätt känsla av illamående.

Adnamaa: jag kommer antagligen att berätta för min pappa imorgon över telefon. Känner att jag vill dela det med någon mer och dessutom ha hans råd om hur jag ska hantera det på jobbet. Han brukar komma med kloka råd som gör mig lugn. Efter det blir det nog ett samtal även till svärföräldrarna men i övrigt håller vi nog på nyheten ett tag till. Hur gör ni andra?

Svar på tråden BF Oktober 2014