• Anonym (lexbase)

lexbase

Hej
    jag har inte hittat någon tråd om detta.Vad tycker ni om detta??

• Svar på tråden lexbase
  • ronaldino
    20140522 skrev 2014-05-27 20:36:13 följande:

Alltså folk verkar inte förstå hur det funkar.

Innan lexbase:
    Ett mail till en maillista med alla tingsrätter. Betala in till deras plusgiro. Vänta på brev.
    Kostnad, kanske 5kr + porto. (Går även att beställa förundersökningarna)

Med lexbase:
    Söka på sidan, betala med kort, få en PDF med enbart dommen. (Inte förundersökningarna vad jag vet?)
    Kostnad, 79 kr eller vad det nu kostar.

Skillnaden är marginell.

Det är väl rätt stor skillnad i att sysselsätta 50 Tingsrätter med jobb att söka ex 5 min jobb inkl svar att det inte fanns något (5*50/60*300=) 1 250 kr i kostnad för samhället för varje ärende. Att man sedan själv bara betalar portot och kopieringskostnad, ja så är det upplagt för tillfället men kan komma att ändras.
  • ronaldino
    Arbetsvegan skrev 2014-05-27 21:11:06 följande:
    Glöm det jag skrev, jag är typ förvirrad idag. :-S
    Lexbase är grundlagsskyddad och därför sätts PUL ur spel.

Sorry...
    aha ok tack då är det mer begripligt hur det fungerar. Inget fel på Lexbase då kanske men det är synd att fortkörning blandas med grövre brott. Nu ser det ut som jag är den enda kriminella på vår gata men jag har bara kört över en spärrlinje för 6 år sen
  • Anonym (fortkörare)

Förser Tingrätterna Lexbase med besked om förekomst Ja/Nej och personnr?
    De borde kanske även ange om det är t e x trafikbrott för Lexbase och inte bara bifoga pdfer. Jag tror inte lexbase skulle ha något emot den informationen.

• ulfsas
    ronaldino skrev 2014-05-27 21:25:24 följande:
    aha ok tack då är det mer begripligt hur det fungerar. Inget fel på Lexbase då kanske men det är synd att fortkörning blandas med grövre brott. Nu ser det ut som jag är den enda kriminella på vår gata men jag har bara kört över en spärrlinje för 6 år sen
    De kunde ju kanske införa ett filter så man kunde sålla lite bättre.

En kategori kunde förslagsvis vara mördare och spärrlinjemarodörerSolig
    De säger att Chuck Norris är tuff. Jag vet inte ens vem hon är?!
  • 20140522
    ronaldino skrev 2014-05-27 21:23:31 följande:
    Det är väl rätt stor skillnad i att sysselsätta 50 Tingsrätter med jobb att söka ex 5 min jobb inkl svar att det inte fanns något (5*50/60*300=) 1 250 kr i kostnad för samhället för varje ärende. Att man sedan själv bara betalar portot och kopieringskostnad, ja så är det upplagt för tillfället men kan komma att ändras.
    Skillnaden är marginell på hur svårt det är för mig som beställare. (man brukar för övrigt skriva att inget svar erfordras om träff ej funnen så man inte får svar från alla tingsrätter)

Skillnaden på hur mycket tingsrätterna måste jobbar bryr jag mig inte om eftersom det inte är något jag kan påverka.

Men som du säger kommer det förmodligen att ändras, eller håller på att ändras. T.ex. med tjänster som lexbase.
  • ronaldino
    ulfsas skrev 2014-05-27 21:29:04 följande:
    De kunde ju kanske införa ett filter så man kunde sålla lite bättre.

En kategori kunde förslagsvis vara mördare och spärrlinjemarodörerSolig
    i samma grupp? gud jag erkänner att jag körde fel där

hatar alla mig på familjeliv?
  • ronaldino
    20140522 skrev 2014-05-27 21:40:28 följande:
    Skillnaden är marginell på hur svårt det är för mig som beställare. (man brukar för övrigt skriva att inget svar erfordras om träff ej funnen så man inte får svar från alla tingsrätter)

Skillnaden på hur mycket tingsrätterna måste jobbar bryr jag mig inte om eftersom det inte är något jag kan påverka.

