• Anonym (lexbase)

lexbase

Hej
    jag har inte hittat någon tråd om detta.Vad tycker ni om detta??

• Svar på tråden lexbase
  • TrendyFarsa
    Hallonröd skrev 2014-01-30 16:01:50 följande:

Ok så alla som blivit dömda och sonat sitt brott ska för all framtid kallas kriminell och hängas ut till allmän beskådan i parti och minut?! 
    Om man t ex är dömd för barnsexbrott så är det fint om de som anställer på förskolor för all framtid får veta att det j-a svinet är dömt för det, ja.

Helt rätt upfattat.
    Östermalm - Mer behöver inte sägas.
  • Hallonröd
    Anonym (vidrigt) skrev 2014-01-30 16:07:05 följande:
    Alltså - är alla totalt obegåvade här eller är de bara ute för att provocera?

Ja säg det...Foten i munnen
  • Hallonröd
    TrendyFarsa skrev 2014-01-30 16:10:07 följande:
    Om man t ex är dömd för barnsexbrott så är det fint om de som anställer på förskolor för all framtid får veta att det j-a svinet är dömt för det, ja.

Helt rätt upfattat.
    Man måste lämna ett utdrag ur belastningsregistret om man ska jobba med barn...så de som anställer folk till skolor, förskolor,  fritan etc. behöver definitivt inte lexbase!
  • Lindsey Egot the only one

Ok så alla som blivit dömda och sonat sitt brott ska för all framtid kallas kriminell och hängas ut till allmän beskådan i parti och minut?! 
    Även om du har sonat ditt brott så betyder det inte att den kriminella handlingen är utraderad. Brottet har ju ändå begåtts. Och har ett brottsoffer varit drabbad kommer ju denna leva med följderna av den kriminelles handling i resten av sitt liv. Så varför ska inte den kriminelle leva med sitt brott resten av livet.
  • Anonym (maria)

Nej, menar främst Bra för att sjukjournalerna fortfarande är ifred.
    Det andra menar jag är att det daltas med kriminella i vårt samhälle. De har det för bra. Förlägg fängelsevistelser på entreprenad till Sibiren eller nåt ogästvänligt ställe...

Sedan tycker jag att dömda ska få en andra chans givetvis. Men inte hur mycket chanser som helst. Återfall i brott borde straffas stenhårt. 
    Sedan dömda pedofiler är en grupp som jag anser aldrig kan vistas i samhället. Men var ska vi göra av dem? Jag vill då inte ha dem i min närhet. Ingen med barn vill det. 
  • Orcha
    TrendyFarsa skrev 2014-01-30 16:10:07 följande:

Helt rätt upfattat.
    Helt rätt uppfattat.
    Det trista är att vittnet till det brottet också syns som en röd liten plupp på kartan över dömda.
    Även flickan/pojken 4 år är alltså markerad på lilla grannkartan.

Nu kommer samma fråga en gång till;
    Är det här en ok sida fortfarande?

I UK åker jag i en väldigt high fart. Här hemma småpyser jag mest...
  • Hallonröd
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-30 16:15:48 följande:
    Även om du har sonat ditt brott så betyder det inte att den kriminella handlingen är utraderad. Brottet har ju ändå begåtts. Och har ett brottsoffer varit drabbad kommer ju denna leva med följderna av den kriminelles handling i resten av sitt liv. Så varför ska inte den kriminelle leva med sitt brott resten av livet.

Beror ju helt och hållet på vad det är...men detta kan leda till så mycket mer tråkigheter för dem som kanske gjort nåt dumt men som egentligen inte är kriminell i den bemärkelsen...finns ju lite skillnader faktiskt.

Men ändra uppbyggnaden av sajten så oskyldiga iallafall inte kommer i kläm,  så må det väl vara då! Eftersom uppgifterna går att få tag i ändå så är det inte det jag egentligen vänder mig emot när det gäller lexbase utan det andra runtomkring. Folk med skyddad identitet har blivit röjda, folk som inte är dömda överhuvutaget eller en varit i en domstol hängs ut som kriminella...det är det som inte är ok!
  • TrendyFarsa
    Orcha skrev 2014-01-30 16:24:13 följande:
    Helt rätt uppfattat.
    Det trista är att vittnet till det brottet också syns som en röd liten plupp på kartan över dömda.
    Även flickan/pojken 4 år är alltså markerad på lilla grannkartan.

