• Anonym (lexbase)

lexbase

Hej
    jag har inte hittat någon tråd om detta.Vad tycker ni om detta??

• Svar på tråden lexbase
  • UniqueSnowflake

Helt sinnessjukt att de fått starta igen!

HELT sinnessjukt att JustitieKanslern lade ner de +200 ärenden!

Det här landet...!

• ulfsas

Det är ju offentliga uppgifter. Så länge de är det så är det väl helt OK tycker jag.

De säger att Chuck Norris är tuff. Jag vet inte ens vem hon är?!
  • Anonym (Hemskt!)
    ulfsas skrev 2014-04-10 20:09:19 följande:
    Det är ju offentliga uppgifter. Så länge de är det så är det väl helt OK tycker jag.
    Det är helt okej så länge man måste ringa in på telefon och anstränga sig lite för att ta reda på det. När det kommer fram på en enkel googling på ett namn så är det fan inte okej längre.

Jag fattar inte varför så många oroar sig för PRISM och NSA när det man egentligen behöver oroa sig för är alla dessa företag och privatpersoner som begär in offentliga uppgifter och sen lägger upp det på internet så att alla i hela världen kan se massor av information om en person genom att googla hans/hennes namn. Det är vad ni borde vara rädda för vänner! Det är enormt obehagligt för att inte säga helt sjukt att man inte ska få ha något privatliv längre och att alla i hela världen kan ta reda på allt om en på några minuter på internet utan att man själv har rätt att påverka vad som finns om en på internet.
  • UniqueSnowflake
    Hur fan kan du tycka det? Det är ju grovt integritetskränkande. Det är ju inte enbart gärningsmän som hängs ut utan också kärande och/eller offer.

Ni bör veta att INGET annat land i EU är lika öppna med t ex personnr som vi är i Sverige.
  • Anonym (R)
    UniqueSnowflake skrev 2014-04-10 22:38:07 följande:
    Hur fan kan du tycka det? Det är ju grovt integritetskränkande. Det är ju inte enbart gärningsmän som hängs ut utan också kärande och/eller offer. Ni bör veta att INGET annat land i EU är lika öppna med t ex personnr som vi är i Sverige.

Likväl är det offentliga handlingar. Du vet väl vad en offentlig handling är?
  • UniqueSnowflake
    Anonym (R) skrev 2014-04-10 22:42:49 följande:

Vet du vad PUL är? De här tomtarna gömmer sig bakom ett s.k. "utgivningsbevis"!
  • Anonym (Hemskt!)
    Anonym (R) skrev 2014-04-10 22:42:49 följande:

Så bara för att det är en offentlig handling i Sverige så tycker du att det är okej att vem fan som helst i hela världen kan hitta Lisa Larssons personnummer, födelsedag, adress med karta till huset hon bor i som det dessutom står pris och storlek på med en bild på fasaden, vilka bilar hon äger, lön och lönerankning, eventuella domar eller domar där hon har varit vittne eller tom brottsoffer, om hon är gift/skild/singel, hennes telefonnummer, arbetsplats och jag har säkert glömt något. Hur kan någon tycka att det är okej? Hur kan någon tycka att det är okej att vi varken har ett privatliv eller någon personlig integritet kvar och att vi inte ens kan skydda oss själva mot att våra uppgifter sprids vind för våg?

Det var ju prat om att det stred mot någon personlag dessutom just för att det nu sprids till hela världen och inte håller sig inom Sveriges gränser som innan internet fanns. Jag kommer aldrig att tycka att det är okej att man får reda på allt det här på en enkel namnsökning på internet och begriper inte hur någon kan vara okej med det faktiskt.
  • Tom Araya
    Arbetsvegan skrev 2014-02-09 16:48:13 följande:
    Det här är rätt mycket OT men dödsstraff är mycket, mycket dyrare än livstidsförvaring. Även då livstid betyder hela livet ut...
    Byråkrati! Ge mig uppdraget, jag löser det för ett par tusenlappar. Skrattande
  • Tom Araya
    Det är sättet det tillhandahålls på som jag reagerar på. Offentliga uppgifter är tillgängliga för alla men bara de som behöver dem söker upp dem. Lexbase motverkar detta genom att göra uppgifterna onödigt lättillgängliga och profitera på det. Fler söker informationen, inte för att de behöver, utan för att de kan.
    Dessutom har det visat sig att även skyldiga till förseelser såsom fortkörning och liknande småbrott som i sig är ganska oförargliga kommer med. Även brott där den åtalade först fälls och senare frias kommer med. Sidan har även kritiserats för att lämna ut allt för mycket uppgifter om offer, vittnen e.t.c. som ingen hade brytt sig att söka och läsa om det inte hade varit för Lexbase.
  • Arbetsvegan
    Tom Araya skrev 2014-04-11 01:10:40 följande:
    Byråkrati! Ge mig uppdraget, jag löser det för ett par tusenlappar. Skrattande
    Ah! Du är alltså på samma nivå eller lägre än de du vill mörda eftersom du gör det för pengar.
    Ok, då vet vi.
    Använd svanglasögon
Svar på tråden lexbase