• Anonym (lexbase)

lexbase

Hej
    jag har inte hittat någon tråd om detta.Vad tycker ni om detta??

• Svar på tråden lexbase
  • Tom Araya
    Anonym (hmm) skrev 2014-01-30 14:38:38 följande:
    Ok, sorry jag visste inte det, trodde allt kostade.. Men kommer verkligen vittnena upp i gratisdelen? Det låter väldigt konstigt det borde ialf vara betalar delen eller i hela domstols dok för dom är ju egentligen mest utsatta...

Men du måste väl även vara medlem vilket också är "jobbigt" så det är ju fortf inte bara skriva ett namn o sedan får du veta allt..utan det är ju lite finnes om du ska hitta info... eller?
    Enligt vad jag hört/läst andra berätta så anges ALLA inblandade personer i gratisdelen och i betaldelen får man dessutom veta exakt vad de haft i fallet att göra, vilket kan vara som vittne.
  • Anonym (vidrigt)
    Anonym (hmm) skrev 2014-01-30 14:40:32 följande:
    Ja om du bor i en lgh så visar dom hela lägenhetshuset/porten men bor du i ett hus så visar dom just det huset, men om du är dömd o ditt namn står med på denna lista så visas ju ditt nuvarande hem o inte föregående.. så om en dömd person bodde i mit hus två år sedan så kommer ju inte mitt hus med på listan/kartan
    Om den dömde personen bodde i ditt hus vid domtillfället - så är det ditt hus som kommer visas. Man adressändrar inte de uppgifterna efter domen fallit.
  • Hallonröd
    Anonym (Wroooom!) skrev 2014-01-30 14:37:24 följande:
    Vill man vara anonym så kan man förbli det t.ex genom att inte begå brott så man hamnar i register. Du är ju själv rätt anonym då du gömmer dig bakom ett nickname här... eller ;)
    Fast man behöver ju inte ha begått brott för att hamna i register,  räcker t.ex. med att du har varit vittne i ett mål...inget man kan värja sig för!
  • Tom Araya
    Ja om du bor i en lgh så visar dom hela lägenhetshuset/porten men bor du i ett hus så visar dom just det huset, men om du är dömd o ditt namn står med på denna lista så visas ju ditt nuvarande hem o inte föregående.. så om en dömd person bodde i mit hus två år sedan så kommer ju inte mitt hus med på listan/kartan
    Förutsatt att registret alltid är uppdaterat, vilket flera anmärkt på som en stor brist.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (vidrigt) skrev 2014-01-30 14:39:32 följande:
    Nej, även om du inte begått minsta lilla brott så hamnar du i lexbase. Vittnen har inte begått några brott. Ej heller målsägare eller deras barn och släktingar.

Jag har sett 6-7 namn som hänger ute på lexbase. MINA vänner. Alla ostraffade. Alla har jobb, bostad, familjer, vovve och Volvo. Vanliga Svenssons. Men vittnen i målet.

Du är inte påläst om du påstår sånt.

Nu har Jonas Häger gått och gömt sig. Ingen får tag i honom och han kan alltså inte stå för den programmering han själv gjort. Svagt.
    "Nej, även om du inte begått minsta lilla brott så hamnar du i lexbase"

Nej men du har ju indirekt varit med i ett domstolsfall så du har visst "gjort" någonting men kanske inte brottsligt-.
    Som jag skrev tidigare så kan allt denna info som lexbase har även ges ut av tingsrätten det är till allmänt förfogande så det är inget nytt. allt dömda mål har alla rätt till att läsa
  • Anonym (hmm)
    Hallonröd skrev 2014-01-30 14:42:08 följande:
    Fast man behöver ju inte ha begått brott för att hamna i register,  räcker t.ex. med att du har varit vittne i ett mål...inget man kan värja sig för!
    Nej men du hamnar ju bara i brottsregistret om du begår brott eller är vittne för det handlar ju om ett brott. Soc registret är ju inte tex inte med i lexbase, alla register som inte har med brott att göra är ju inte med...
  • Hallonröd
    Fast det är ju det det gör...
  • uffegbf
    Anonym (Wroooom!) skrev 2014-01-30 14:37:24 följande:
    Vill man vara anonym så kan man förbli det t.ex genom att inte begå brott så man hamnar i register. Du är ju själv rätt anonym då du gömmer dig bakom ett nickname här... eller ;)

Glöm inte blunda när du är ute så du inte råkar bli vittne så du kan förbli anonym
  • Anonym (hmm)
    Anonym (vidrigt) skrev 2014-01-30 14:42:05 följande:
    Om den dömde personen bodde i ditt hus vid domtillfället - så är det ditt hus som kommer visas. Man adressändrar inte de uppgifterna efter domen fallit.
    Om det är så så är det ju verkligen skit...Det är inget bra alls
  • Anonym (vidrigt)
    Anonym (hmm) skrev 2014-01-30 14:43:18 följande:
    "Nej, även om du inte begått minsta lilla brott så hamnar du i lexbase"

Nej men du har ju indirekt varit med i ett domstolsfall så du har visst "gjort" någonting men kanske inte brottsligt-.
    Som jag skrev tidigare så kan allt denna info som lexbase har även ges ut av tingsrätten det är till allmänt förfogande så det är inget nytt. allt dömda mål har alla rätt till att läsa
    De som vill veta något kan gå till tingsrätten och läsa HELA domen. Men normalt nyfikna i lexbase ser bara namnen på listan - men har ingen lust att köpa domen. Och då kan fantasin vara i full gång på de som inte har koll. Icke brottslingar i lexbase står som "förekommande". Men det står inte att de råkar vara helt oskylda brottsoffer. Och de har inte alls "gjort någonting" som du påstår. De kan vara offer för inbrottstjuvar som blivit påkomna och misshandlat bostadsägaren (vittnet).

Det är såna som du som är farliga när det gäller lättåtkomliga data som sajter som lexbase representerar.
Svar på tråden lexbase