• Anonym (lexbase)

lexbase

Hej
    jag har inte hittat någon tråd om detta.Vad tycker ni om detta??

• Svar på tråden lexbase
  • jeanette02
    helenen skrev 2014-01-30 15:50:59 följande:

Mmm, och så kan det hindra folk från att våga vittna i rättegångar eller anmäla brott de blivit utsatta för. Är det också bra?
    Ja usch så är det ju redan. Menar att vittnen skräms till tystnad, man bombar hemma hos åklagare och trakasserar. Maffiametoder, min uppfattning är att det är väldigt mycket sådant i Sverige. Men det talas för lite om det...
  • Hallonröd
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-30 16:41:13 följande:
    Där håller jag med att vittnen ska skyddas och folk som inte fått en fällande dom inte ska hängas ut. Samt att man ska ha rätt adress på rätt person.
  • TrendyFarsa
    Bestemor skrev 2014-01-30 16:39:03 följande:

På vilket sätt skulle det stoppa kriminella? Det är bara att titta på Efterlyst och de har i många år hängt ut brottslingar, ändå finns tillräckligt med nya händelser varje vecka.
    Inte ett dugg avskräckande.
    Straff stoppar inte heller kriminella. Så det är nog lika bra att vi avskaffar alla straff också.

SMART!
    Östermalm - Mer behöver inte sägas.
  • Arbetsvegan
    Anonym (Straffad) skrev 2014-01-30 10:01:57 följande:
    1. Nej det har jag aldrig sagt.
    2. Pöbelmentalitet är något annat, det är när man tar lagen i egna händer och hämnas, något jag aldrig förespråkat. Läs om, läs rätt.
    3. Så det är mitt fel att kriminaliteten ökar bara för att jag anser att straffen är för låga i Sverige, intressant teori du har där.
    4. Jag är jag, jag har aldrig sagt att jag skall avgöra dessa saker, vet inte var du fått det ifrån. Men att 3 år för barnvåldtäkt inte motsvarar lidandet för barnet är knappast något att orda om.
    5. Förstår inte vad du menar här, men förutsätter att du minar mina inlägg här. Mod har inget att göra med vilket användarid jag använder på ett internetforum. Mitt vanliga id speglar heller inte mitt riktiga namn,  personnr eller huruvida jag är modig eller inte. Mina riktiga brott som jag är straffad för står jag, det hade framgått om du läst mina tidigare inlägg.
    Jag påminner dig om vad du skrivit:
    Anonym (Straffad) skrev 2014-01-30 09:09:03 följande:
    1. Det tror jag de flesta i Sverige tycker. Man har INTE avtjänat sitt straff om man endast får 2-3 år för våldtäkt på barn, oavsett vad rikets lag anser. Då skall man lida resten av livet, precis som offret. Likaså så har man inte sonat sitt brott om man släpps ut efter 7 år (2/3 av 10) om man mördat något. 

2. Detta är givetvis inte bra, men förhoppningsvis kommer dessa detaljer rättas till när siten kommer upp igen, och då i skarpversion och inte bara beta version som den var tidigare.

1. Jo, det är innebörden av det du säger även om du hukar under uttryck som "de flesta tycker".
    Du avgr hur mycket ett brottsoffer lider och att rättsväsendets dom inte motsvarar detta lidande samt att förövaren ska få "lida resten av livet"

2. Pöbelmentalitet innebär att man tar sig rätten att själv avgöra straff och offrets eventuella lidande och förkasta det rättssystem som finns. Det system du har godkänt via röstsedeln. Det handlar således inte enbart om agerande utan mentalitet handlar om tankebanor.

3. Jag har öht inte nämnt dig i sammanhanget. Jag berättar om konsekvenserna av det du förespråkar. Men visst, vill du ta på dig skulden och inser hur fel det är så varsågod. Jag kommer inte hindra dig.

4. åter igen tar du dig rätten att avgöra någon annans lidande. Observera att detta sker helt ohört. Med andra ord baseras det på föreställningar snarare än faktiska förhållanden. Det är exakt sånt vi inte kan ha i domstolarna utan alla förtjänar en rättvis prövning oavsett om det handlar om en rattfylla eller våldtäkt. Fr vad är nästa steg i så fall om vi ska rättsväsendet ska vara känslobaserat?  Att fattiga blir extra hårt dömda för stöld?

5. Håll isär begreppen IRL-identitet har inget med nätidentiteten att göra!
    Att anonymt sitta och kräva att andra ska stå för det de gör samtidigt som man inte ens vågar avslöja sin nätidentitet är höjden av dubbelmoral.

6. Det är irrelevant i sammanhanget om du har begått ett brott. 

7. Det största felet jag gjort är att anse att människor ska kunna tänka längre än näsan räcker. Spottar man ur sig floskler så ska man också kunna  argumentera fr det eller erkänna att det inte var så bra tänkt.