Nu kommer samma fråga en gång till;
    Är det här en ok sida fortfarande?

1. Om man ser ett brott, strunta i det. Kontakta inte Polisen. Alltför ofta har vittnen fått ett helvete efteråt eftersom samhället inte vill skydda personer som vittnar mot kriminella.

2. Ja, det är en bra sida. Som sagt BEGÅ INTE BROTT! Det är brottsoffren som det är synd om, inte de som begår brott.
    Östermalm - Mer behöver inte sägas.
  • Hallonröd
    Anonym (maria) skrev 2014-01-30 16:18:34 följande:
    Nej, menar främst Bra för att sjukjournalerna fortfarande är ifred.
    Det andra menar jag är att det daltas med kriminella i vårt samhälle. De har det för bra. Förlägg fängelsevistelser på entreprenad till Sibiren eller nåt ogästvänligt ställe...

Sedan tycker jag att dömda ska få en andra chans givetvis. Men inte hur mycket chanser som helst. Återfall i brott borde straffas stenhårt. 
    Sedan dömda pedofiler är en grupp som jag anser aldrig kan vistas i samhället. Men var ska vi göra av dem? Jag vill då inte ha dem i min närhet. Ingen med barn vill det. 
    Nej - som sagt - beror ju lite på brottets art...men de som egentligen inte är kriminella i den bemärkelsen kommer ju fara illa om det ska vara så enkelt att se information som ju kan vara felaktig dessutom. Många kommer inte betala pengarna för att se resten informationen och vad det egentligen handlar om. Då kommer folk få en stämpel på sig helt i onödan!
  • Tom Araya
    Anonym (...........) skrev 2014-01-30 15:56:15 följande:
    Pros: Mer säkerhet för företag som kan enklare kolla upp vilka de anställer
    Det är innebär inte MER/BÄTTRE säkerhet när de som behöver har kunnat få fram dessa uppgifter även tidigare, snarare tvärt om. Det är som att påstå att trafiken blir säkrare om det är lättare att ta körkort, för färre kör utan då.
             Säkrare för kvinnor som dejtar en potentiellt farlig man
    Det framgår sällan, om ens någon gång i belastningsregistret om någon är potentiellt farlig.
    Pros:
             Lugnande effekt för folk som blivit förföljda, hotade osv av vissa och vill veta var denne är bosatt idag.
    Detta förutsätter att personen finns i registret och bostadsadressen anges bara till den som var aktuell när domen föll, behöver alltså inte stämma idag. I övrigt, se första svaret.
    Pros:
             Enklare och därmed mer troligt att företag kollar upp folk som söker jobb där.
    Samma påstående som det första, får samma svar.
    Pros:
             Allt som kan bidra till mindre risk för barn och kvinnor idag är av godo
    Verkligen? Om du avrättade eller låste in ALLA MÄN skulle du minska denna brottsstatistik rejält och det tycker du är försvarbart alltså?
    Pros:
             Kan medföra en viss avskräckande faktor om man vet att alla vet om man gör något "dåligt".
    Det kan jag hålla med om, men den effekten är nog rätt liten i förhållande till de negativa effekter som tas upp här.
    Cons: De "stackars" brottslingarna som inte vill stå för det de gjort kan inte gömma sig lika lätt.
    Sant, men frågan är hur stor nytta det gör.
               Pedofiler har mycket svårare att komma åt nya offer
         Män som våldtar och misshandlar kvinnor får svårare att finna nya offer.
    Jaså? Försvinner potentiella offer, eller blir svårare att hitta? Du får förklara mer exakt hur denna effekt ska fungera.
    Sen saknar jag en viss nyansering i debatten. Att tro att alla som kollar bara är nyfikna och att det inte finns någon som helst nytta är bara korkat.
    Ofrånkomligt faktum: De som har behov kan få fram uppgifterna ändå. Vilket behov uppfyller då Lexbase?

Svar på tråden lexbase