Men som du säger kommer det förmodligen att ändras, eller håller på att ändras. T.ex. med tjänster som lexbase.
    Mm ok! ja de får själva hålla reda på att ha effektiva rutiner
  • Arbetsvegan
    Anonym (fortkörare) skrev 2014-05-27 21:28:55 följande:
    Förser Tingrätterna Lexbase med besked om förekomst Ja/Nej och personnr?
    De borde kanske även ange om det är t e x trafikbrott för Lexbase och inte bara bifoga pdfer. Jag tror inte lexbase skulle ha något emot den informationen.
    Lexbase prenumererar på information från tingsrätterna men inte alla rotlar eller vad det nu heter.
    De får automatiskt information om vad för lagbrott som skett men väljer att inte ta med det utåt. Anledningen varför lexbase gör så är genialisk - de vill tjäna pengar på folks nyfikenhet.

Du slår upp någon du känner och ser att den förekommer, köper lexbase information och upptäcker att personen varit vittne, tvistat om arv eller kört utan bälte. Du tänker "Mhääää var det allt???" och Jonas Häger blir mångmiljonär.
    ronaldino skrev 2014-05-27 21:25:24 följande:
    Grejen är att om du hamnat i lexbase så lär du vara kvar där till dödagare eller till sajten släcks ner.
    I vanliga fall rensas brott bort efter ett antal år hos myndigheterna men privata företag har man ingen som helst koll på, de kan ha kvar uppgifterna så länge de behagar. Lexbase är inte det enda företaget direkt men de som är mer seriösa ger en samlad bild, tex följer upp överklagan osv.
  • Anonym (fortkörare)
    Arbetsvegan skrev 2014-05-28 10:07:50 följande:
    Grejen är att om du hamnat i lexbase så lär du vara kvar där till dödagare eller till sajten släcks ner.
    I vanliga fall rensas brott bort efter ett antal år hos myndigheterna men privata företag har man ingen som helst koll på, de kan ha kvar uppgifterna så länge de behagar. Lexbase är inte det enda företaget direkt men de som är mer seriösa ger en samlad bild, tex följer upp överklagan osv.
    OK intressant. Nu är det så att jag skulle besöka min nära släkting som låg på Intensivvårdsavd och jag var ganska uppskärrad för att inte säga knappt kapabel att köra bil. Några civilpoliser gjorde en hastig sväng och började förfölja mig. Varför vet ingen.
    Jag var paranoid i det tillståndet och trodde det var någon som ville åt mig och styrde ut på motorvägen i 180 km/tim och ringde på en gång 112 i bilens handsfree. På 112 kopplade de mig till ledningscentralen på en gång som bara mumlade och till slut sa de efter 10 min biljakt att det var polisen. Anledningen att det tog sån tid bar kanske att poliserna var knark spanare som körde en gammal Volvo 245. Fick en vårdslöshet i trafik 2000 kr och indraget körkort i 2 mån men inget hos Lexbase den gången! 1996. 

• Yngla
    Anonym (fortkörare) skrev 2014-05-28 15:44:22 följande:
    OK intressant. Nu är det så att jag skulle besöka min nära släkting som låg på Intensivvårdsavd och jag var ganska uppskärrad för att inte säga knappt kapabel att köra bil. Några civilpoliser gjorde en hastig sväng och började förfölja mig. Varför vet ingen.
    Jag var paranoid i det tillståndet och trodde det var någon som ville åt mig och styrde ut på motorvägen i 180 km/tim och ringde på en gång 112 i bilens handsfree. På 112 kopplade de mig till ledningscentralen på en gång som bara mumlade och till slut sa de efter 10 min biljakt att det var polisen. Anledningen att det tog sån tid bar kanske att poliserna var knark spanare som körde en gammal Volvo 245. Fick en vårdslöshet i trafik 2000 kr och indraget körkort i 2 mån men inget hos Lexbase den gången! 1996. 