• Arbetsvegan
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-30 16:41:13 följande:
    Där håller jag med att vittnen ska skyddas och folk som inte fått en fällande dom inte ska hängas ut. Samt att man ska ha rätt adress på rätt person.
    Rätt adress betyder att Lexbase måste koppla ihop sitt register med folkbokföringsregistret och de lär de inte få tillstånd till. Det brukar vara ett litet helvete för myndigheter som vill koppla ihop sina register med det.  Så vhansen att ett skumt företag ska få göra det lär vara minimal.
  • Tom Araya
    TrendyFarsa skrev 2014-01-30 16:40:25 följande:
    De med skyddad identitet? Jag vet inte och bryr mig inte heller direkt.
    Schysst att du inte bryr dig över de som är i behov av skydd....vad syftar då ditt resonemang på?
     Att oskyldiga blir uthängda som kriminella har skett i alla tider.
    Du ser inga skäl att begränsa det så mycket det går?
     Med en bra dialog med vänner och bekanta så vet dom om man är kriminell eller inte.
    Om Lexbase inte är tillförlitlig utan folk kan snacka sig ur uppgifter om kriminell bakgrund, vad fyller då sajten för funktion?
    Ser inte problemet. 99.9% i registret har brutit mot lagen, 0.1% har (kanske) inte det. Då är det fel på hela registret.
    Om där finns uppgifter även på vittnen, brottsoffer, oskyldiga mm så består registret knappast till 99,9% av folk som finns i registret p.g.a. brott mot lagen.

• helenen
    jeanette02 skrev 2014-01-30 15:55:55 följande:
    Är det så att man står med även när man är den som är utsatt för brott? Står det då också vad som hänt? 

Förlåt att det dröjde, livet kom emellan mitt internetande. Ja, än så länge har de inte lyckats skilja ut de dömda från alla andra som nämns. Jag har själv inte varit inne på sidan (vägrar principiellt) men har fått förklarat för mig att namn/personnummer/adress vid tid för domen är sökbara "öppet". D v s man kan se namnet. Vill man sedan veta VARFÖR personen i fråga nämns, måste man köpa domen. Således: Nyfikna människor kan se att person X finns på sidan. Nyfikna, snåla människor köper inte domen. Nyfikna, snåla, skvallriga människor funderar ut vad det tror skulle kunna ha hänt (läs: vilket brott de gissar att person X begått) och sprider det högt och lågt i grannskapet. I själva verket är person X kanske målsägande i en misshandelsrättegång mot sin man... Så bedrövligt så det finns inte.

Öht är det helt undermåligt gjort på så många sätt. När detta påpekades var det någon ansvarig tomte som plötsligt bräkte "ööööh ... ööh ... betaversion!" Jo, eller hur. I min värld släpper man inte en beta på det viset utan först till en utvald provgrupp som testar / alternativt släpps den öppet men man är tydliga med att det är just en betaversion man släpper. Det här känns mer som att de kom på idén, vill ha in pengar fort-som-fan, krafsar ihop lite tafflig kod och säger TADAAAA!  
  • ulfsas
    Hallonröd skrev 2014-01-30 14:27:02 följande:

Fast den informationen hade du visst kunnat få...hade ju bara varit att gå till tingsrätten och kollat upp dem..?!
    Men då skall man gå till rätt tingsrätt tydligen enl vad någon ovan skrev. Det är ju inte så lätt.

Lexbase gjorde med teknikens hjälp det hela lätt.

Vi kan alla gå och slå upp saker i lexikon men jag Googlar hellre. Datorn är bra och snabb. Har man rent mjöl i påsen så...
    Man, 50 år.
  • Anonym (Nytt?)

Lexbase stängs ner för gott och har fått just nu 55 anmälningar om förtal på sig och kanske blir det fler, det som däremot är intressant är att tingsrätter slutat få förfrågningar om domar från lexbase men från ett annat företag vid namn Vivalto och det intressanta är att JH är styrelseledamot även där och advokat PL avgick i tisdags även från det styrelseuppdraget. Så kanske ett nytt lexbase är på g eller vad tror ni?

• helenen
    ulfsas skrev 2014-01-30 17:11:37 följande:
    Men då skall man gå till rätt tingsrätt tydligen enl vad någon ovan skrev. Det är ju inte så lätt.

Lexbase gjorde med teknikens hjälp det hela lätt.

Vi kan alla gå och slå upp saker i lexikon men jag Googlar hellre. Datorn är bra och snabb. Har man rent mjöl i påsen så...

Är det något man verkligen har behov av att veta så är det faktiskt inget särskilt besvär att gå eller ringa till Tingsrätten. Tycker att det är så förtvivlat jobbigt och krångligt att lyfta luren så kan jag nog tycka att det inte direkt är något man BEHÖVER veta och således faktiskt inte har att göra med heller.
Svar på tråden lexbase