tasirvio skrev 2014-02-12 18:57:55 följande:
Jag har en fråga till er allihopa.. Hur ställer ni er till influensavaccin under graviditeten? I södra Finland där jag bor pågår nu en svininfluensaepidemi, och eftersom jag jobbar inom vården har vi fått en stark rekommendation om att låta vaccinera oss med influensavaccin som innehåller även svininfluensavaccin. Här i trakterna har 10 av de som smittats hamnat i respirator (37-81 år gamla) varav 3 har dött.. Och flera av dessa har varit helt grundfriska. Men jag är kluven. Har fått alla vacciner man ska som barn, och har tagit twinrix samt stelkramp för ett par år sedan, men är i allmänhet inte för "onödiga" vaccinationer.. Men. Nu funderar jag om jag borde vaccineras iaf. Man lär ju trots allt ha nedsatt immunförsvar som gravid, och en såpas allvarlig influensa kunde kanske tänkas skada fostret eller eventuellt orsaka mf? Men sedan är jag orolig för att vaccinet i sig kunde inverka på fostret.. Vad har ni för tankar kring detta?
Jag skulle absolut råda dig att vaccinera dig. Inte bara för din och ditt barns skull, utan för alla andras. När du jobbar i vården kommer du ju i kontakt med många sjuka människor som är extra sårbara. Vissa har inte möjlighet att vaccinera sig, och är då helt beroende av att de som kan gör det, så de inte sprider smittan vidare.
Det som hände under svininfluensan berodde ju på att det vaccinet inte var ordentligt testat. Det vanliga vaccinet är testat och använt under väldigt många år, uran att man sett några bieffekter.