Vilken rolig historia! Spännande och underhållande. Tycker du borde blivit av med körkortet längre om du har tendens för att bli paranoid i trafiken och få för dig att nån är ute efter dig, du är en fara för medtrafikanter.
    Kanske för att lexbase inte fanns 1996?
  • Anonym (fortkörare)
    Yngla skrev 2014-05-28 16:01:39 följande:
    Vilken rolig historia! Spännande och underhållande. Tycker du borde blivit av med körkortet längre om du har tendens för att bli paranoid i trafiken och få för dig att nån är ute efter dig, du är en fara för medtrafikanter.
    Nja så rolig var det kanske inte. Jo i efterhand men inte så kul att ligga där och köra och ha polisen i telefon som inte hjälpte mig. Det var dock inga större faror. Körde om ett 10-tal bilar.
    Jag har ingen tendens att bli paranoid i trafiken. Bara att bli mentalt utmattad och slut samt paranoid när någon närstående håller på att dö. Men det är kanske inte alla som låter sig påverkas av sånt.

Jag har läst artiklar om andra som blivit jagade av polisen som trott det var nån galning men de klarade sig från böter. Kanske för jag var tonåring och hade en BMWTungan ute

Lite surrealistiskt är det också att om man gjort något dumt i tonåren kan det ev. synas på Lexbase fast man är tex 50 etablerad familjefar med karriär, stort nätverk m.m. Jag tycker nog det.
  • Arbetsvegan
    Yngla skrev 2014-05-28 16:01:39 följande:
    Lexbase har begärt ut domar sen 10 år tillbaka i tiden, dvs domar från 2004 och framåt.
    Anonym (fortkörare) skrev 2014-05-28 16:45:02 följande:
    Nja så rolig var det kanske inte. Jo i efterhand men inte så kul att ligga där och köra och ha polisen i telefon som inte hjälpte mig. Det var dock inga större faror. Körde om ett 10-tal bilar.
    Jag har ingen tendens att bli paranoid i trafiken. Bara att bli mentalt utmattad och slut samt paranoid när någon närstående håller på att dö. Men det är kanske inte alla som låter sig påverkas av sånt.

Jag har läst artiklar om andra som blivit jagade av polisen som trott det var nån galning men de klarade sig från böter. Kanske för jag var tonåring och hade en BMWTungan ute

Lite surrealistiskt är det också att om man gjort något dumt i tonåren kan det ev. synas på Lexbase fast man är tex 50 etablerad familjefar med karriär, stort nätverk m.m. Jag tycker nog det.
    Tyvärr är ju berättelser som din inget som framgår av lexbase utan allt bygger på att man ska bli så nyfiken att man håller på att spricka över vetskapen om att grannen/kollegan/exets nya/chefen kanske eventuellt möjligen är pedofil eller massmördare.

Min gissning är att det kommer att bli precis så, att allt kommer att finnas kvar i evigheter oavsett hur bagatellartat brottet är. Skulle de bara gallra ut aktuella och grövre brott skulle de inte tjäna 1 mille/dag.
  • Anonym (Anon Penet Fi)

Någon som har funderat på vem som egentligen ligger bakom Lexbase? Och isf, är källan trovärdig, kan man lita på att den kan användas för att kolla upp en ev arbetssökande, affärspartner eller likn som många verkar tycka att Lexbase skall användas till? Hur kan man vara säker på att alla som då borde finnas med verkligen finns med? Kan det finnas en chans att vissa domar inte finns med av någon anledning? 

Läs detta långa gräv och det blir tydligt att det finns en del tvivel.
    www.internetsweden.se/lexbase-se-bakom-och-runtom

Svar på tråden lexbase